Elcykelvagn - Någon hann före!

Snuten

Aktiv medlem
Läser precis i tidningen Disajn om cykelvagnen Ridekick.
Någon kom på och genomförde iden med en elassisterad cykelvagn - precis samma ide som jag funderat över några månader. Bra, nu slapp jag göra jobbet.

www.ridekick.com

Elcyklar...är det inte bara humbugg? Vad ska man med den kärran till där bak? Väger säkert en hel del, lasta den ut och in i källaren eller upp i lägenheten när den skall laddas? Släpa på den när batteriet tar slut...

Jag tror på bra lager, hårda däck, och lätt vikt. Man borde kunna göra enkla folkcyklar under 7kg. Längre än en mil cyklar de flesta ändå inte förutom pendlarmotionärer. Under 5km är nog de vanligaste avstånden för att ta en cykel. Och jag tvivlar att personer som köper en elcykel sällan cyklar över 5km vilket knappt är kännbart på en vettig cykel.

Men så klart folk måste ju tjänar pengar på något sätt...när alla behov är uppfyllda får man ju skapa ny behov hos folket.

och..designers...(på tal om tidningen Disajn) antagligen den mest onödiga yrkesverksamma grupp av människor som finns! Kommer med sin funktiondvärdelösa, "miljövänliga" produkter i klara färger gjorda i plast som skall rädda världen.

Hm, jag låter inte positiv alltså... : )

/Utbildad produktdesigner

Julius Kenéz skrev:
-------------------------------------------------------

> och..designers...(på tal om tidningen Disajn)
> antagligen den mest onödiga yrkesverksamma grupp
> av människor som finns! Kommer med sin
> funktiondvärdelösa, "miljövänliga" produkter i
> klara färger gjorda i plast som skall rädda
> världen.
>
> Hm, jag låter inte positiv alltså... : )
>
> /Utbildad produktdesigner

Nu är du väl väldigt fördomsfull? Det finns både bra och dåliga designers. Jag hoppas att du tillhör den förstnämnda kategorin.

Julius Kenéz skrev:
> Elcyklar...är det inte bara humbugg? Vad ska man
> med den kärran till där bak?

Det vet väl alla att elcyklar och internet är övergående flugor.

Att kunna lasta mer och ändå kunna hålla samma fart som olastad låter ju väldigt dumt, bättre att köpa en bil ;)

actionbent skrev:

> Det vet väl alla att elcyklar och internet är
> övergående flugor.

Du glömde mountainbikes!

Och skateboards. Och Inlines. Och utsvängda jeans. Och ock ock...

Allvarligt talat, jag tycker att argumenten för den elassisterade cykelvagnen känns ganska OK. När behöver man extra kraft? Jo när man lastar tungt.
Nu tycker jag kanske inte att vagnen som ridekick gör verkar vara den smartaste lösningen, men konceptet tror jag på lite grand. Jag skulle satsa på någon lite större, framförallt längre vagn och kanske med möjlighet att ta bort kåpan för att sätta in barnsitsar.

På tal om el och barn så såg jag förresten en sk Christianiacykel (eller något liknande) med elassist. Inget konstigt med det förutom att det såg ut som att man hade monterat ett litet bilbatteri i den. Vet inte om jag såg rätt och om jag gjorde det, om det var original.
Bra eller anus?

Hela grejen funkar dock dåligt om man inte har enkel tillgång till hyfsat bra och skyddad cykelparkering över natten. Där finns något för hyresvärdarna att jobba på i cykeltjyvarstäder som tex Malmö men säkert också Gborg, Sthlm, Umeå, Uppsala mfl.

Ridekick är bara en av flera elkärror idag, men det lär väl dröja innan vi ser dom isverige då dom inte är godkända mer än i usa. Här har vi krav på pedalsensor när det gäller elcykel, man måste trampa för att få kraft på motorn.
Men en lite större kärra som både barn och matkasse får plats i med elassist är det nog många som skulle kunna tänka sig, alla vill inte komma fram svettiga till jobbet.

actionbent skrev:
> Ridekick är bara en av flera elkärror idag, men
> det lär väl dröja innan vi ser dom isverige då
> dom inte är godkända mer än i usa. Här har vi
> krav på pedalsensor när det gäller elcykel, man
> måste trampa för att få kraft på motorn.
> Men en lite större kärra som både barn och
> matkasse får plats i med elassist är det nog
> många som skulle kunna tänka sig, alla vill inte
> komma fram svettiga till jobbet.

