16psi mer för samma sag efter gaffelservice?

Kör en andrahands Lyrik Ultimate 2.1 160mm 2021.
Har papper på underbensservice ca 6 månader innan jag köpte den så nu inför säsongen tog jag och gjorde en helservice.

Nu efter servicen behöver jag 88 psi gentemot tidigare 72 för att få samma 25% sag med vikt på styret.
För min vikt rekommenderar Rockshox ca 79 psi enligt tabell på underben.

Monterade SKF's dual compound tätningar.
Vid service upptäckte jag att dämparblåsan läckte efter luftning så blev helt ny dämpare. (gamla dämparen får ny blåsa och nytt liv i Yarin på annan cykel då tid finnes:))
Då sag ställs med öppen kompression bör inte dämparens skick ha någon påverkan oavsett skick.

Min vikt är samma som senaste kollen innan service så ingen skillnad där.
Är det rimligt med sådan stor skillnad bara efter en service?

Ja såklart kan ju varit annan tune på orginaldämparen beroende om den var specad efter leveranshoj.
men som sagt borde inte påverka sag.

Nåja får väl försöka bortse från exakt tryck och känns hur det känns på stigarna.
Kom på att jag även bytt styrstam till en med något lägre stack samt justerat styrets roll.
Tillsammans med fräscha underben kan det ju mycket väl ge ett annorlunda lufttryck vid stående position.

Samma C3 seal head som tidigare.
Visst går den ned om jag tömmer luften helt men den bottnar inte. När den är trycksatt står den bra utan tendens till att suga ned första 10% vilket är som sig bör med C3. Då avluftning i underben saknas är man ju inte jättesugen på att kila in en stripe eller liknande i en helt ny tätning.

Känns som något kärvat innan service. Tighta tätningar, smuts i bussningar eller rent av den läckande blåsan i charger 2.1 som bidragit till att mindre luft behöves för samma sag.

Ja luft i benet men blir det 16 psi mer då?

Jag har själv servat 3 gafflar och en luftburk idag och min egen gaffel verkar ha knasat. Orkar inte reda ut det. Om det inte är negativa är det väl luft i benet. Tror det hänt mig för.

Borde det inte gå att släppa bulten underifrån?

Köpte gaffeln beggad så kan inte heller jämföra med hur det "borde vara". Det enda säkra är att jag just nu ligger ca 10+ mer än rekommendationstabellen men det är ju ingen vetenskap.

I fjol bottnade aldrig gaffeln oavsett vad vilket kan förklaras med läckande blåsan jag hittade i dämparbenet. Om denna tagit skada borde det kunnat påverka friktion i dämparbenet som även påverkade sag iom ev mer friktion på dämparsidan.. Märkte även att seal head på dämparsida var svart orginal istället för den röda. Enligt nternet så användes svarta OEM under pandemin pga leveranssvårigheter. Röd skall även ha mindre friktion. Den svarta jag stötte på får mig att anta att ingen fullservice fjorts sedan ny.

Läser mig till att 2.1 skall vara väldigt lätt dämpad vilket jag absolut inte upplevde innan service även med HSC och LSC helt öppna. Nu efter så kan jag genom lätt bromsa framhjul och trycka till rejält nästan bottna den.

Kanske är det så det ska vara. Eller inte 😋

Tag plats så ska jag förklara detta!

Att gaffeln kräver högre tryck för att ge samma sag före och efter service är inga konstigheter. Även om inte något spektakulärt händer som i detta fall så kommer bara mer friktion bära upp gaffeln.

Sedan kan TS omöjligt veta om detta var 16 PSI eller hur mycket det var. Det finns inte en chans att se hur sag ändrar sig på gaffeln om man ett par PSI i tryck,

Eftersom gaffeln tydligen var ett totalt vrak innan service och TS inte känner skillnad när blåsan är sprängd, kanska man inte behöver gräva i om dessa 16 PSI är samma sak, något annat eller whatever.

@jofahjalm , ditt svar är väl lite det jag sökte efter...

En service kan alltså göra sådan stor skillnad i friktion så att detta resultat fås?
Som sagt, även något annorlunda bar roll i år så i stående läge ger det såklart något annorlunda belastning över gaffeln.

Service påverkar väldigt mycket. Nu beror det ju på hur dämparen är inställd och liknande, men det är nog inte ovanligt att dålig friktion från försummad service ger mer motstånd mot kompression av gaffel jämfört med tänkt dämpning. T.ex. gamla MoCo-dämpare var nog rätt okänsliga för vilken olja man hade, utan byggde på att det var jättemycket friktion i plastvidundret. Det är nog också värt att fundera över hur du kom fram till att det var 16 psi i skillnad. När grejerna är dåligt servade brukar gaffeln inte vilja röra sig runt sag och det blir extremt svårt att se en skillnad som inte är mycket stor. Allt är relativt, men att göra en nederbenserive efter 50 timmars användning borde vara något som är enklare att känna skillnad på jämfört med mycket annat man kan göra med sin gaffel.

Gjorde ett ryck och kollade upp allt igen. Lite luft i negativa var det allt men det satt så pass att jag fick plocka bort hjulet, ställa mig på hjulaxeln och dra för att kunna utjämna.

Lite skillnad blev det men fortfarande 10+ psi gentemot innan service.
Har digital pump så är väl kanske därför jag hakar upp mig på exakt tryck. Pumpens mätvärde kan mycket väl ha drivit sedan i fjol osv samt att självklart är inte sag exakt jämförbart mellan gångerna då jag står och lägger vikt på styre.

Tillfreds med att gaffeln verkar schyst och att servicen gjorde sitt. Tack för hjälpen alla :)

Det är en vild blandning av grejer! Om inte gaffeln har full slaglängde för att negativa kammaren inte utjämnar så är det ju en grej? Du är också med på att det är väldigt svårt att läsa av trycket i gaffeln genom att koppla in pumpen då slangen är stor volym och sänker trycket?

Tillbaka
Topp