186cm & 18"?

jmtb

Medlem
186cm & 18"?
Hej.
Jag är nybörjare och efter lite letande och sökande/frågande här på forumet så tror jag att jag har hittat min instegshoj: Cube Aim Disc

http://www.cube.eu/hard/comp/aim-disc/

Men nu till ramstorleken.
Efter att ha scannat webben och detta eminenta forum så bör min ultimata "-storlek vara 19".
Jag är 186cm, 86cm i grenmått och väger 77kg.
Men Cube'n säljs bara i (relevant för mig) 18" & 20".

Frågan:
Efter att ha gjort Cube's eget ramstorlekstest hamnade jag på 19,4 vilket ju är närmast 20" men jag har förstått att en lite mindre cykel är att föredra i skogen - så kan 18" vara bäst ändå?

Till saken hör att jag bara hittat cykeln hos bike-discount och dom har bara 18" och 22". Det kanske går hitta en 20'a om man letar lite till...

Tacksam för tips och erfarenheter!

186cm & 18"?
Jag är typ 185 och kör på 20", Cube AMS, och tycker det funkar bra.

När/om man blir bättre kanske man uppskattar en mindre storlek, men för mig är en 20" tillräckligt nervös.

/Freddo

186cm & 18"?
Tack för svaren! Blir inte så mycket klokare dock, får bege mig till närmsta LBS och prova lite ramar, även om dom inte har Cube, för 20" är väl samma storlek på alla cyklar även om olika märken får fram sina mm-mått på olika sätt?

Skulle en mindre cykel vara mer svårcyklad???
Jak som trodde mindre var mer lätthanterlig...?

186cm & 18"?
Nej, 20" är inte samma på olika ramar. Eller i vart fall inte säkert.

Om dom är mer svårcyklade vet jag inte, 18" alltså, men mindre cykel ger ett mer nervöst uppträdande är min erfarenhet. I synnerhet cyklar som är avsedda för motion/tävling. Det är väl hjulbasen som orsakar det antar jag. I bilvärlden skulle man säga att de blir mer överstyrda.

/Freddo

186cm & 18"?
Du bör egentligen titta mer på det horisontella överrörsmåttet. Ramhöjden kan du lösa med olika sadelslolpar. Om du kollar runt mellan märkena så kan du se olika ramhöjd för samma överrörsmått.

Men med den storleken du har så passar nog 20" bäst. Jag är själv 183 och har 89 cm grenmått som kör på cyklar med helst ca 600mm överrörsmått. Lite kortare på DH-cykeln.

Tillbaka
Topp