14 heldämpade kilon i skogen: för tungt?

ruslan

Ny medlem
Ok, inte helt smidig rubrik där men det kan inte hjälpas. Jag har bläddrat igenom hela tråden om vad allas cyklar väger och det känns som om 14 kilo är i det övre skiktet. Det gör mig lite osäker eftersom cykeln jag nästan köpt väger närapå 14kg. Så, är det galet mycket för att trampas runt på tekniska stigar en halv, eller hel, dag?

har du lätta däck och slangar och hyfsat lätta hjul samt ett bra dämpsystem kommer du inte ha några problem att trampa runt på 14kg...

14 heldämpade kilon är lätt. Jättelätt!
Du kan lassa på minst tre kg till och ändå trampa runt som en tetting i skogen =)

[editarna]: Jisses vad man snubblar på tangenterna

Senast redigerad av en moderator:
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> 14 heldämpade kilon är lätt. Jättelätt!
> Du kan lassa på minst tre kg till och ändå
> trampa runt som en tettig i skogen =)

Det beror väl på hur det ska trampas. Antar att det är rätt mkt ren XC det handlar om? Isåfall är 17kg mycket...

Jag tog sikte på rubriken och svarade därefter, men visst... En svetto-fullgung skall nog vara närmare 12kg eller nåt annars blir det nog lite väl kämpigt. 17kg för AM-åka är dock helt ok.

Tja, det är inga långlopp som hägrar, bara stök och bök i skogen.

Inte helt lätt att jämföra vikt mellan olika modeller och märken, tillverkarna verkar inte intresserade av sådana jämförelser.

Ruslan, gillar du att köra i stök och bök så är vikten inte så där värstans viktig (*tihi*) har jag märkt. Det är väldigt många som trampar runt med 16-17kg och tar sig fram där man tror det är omöjligt. Om hojjen väger 14kg eller 17kg märks givetvis men det är inte det viktigaste att kolla på.
Fundera hur du vill använda hojjen. Vill du bomba på lite hårdare och hoppa/droppa lite så är det värt att skaffa en AM/FR-hoj tycker jag.
Är det lite småstök kanske en mer svetto-inriktad hoj passar dig bättre?

[edit]: Det var självaste fan vad jag stavar illa idag! Det är väl totalt två inlägg jag sluppit editera =/
*ARGH*

Senast redigerad av en moderator:
Har du något kilo för mycket kring midjan så kan det vara idé att bli av med dessa innan du ger dig på att skaffa superlätt hoj ;).

Nä, 14 kg är inga problem.

Ruslan -> Vilken cykel är det du nästan har köpt? En bild och en spec ihop med tilltänkt användningsområde säger bra mycket mer än bara vikten.

Min hoj väger 13 kg och jag blir ständigt ifråncyklad av folk på 18 kg-cyklar. Så det spelar ingen roll. Det kan bero på benen oxå. Jag är inte säker.

plumse skrev:
> Nädå JT, det är inte benen förstår du väl?!?
> Gå och köp en tyngre hoj nu! ;-)

Då blir jag ju ännu mer ifråncyklad.

14kg är lätt för en s.k. "trailbike", vanlig heldämpad skogscykel. Kör själv med en 17kg heldämpad och jag tycker den funkar fint. Tyngre hoj ger bättre träning. :-)

/Leo

Instæmmer i att 14kg kan anses som ganska lætt før att vara en "skogs hojj". Det jag haft mest kul på riktigt støkig stig med var en Santacruse VP-free. Tror den vægde runt 17kg. Det ær då motorkross kænslan innfinner sig. Momentet som den vikten ger gør att man kommer førbi det mesta. Skitkul!

ÄH! Även en slöfock som jag trampar glatt omkring med 16-17 kg mellan benen, och då menar jag inte att skryta. Jag syftar på cykeln.

Samtidigt har jag märkt att man blir rätt stel i sin körning med mycket slag. Det straffar sig nu när jag försöker lära mig BMX och det plötsligt inte finns 6" DHX-dämpat slag som fångar upp landningarna åt en. :D

Fixade en 'stök de-luxe'-stig tidigare idag som jag inte tagit utan att sätta ner foten innan, småexalterad direkt efteråt och fortfarande nöjd med mig själv, hade nog inte fixat den utan fullgung. :)

(Sen att stenarna var täckta med superslemmig ektoplasma miskade inte svårighetsgraden)

Cykeln väger nog med råge 14kg.

mycket beror på hur dämpningen/länkage fungerar oxå. ibland kan 7 tums med bra platform trampa bättre än 3 tums som har fel inställningar. Har kört min Heckler hela säsongen i skogen med tunga high rollers och DH setup och det funkar fint. Det är skönt att gungar....

Javisst, jag testade ju en BMX i betongparken i ekholmen, jäsikens vad det sjöng till i kroppen när man landade lite fel. FS är nästan för förlåtande ibland.

ruslan skrev:
> Det gör mig lite
> osäker eftersom cykeln jag nästan köpt väger
> närapå 14kg. Så, är det galet mycket för att
> trampas runt på tekniska stigar en halv, eller
> hel, dag?

Det avgör du själv, det avgörs av hur det känns, av hur stark du är. Många här har tungare hojar. Så det borde funka. Det är dyrt att bygga lätt, ju lättare desto dyrare per sparat gram, och det blir sällan mer hållbart.

Hmm, ok, jag oroar mig för mycket alltså. Cykeln det handlar om är förresten en Scott FX 15 (06), den är specad ungefär så här (07):

Weight
13.8 kg

Frame
NEW Reflex FX frame NEW Scott LCR shock remote control 110mm travel

Fork
Rock Shox Tora-318 Air100mm, Motion Control reb. adj.

Headset
Ritchey Logic OE integ.

Derailleur (Rear)
Shimano XT RD-M761 27 speed

Derailleur (Front)
Shimano LX FD-M580E E-Type

Shifters
Shimano SL-M 580 NEW R-fire plus w/gear indicator

Brake Levers
Shimano BL-M 585

Brakes
Shimano BR-M 585 Deore LX Disc

Crankset
Shimano FC-M540, black 44x32x22 T

BB-Set
Shimano BB-ES-30 E73/118mm

Handlebar
Scott Comp 1 600mm, black

H'stem
Scott Comp JD-366

Pedals
Shimano PD-M520 Clipless pedal

Seatpost
Scott Comp/31.6mm

Seat
SCT-10 SL Reflex 07

Hub (Front)
Shimano HB-M495A

Hub (Rear)
Shimano FH-M495A

Chain
Shimano CN-HG53

Cassette
Shimano CS-M580 11-32T

Spokes
DT-Swiss Champion black

Rims
Alex TD-24 Disc 32H black

Tires
Scott OXYD 26x2.0 27 TPI

Din heldämpade är inte mycket tyngre än min helstela barnhoj.

Lätt är alltid att föredra. Men för tungt är bara när du själv tycker det är för tungt.

Tillbaka
Topp