175 vevar eller 165?

175 vevar eller 165?
Hej!
Har börjat fundera på om jag ska byta vevar från 175 till 165.
Är en 177-178 lång, korta ben och lång överkropp.
Gnetar mest på grusväg men även en del mtb. Cykelvasan är väl årets mål så det är viktigt att det går snabbt 🚗.
Vad är bäst?

175 vevar eller 165?
Anledningen för dom flesta att byta till kortare vevarmar på sin mtb brukar ju vara att man vill ha färre pedal strikes när man cyklar på stökig stig. Jag bytte själv från 175 till 165 förra året och tycker just det har blivit mycket bättre. I övrigt upplever jag ingen större skillnad. Så tveksamt hur stor nyttan är för dig.

175 vevar eller 165?
Jag har 165:or på min mtb och nu funderar jag på hur jag skall gå till väga för att byta till det på samtliga cyklar, även landsvägscykeln. Jag är 1,80.

Kortare vevarmar känns som att det bara är bättre. Den ”standard” vi har nu verkar rätt godtycklig och i min mening alldeles för lång för de flesta.

175 vevar eller 165?
Om du inte har några problem så finns det väl ingen anledning att byta. Fördelen med kortare ur ett bikefitperspektiv är att det krävs mindre höftrörlighet i ovandelen av tramptaget.

175 vevar eller 165?
får ofta problem med högerbenet, men det sitter runt knät, mest baksida. Höften har jag aldrig känt av. Men tänker mest att det har börjat pratats om det på LVG sidan bland proffsen?

175 vevar eller 165?
Bytte från 175 mm till 172.5 mm till 170 mm och slutligen till 165 mm. Tidigare knäproblem är (nästan) borta numera. Är 194 cm lång. Cyklar lvg och gravel.

Du kan säkert gå lägre än 165 mm, men YMMV.

Tillbaka
Topp