170 eller 175 mm vevarmar?

Brakastruten

Aktiv medlem
De flesta cyklar i min närhet har 175 mm. Så även mina.
Meeeeeen... Nu är det bättre pris på 170 mm.

Är jag dumsnål, ifall jag väljer 170? Eller kommer jag att kunna ha överseende med de missade 5 millimetrarna i radie. Själv är jag 175 cm lång, och inte helt galet oproportionerlig..
Jag skulle kunna hävda "bättre markfrigång", eller så känns bara konstigt?

Jag vet inte hur det är för dig, men för mig blev 170 för kort och det kändes bara fel/fick ont i knät.

Jag är dock 10 cm längre och har ganska långa ben.

gabbeon skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör på 172.5 och 175 på mina cyklar, har
> aldrig märkt nån skillnad. Frågan är när det
> börjar märkas...

Jag bytte till 170 mm på räsern när vevpartiet med 175-vevar gick sönder. Att jag bytte berodde på att jag behövde det snabbt och bara 170-vevar fanns i lager. Jag känner ingen som helst skillnad. Absolut inget alls! Jag gissar att det skulle krävas många centimeter skillnad innan jag skulle märka av det.

Jag är 174cm, 81cm benlängd. Kör med 170mm på racern, 172,5mm på crossen och 175mm på mtbn innan. Nu kör jag 170mm på mtbn och de två gångerna jag kört med de har det fungerat bra. Hoppas de fungerar tills jag har råd att köpa det bästa vevpartiet.

Öijer skrev:
> Märker man inte skillnad på 170 och 175 så
> cyklar man nog för lite.

Och där kom det, ja! Jag bara satt och väntade på när det första nedsättande inlägget skulle komma. Från ett otippat håll, iofs, men ändå.

Det handlar mer om att jag inte lider av placebosjukan...

Min fru märkte direkt när hennes (då) nya cross hade 172.5mm-vevar mot 175mm som hon var van vid.

Det kan inte vara placebo eftersom hon inte hade en aning om att det ens kunde vara skillnad..

Min pendlare har 170 och MTBn har 175, så jag växlar rätt frekvent mellan dom. Jag märker ingen skillnad.

Fast jag skulle nog inte märka om ena vevarmen saknades.

Beeblebronx skrev:
> Fast jag skulle nog inte märka om ena vevarmen
> saknades.

Det märkte dock jag när ena sidans vev ramlade av, vilket var anledningen till bytet från 175 till 170...

Nu sket det sig i vilket fall som helst!
Satte in pengar på mitt konto idag. De finns där, enligt bankens uppgifter över nätet. Jag knappar på samma vis som vanligt, och får veta att mitt Visa-kort nekas! J-a typer! :( Suuuuur..
Inget meddelande från banken än, om att kortserien varit bedrägeri-utsatt.

Jag tycker bäst om 170. Har aldrig funderat på det innan men efter en sommar med 170 vevar bytte jag tillbaks till 175 och upplevde stor skillnad till det sämre. Men det känns verkligen som en personlig preferens.

Jag kör 175mm på alla mina cyklar, det är den längden som jag kommit fram till passar mig bäst efter att ha provat mig fram. Jag är dock ca 10cm längre än trådskaparn och har långa ben.

jag märker helt klart av det och öijers inlägg är inte nedlåtande utan sanning. Säger sig självt att en person som cyklar ofta har bättre preferenser och därmed märker större skillnad än en som inte cyklar lika ofta.
Vi har 170 på testcyklarna i klubben, på racern har jag 172,5 och 175 på mtb:n.
Har haft tydligt upplevda besvär vid frekvent växlande mellan de olika cyklarna.

geologen skrev:
> Öijer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Märker man inte skillnad på 170 och 175 så
> > cyklar man nog för lite.
>
> Och där kom det, ja! Jag bara satt och väntade
> på när det första nedsättande inlägget skulle
> komma. Från ett otippat håll, iofs, men ändå.
>
> Det handlar mer om att jag inte lider av
> placebosjukan...

Hur var mitt inlägg nedsättande?
Lider jag av placebosjukan då som märker skillnad på olika vevarmslängd? Det är ju en skillnad, och cyklar man mycket så lär man märka det. Skillnaden behöver dock inte vara negativ. Cyklar man inte så mycket så spelar det nog ingen roll om man byter till annan vevarmslängd.
Jag brukar ha 175 på mina cyklar, någon gång har jag kört 172.5 och visst märks det skillnad. För mig.

Om man märker det eller inte har inget alls med cykelmängd att göra. Snarare hur prinsessan-på-ärten-ig man är.

Jag har turen (?) att vara extremt okänslig för vad jag cyklar på, och en pytteliten skillnad i vevarmslängd är på tok för litet för att känna. Vilket är bra, eftersom jag kommer undan med billigare prylar, eller som i fallet ovan, att jag kan beställa det som finns i lager i stället för att behöva vänta.

Men vänta lite, vem har tagit över geologens konto? För inte kan det väl vara samma geologen som i tråd efter tråd specificerar exakt hur han vill ha det på sina cyklar, och vägrar med en dåres envishet att vika en millimeter från detta? Eller kanske driver han med oss?

armar?

ska det vara stora små långa korta kör blandat,,,

korta underarmar ser ju feta ut, sen långa smala överararmar

sen vevar du som fan

Bilagor

• famous-cartoon-character-popeye1.jpg
    famous-cartoon-character-popeye1.jpg
    21.6 KB · Besök: 60
mellan 170 och 175 diffar det en centimeter. 5mm på varje u know.
Kör 170 på en short dirt ram o ja e 183. Funkar för mig men ska byta till 175er då ja hur som helst ska byta modell.

