16 tum med växel

Axie

Medlem
16 tum med växel
Hej.

Äldsta dottern älskar att cykla. Har nu en 16 tum cykel utan växel.

Vi vill ge henne en cykel med växlar för att kunna följa med på lite längre turer.

Vid sökning hittar jag enbart en 16 tum som har växel, från bikester.

Någon som har erfarenhet av den eller vet om något alternativ?

Mvh A

16 tum med växel
Nu vet jag inte hur lång din dotter är men vi bytte rätt snabbt till 20". Då får du mer att välja på. Men sen ska man vara med på att barnet inte sällan tycker växlar är rätt jobbigt och glömmer av / inte tänker på att använda dem och sen finns även den ergonomiska biten av att använda reglagen. Tänket att växla innan backen till en lättare växel och till en tyngre när benen går som trummpinnar finns liksom inte. Så det blir inte automatiskt så att längre turer blir en fröjd bara för växlar kommer in i bilden. Dessutom kan det också bidra till att de hinner komma på att de är trötta trots att turen bara blev marginellt längre. Cykeln blir ju i regel tyngre också med växlar. Barn är som tomtebloss, det är fullt ös sen tvärstopp, med lite mutor brukar man kunna få ut några såna cykler :)

Inte sällan är de där första oväxlade cyklarna de som de ser ut att ha roligast på för de behöver inte tänka på nåt annat än att trampa.

Men så klart är alla barn individer så bara testa sig fram :)

16 tum med växel
Tack för input. Kan mycket väl vara så att det inte blir längre turer.
Hon är precis över metern och de 20 tum som hon testat kunde hon ej sitta på tyvärr.

/Axie

16 tum med växel
Nej det får nog inte plats. Gissar att att det är 3-7 växlat som finns.
Den jag länkade till i första inlägget har tre växlar.

16 tum med växel
Letade också efter 16" med växel till min dottern då vi har rätt mycket backar i närheten. Hittade ingen som verkade rätt så hon har tagit över storebrors tunga oväxlade 16".
Har alltid lagt en hand på ryggen i uppförsbackarna men nu har hon lärt sig att stå upp och trampa i backarna och då går det bättre.

Nästa år får hon ta över hans 7 växlade orbeas mx park i stället.

Båda våra barn är korta och har generellt en storlek mindre cykel än de allra flesta i samma ålder. Att köpa cykel att växa in i ha har inte funkat alls för våra barn. De har vägrat att prova en cykel de tycker ser lite stor ut.

16 tum med växel
En problem med barncyklar, och framförallt de mindre, är att växeln är för lätt. Dom är gjort för cykla runt på lekplatsen eller cykla på trottoaren till skolan. Om man vill cykla lite längre turen med familjen behövs en lite tyngre växel. Så lösningen är inte nödvändigtvis flera växlar. Då måsta man dock hitta en cykel med tyngre växel. Eller större hjul, det gör växeln också tyngre.

I en annan tråd nämdes en 20" cykel med riktigt låg standover (lite dyr bara):

16 tum med växel
Börja leta efter en sådan här redan nu, hon växer snart i den:

De har väl blivit rejält mkt dyrare efter Brexit, men de brukar dyka upp här på köp och sälj ibland.

16 tum med växel
En problem med barncyklar, och framförallt de mindre, är att växeln är för lätt. Dom är gjort för cykla runt på lekplatsen eller cykla på trottoaren till skolan. Om man vill cykla lite längre turen med familjen behövs en lite tyngre växel. Så lösningen är inte nödvändigtvis flera växlar. Då måsta man dock hitta en cykel med tyngre växel. Eller större hjul, det gör växeln också tyngre.

Vitus hade 16 eller 17 bak. Går ju att trimma lite där om man vill

16 tum med växel

det är isf bara att byta bakdrevet till ett mindre:)

viktigare än växlar i denna åldersgrupp är att cykel är lätt, och passar barnet ergonomi.

cykel med 16-tums hjul till en som är metern lång låter för mig som stort och klumpigt.

16 tum med växel
Om det går, såklart! Ofta är det omöjligt att byta delar på en barncykel, men en bakdrev kan man kanske byta.

