130-150mm gafflar med 20mm axel?

Marzocchi All mountain har det 2007. T ex SL ATA 120-160mm, verkar vara en förträfflig gaffel.

Rock Shox Pike air u-turn har 110-140mm, nära nog?

Jag uppfattade det som att det skulle vara 130 TILL 150 på samma gaffel, dvs inte 150-gafflar.. Men visst, i så fall har Z1 SL har 130-150, dom andra i nenjas lista går bort.

Haha jaha? Varför det? ^^
Hmm han kanske menade ställbart slag, tolkade det som 130-150 inte mer eller mindre och med 20mm axel.

Därför att om han frågade efter gafflar med 130 eller 150mm slag så har varje tillverkare minst tio gafflar att välja på med 20mm, så han skulle inte behöva fråga..!

Edit:hur som helst har han fått lite tips nu, oavsett vad han menade.. :)

Senast redigerad av en moderator:
Det blir ett par då ja. :P

Tänkte att han kanske inte orkade sätta sig in, lättare för dig att förstå då jag inte är så gammal i gemet. ^^

Edit: Ja nu får han sortera ur min lista vilket är lika krångligt som att gå in på varje tillverkare och börja leta nästan. ;D

Ursäkta Gunnar.

Senast redigerad av en moderator:
Finns hur många som helst. A-german gör ju oxå.

Tror snarare frågan skulle varit. Finns detnågon gaffeltillverkare som INTE gör 20 mm på dessa längder?

Om du skall införskaffa kan jag ju bara förvarna att pacegafflarna är svåra att fåtag på. Pace har fullt på ordrar och säljer inget mer i år. Jag hittade min på lager i tyskland.

Kan å det varmaste rekommendera Magura Votan 120 - 160mm med remote från styret. Vinnare i bla MTb UK, Singletrack mfl stora tidningar och jag är mer än nöjd med den!

//Tony

Toy skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan å det varmaste rekommendera Magura Votan 120
> - 160mm med remote från styret. Vinnare i bla MTb
> UK, Singletrack mfl stora tidningar och jag är
> mer än nöjd med den!
>
> //Tony

Var köpte du den och vad kostade den?

Tack för alla svar! Jag insåg ganska omgående att jag borde begränsat mig mer. Trodde inte det fanns så många modeller. Det jag är ute efter är en gaffel med 140-150mm vandring i fullt läge, och med sänknings funktion som är enkel att hantera. Den skall sitta på en lätt stig syckel som har 130mm vandring både fram och bak.
Jag är lite rädd för att Marsocchi AllMountain, Manitou Nixon eller någon av dom andra 160mm blir lite för tunga...
Pace RC41 (150mm )Och Fox TALAS32 (140mm) är alternativ som har "Lock Down" funktion...
Flera förslag?

Om jag vore dig skulle jag satsa på en RS pike.

Hur enkelt som hellst att sänka/höjja.
Skön dämpning, motion control ftw!
tillräkligt lätt för en xc hojj.

scrap skrev:
> Om jag vore dig skulle jag satsa på en RS pike.
>
> Hur enkelt som hellst att sänka/höjja.<<<<

Verkar som att U-turn är ganska likt gamla TALAS justeringen. Dvs. många varv som skall vridas. Vilket knappast är i närheten av hurenkeltsomhellst att göra från sadeln!

Lars.E skrev:
> lyric 2-step ?

Som sagt så har jag specificerat mitt önskemål med att gaffeln skall ha en användbar sänkningsfunktion.
Vikten är inte så viktig. Jag är mest rädd för att en 160mm gaffel inte kan sänkas tillräckligt för att den skall fungera i branta backar då den skall ersätta en gaffel som har 90-130mm vandring.
Det är väll bara Manitou Nixon som kan sänkas så långt. Men med alla problem dom haft så känns det som ett osäkert kort.
Å andra sidan så verkar Pace haft lika stora problem. Men ändå så inger det märket större förtroende. Och så vet man att det finns suport i England, vilket inte är allt för långt bort om det skulle skära sig...

Aha, nu hajar jag. Ja, U-turn är lite segt för att sänka gaffeln för klättring. 2-step , TALAS och ETA känns mer lämpliga för detta.

En 36 Talas kan du nog inte gå fel med. 100/130/160 i tre lägen går fort och enkelt att flippa. Satsa på den du, känns mer tillförlitlig än Pace, om än lite tyngre.

Nja då ær en ny 32talas mer aktuell på min hojj. (Det ær en gammal talas som skall ersættas)

Jag röstar på RS Pike U-turn.

Zocchi verkar inte göra nåt åt sitt onödigt långa A-C. Min Z1 med 150mm slag är 2cm kortare än min Shiver som har 190mm slag!

Tillbaka
Topp