Hur mycket skilljer sig priset?

Jag kommer ihåg ett intressant inlägg i en tidigare tråd map samma ämne, kanske på Happy - kanske inte, om en någon med tandem som blandat ihop vevarna och körde en eller flera säsonger med 170-175 fram och 175-170 bak (eller viceversa) utan att någon av cyklisterna märkt något.

/G
172,5

fredrikw skrev:
> Men vänta lite, vem har tagit över geologens
> konto? För inte kan det väl vara samma geologen
> som i tråd efter tråd specificerar exakt hur han
> vill ha det på sina cyklar, och vägrar med en
> dåres envishet att vika en millimeter från
> detta? Eller kanske driver han med oss?

Nåja, han ser sig fortfarande som universell referens och jordens medelpunkt som allt skall jämföras med. Är det inte som Geologen tycker så är det extremt åt en eller andra hållet. Inget nytt.

jag har kört med 170 på racern och 175 på mtb(orginal spec). Har aldrig reflekterat över att det varit olika då cyklarna och cykelstilen skiljer sig så markant... Jag har nyss köpt nytt vevparti till racern och kommer prova med 175 även där. Har haft bekymmer med knäna på racer tidigare och kanske kan detta vara anledningen?

Personligen känner jag skillnad på 165 och 170. Första gången kände jag bara att något inte stämde, att rörelsen var annorlunda. Senare upptäckte jag att det just var 165-vevar jag hade under mig.
Om detta är positivt, negativt eller inget alls måste vara individuellt.

jomper skrev:
> Det kan inte vara placebo eftersom hon inte hade
> en aning om att det ens kunde vara skillnad..

Projicerad placebo! (Nej jag är inte nedsättande, bara dryg...)

Känner skillnad på 175 --> 170 men inte 175 --> 172.5

Kan inte påsta att jag får ont av det ena lr det andra men det känns ovant och gillade inte de korta vevarna speciellt. E gissningvis en annars ganska okinkig cyklist.

Jag fick testa Lundatoks SS i somras. Hoppade av direkt och konstaterade att han hade 180 vevear mot mina 175. Klart man känner av att man vevar i större cirklar. Jag skulle vilja ha 180 på min SS men cyklar helst på 175 på stigraketen. Jag tycker att långa vevar passar bättre för lägre kadens och bryt. Typ SS...

Korta vevarmar passar bättre för de som kanske sitter mycket, svänger mycket och gillar hög kadens. Lååånga vevar passar bättre för de som gillar låg kadens och att stå upp och bända mycket.
När jag kör MTB vill jag gärna ha 175, när jag kör cross kan jag uppskatta att köra 172.5 för att kunna sitta och spinna runt med bakhjulssläpp i de tvära kurvorna.
Skulle jag köra tempo på landsväg skulle jag fundera på ett par 180-vevar och verkligen inte vilja ha 170. Men så föredrog jag alltid Ullrich före Armstrong också.

Kadensen borde kunna hållas lägre med längre vevarmar då man får något större hävarm och kan köra lite tyngre, tycker jag.

På angiven utväxling och hastighet krävs högre kadens med kortare vevarmar. Men om det är bra eller dåligt blir ju upp till cyklisten.

Öijer skrev:
> På angiven utväxling och hastighet krävs högre
> kadens med kortare vevarmar.

Nej, så är det förstås inte. På angiven utväxling och hastighet så är kadensen densamma oavsett hur långa vevarmarna är.

Så, i slutändén handlar det om vilket som tar slut först: Benlängden eller avståndet till backen..
Vevarna hamnar på en XC, priset för LX HT2 ligger på 5-600kr. Skall kolla vad som felas mitt kort idag.
Bike-discount hade förresten 175mm, men då missar jag andra delar istället.. :p

Jag har själv växlat friskt mellan 172.5 och 170 utan att märka någon som helst skillnad. Har 175 på MTB:n men där cyklar jag på ett annat sätt men tror inte jag hade märkt någon skillnad. Tror inte det har så mycket att göra med hur mycket man cyklar utan snarare hur man cyklar (position etc) och hur känslig man är för förändringar.

Är det en vanlig pendlar eller landsvägshoj skulle jag köpa 170:orna om jag vore du. Om inte annat så har du ju prövat det alternativet också. Och om du känner skillnad behöver det inte vara negativt.

Jag bytte från 170 till 175mm vevar - märkte ingen skillnad.

Men jag verkar inte vara en särskilt känslosam person.
Exempel:
Jag bytte till en styrstam med 2cm större drop - märkte ingen skillnad!
Jag bytte läge på pedalklossen från längst bak till längst fram - märkte ingen skillnad!
Jag satte av misstag spd-klossen på vinterskorna i bakersta länget på ena foten, längst fram på andra (skiljer ca 2cm). Körde så hela förra vintern - märkte ingen skillnad!

Jag tror jag typ saknar känslor?

Senast redigerad av en moderator:
Alfine-vevarna finns av någon anledning bara med 170mm om jag förstått rätt? Är inte det lite konstigt ändå?

Atlas skrev:
> Kadensen påverkas inte.

Jag har iaf olika kadens beroende på om jag cyklar SS eller växlat. Ligger även på högre kadens på väg än i skogen. Med långa vevar får man lite mer brytkraft i backar vilket kan behövas om man kör SS i skogen.

Den som inte anser att vevarmslängen ändrar utväxlingen borde testa att cykla med 10 mm vevarmar.

geologen skrev:
> Om man märker det eller inte har inget alls med
> cykelmängd att göra. Snarare hur
> prinsessan-på-ärten-ig man är.
>
Hur menar du då?
Hur mycket cyklar du själv på olika cyklar, med olika längd på vevarna?

Tillbaka
Topp