185 mm skivor till XC?

• Trådstartare Trådstartare Costas
  • Start datum Start datum
C

Costas

Guest
185 mm skivor till XC?
Har skummat lite i forumet om storlekar på bromskivor, men jag vet inte...

Blir så otroligt osäker om jag har gjort rätt när jag beställt 185 mm:s skivor både bak och fram, när jag egentligen bara kör XC och inget annat. 160 verkar ju räcka till vad det verkar, men snålheten vann när Bike-Discount hade 185 mm Avid Juicy i set.

Hur vet man förresten att ramen kan fungera med 185 mm, gör alla ramar det?

Rookiefrågor, men de måste ställas....

185 mm skivor till XC?
Hej .
jag bytte till 180 mm skivor fram på två av mina hojar och det blev lite bättre bett nu räcker det med ett finger på bromshandtaget .

Och "coolhetsfaktorn" på hojarna ökade också lite . blev en kompis som blev så avundsjuk att han också bytte !!

köper man komplett broms så är den komplett med adapter till bromsoket .
byter man bara skivan så får man leta i djungeln av adaptrar tills man hittar en som passar .

rockshox och Marzhocci har internationell 51 mm standardfäste och manitou har postmount 74mm.

185 mm skivor till XC?
Specialized säljer numer sin Epic (som ju är en XC) med 185mm fram på dom större ramstorlekarna. Tror nog att det kommer att funka finfint för dig.

185 mm skivor till XC?
Alla skivstorlekar, 160-200mm, funkar till XC. Det som är begränsningen är ibland ramen eller gaffel, som inte klarar större än 180mm. Fördelen med stora skivor är bättre bromskraft, nackdelen är mer vikt men jagar man inte gram är det försumbart. Jag kör 8"(203mm) skivor fram/bak på min allt-i-allo-cykel som körs mest i skogen. Vintercykeln har 6"(160mm) skivor, funkar bra det med.

/Leo

Tillbaka
Topp