??
16 tums hjul till en meter känns perfekt.
perfekt vet jag inte, men acceptabelt. men bättre med 12 el 14 med den kroppslängden.

problemet är snarare mest vikten. det finns ju sextontummare nedåt 5 kg, och då funkar det bättre.

men en cykel vägandes uppåt 10 kg och därmed typ halva kroppsvikten blir klumpig att hantera. tänk dig själv att som vuxen ha en cykel på 30-40 kg. då krävs det om inte annat växlar!

16 tum med växel
perfekt vet jag inte, men acceptabelt. men bättre med 12 el 14 med den kroppslängden.

problemet är snarare mest vikten. det finns ju sextontummare nedåt 5 kg, och då funkar det bättre.

men en cykel vägandes uppåt 10 kg och därmed typ halva kroppsvikten blir klumpig att hantera. tänk dig själv att som vuxen ha en cykel på 30-40 kg. då krävs det om inte annat växlar!

Håller med att den måste vara lätt. Men 12" är riktigt små hjul som stannar vid varje hinder. 12" cyklarna är ofta också för kort. 14" är bättre, men finns inte så många att välja emellan. 16" är proportionell bra, men många ramar är stora. Min son fick en relativt lätt 16" cykel när han var 105 cm och den passade bra. 100 cm är på gränsen.

16 tum med växel

Du har tyvärr fel. De flesta cyklar som är vettiga för barn är lagom vid 100cm vid 16”.
Från ungefär 110 fungerar 20” för de flesta och vid 120 24”.
Gäller iaf moderna bra barncyklar.

16 tum med växel
tack, har en vuxencykel med 12 tums hjul och vet hur det rullar, vilket är närmast utan problem så länge det är asfalt. och har sedan decennier skött mina dagliga transporter med 16 tums hjul. duger med rätt utväxling även till klubbrundor med kamrater på landsvägscyklar. som kontrast till detta, när mina nu vuxna barn var kring 125 cm fick de mtb-aktiga 26or med låg ram. stor succe.

men dessförinnan var klart populäraste cykeln under småbarnsåren på 14 tum. det hindrar inte att det rätt tidigt kan funka med större hjul bara man pyntar för en lätt cykel. problemet är att '97,8' procent av föräldrarna inte gör det, utan låter älsklingarna på 20-25 kg kämpa med typ 10 kg-cyklar. och ibland kanske värre än så. 'att växa i'

enklaste sättet att få till en acceptabel situation med begränsad monetär insats är då att låta barnen ha smidigare cyklar med (host) mindre hjul. orkar barnet mer fart, ändra utväxlingen snarare än skaffa en större och tyngre cykel. enkel och billig åtgärd.

i ts frågeställning framgick inte att det var aktuellt med skogsåkning, vilket förstås skulle ge önskemål om relativt större hjul. på asfalt spelar inte hjulstorleken för rullet någon roll knappast alls. som exempel; rådande världsrekord för cykel konventionell uppesittande position är satt på en moulton, drygt 80 kmh och 17 tums hjul?

nu har ju ts önskemålet att få till växlar på cykel med 16 tums hjul, antydningsvis för det gick för långsamt? faktiskt inte helt lätt att ordna, även om jag själv har både 5,10, och 2x10 växlar på mina egna 16-tummare. det ändamålsenliga och enkla kan då vara att som första åtgärd på existerande cykel ändå pröva ett något mindre bakdrev.

50 spänn.

Senast ändrad:
16 tum med växel
Det är ej aktuellt med skogsåkning, inte än iaf.
Släppte tanken med växlar och letade lätta cyklar men det var ej enkelt på begagnatmarknaden.
Letade fram min gamla bmx hos mina föräldrar och den älskar dottern så nu har den fått nytt liv.

Tvätt och allmän översyn väntar vid tillfälle.

Bilagor

• 03AAF98D-5DFA-4FC4-80B6-41A278BBE6B2.jpeg
    03AAF98D-5DFA-4FC4-80B6-41A278BBE6B2.jpeg
    1.4 MB · Besök: 99
Tillbaka
Topp