Visserligen jagar polisen pinnar till statistiken där det är lättast, men hur stor är risken att de skulle haffa en olaglig elcykelvagn. Fast det är klart, om det blir olycka kan det ju bli jobbigt...

nja, en vanlig hoj kan man trampa! men jag har också sett de transporthojarna 3 hjuliga med elassist och där tror jag eldriften verkligen gör skillnad.
SEn kan man undra hur det känns i kurvor etc och ha en vagn som puttar på, jag har kört med cykelkärra en hel del och det är inte kul i nerförsbackarna med sväng då vagnen skjuter på.
och det känns som en mycket stor vagn jämfört med de elmotorer som sitter på cyklar?

och som påpekat- idag kan de inte vara lagliga i Sverige.

Jag håller med Julius Kenéz i allt han sa där uppe.

Alla såna här idéer är bara försök till att skapa nya behov som egentligen är helt onödiga. Och designers är väl en av de större bovarna i cirkusen.

Tänk om alla kunde köpa saker som håller och är funktionella istället? Då skulle vår miljö må mycket bättre. Och istället för att hänge sig åt pryljakten skulle folk kunna jobba och stressa lite mindre. Och kanske må lite bättre.

deswhip skrev:
---------------------------------------------
> Tänk om alla kunde köpa saker som håller och
> är funktionella istället? Då skulle vår miljö
> må mycket bättre. Och istället för att hänge
> sig åt pryljakten skulle folk kunna jobba och
> stressa lite mindre. Och kanske må lite bättre.

Detta håller jag med om och jag försöker leva så. Jag handlar en hel del beg och försöker laga innan jag kastar.

Problematiken och det eventuella ansvaret man kan ha som yrkesgrupp, har varit aktuellt en längre tid bland designers, arkitekter mfl. Problemet är aty vi lever i en tillväxt- och marknadsekonomi som är ganska korkad och destruktiv när det gäller de här frågorna. Sen funkar den förstås bätre när det gäller en del andra saker.

Jag har tänkt tanken "vore skönt med motor på Croozern".

Såklart att någon tagit steget fullt ut.

Fast det verkar svårt att få i barnen i den där ridekick.

RKPT_SideView-150x150.png

Kristoffer R skrev:
> Jag har tänkt tanken "vore skönt med motor på
> Croozern".
>
> Såklart att någon tagit steget fullt ut.
>
> Fast det verkar svårt att få i barnen i den där
> ridekick.
>
> http://www.ridekick.com/wp-content/uploads/2011/12
> /RKPT_SideView-150x150.png

Kanske man kan modda en vanlig barncykelvagn med en navmotor? Det borde räcka med driv på ett hjul.

Idéen är inte helt ny iofs...

mbike2a.jpg

Bilden är från 1930-nånting

Red: Jag hade fel, cykeln är från 1893.

"The pusher-assisted bicycle. Italy 1893.

The engine on the little trolley at the rear appears to be a single-cylinder unit with a big flywheel, pushing a conventional bicycle. The rider has his feet on what appear to be two platforms each side - possibly because the bicycle had no freewheel, so the pedals would have been whizzing round.

No control connections are visible between bicycle and engine, which is rather puzzling."

Senast ändrad:
Mr Orange skrev:
> Idéen är inte helt ny iofs...
>
>
>
> Bilden är från 1930-nånting

Vilket svänghjul!
Är det en ångmaskin?

Läser precis i tidningen Disajn om cykelvagnen Ridekick.
Någon kom på och genomförde iden med en elassisterad cykelvagn - precis samma ide som jag funderat över några månader. Bra, nu slapp jag göra jobbet.

www.ridekick.com
Ridekick är smart, det finns flera sådana för professionellt bruk. Tyvärr tillverkas inte modellen längre, men man kan få tag på begagnade. Jag tror emellertid mer på kit med friktionsrulle, om man inte ska använda det professionellt. En släpkärra blir ju ändå två hjuls friktion extra mot asfalten. Zipforce Distance är ett märke som har en friktionsrulle, ungefär som Knallert-mopeder (Velosolex).

Carla Cargo har en elassisterad kärra som dras efter cykeln, klarar 200 kg och används i EU (dessutom byggd i Tyskland).

Ridekick är smart, det finns flera sådana för professionellt bruk. Tyvärr tillverkas inte modellen längre, men man kan få tag på begagnade. Jag tror emellertid mer på kit med friktionsrulle, om man inte ska använda det professionellt. En släpkärra blir ju ändå två hjuls friktion extra mot asfalten. Zipforce Distance är ett märke som har en friktionsrulle, ungefär som Knallert-mopeder (Velosolex).
Bra trådarkeologi! Undrar om @Snuten fortfarande funderar på att få skjuts? ☺️

Tillbaka
Topp