187cm kan man ha mediumhoj

gunners

Medlem
Hittat en fin cykel till bra pris, problemet är att det är en medium är själv 187cm. Finns det några som kör medium och är i liknande längd. Det största problemet är att få sadelstolpen att räcka till, finns det några bra 450mm stolpar. Kan det vara så att det frestar mer på ramen om man har en lång sadelstolpe. Är det något annat negativt med att köra medium när man är 187cm.

Sadelstolpen är antagligen ditt minsta problem om du inte får den att räcka, eftersom det innebär att ramen antagligen är aldeles för kort för dig. Det låter altså lite litet.

Generellt går det inte säga så mycket om den passar utifrån "medium" och "187" cm... det behövs en geometritabell för cykeln och mer mått på hur du är byggd, exempelvis ditt grenmått.

För skogscykling tycker jag du ska tänka om, en alldeles för kort ram är inte rolig att hoja på. Att smälla dit en lång styrstam är inte roligt heller, bättre lång ram med kort stam.

Jag skulle avråda från att köra på en medium. Behöver du ta sätta på en extremt lång sadelstolpe och förmodligen en riktigt lång styrarm så är det ett tecken på att cykeln är för liten. Skulle tro (utan att veta dina eller cykels mått) att du borde ha L eller kanske XL beroende på modell och vilka preferenser du har.

Åk till en cykelaffär och prova några olika cyklar i M, L och XL så får du en uppfattning om vad som fungerar rent generellt.

Jag skulle vilja säga att det helt beror på vilken cykel det handlar om. Jag körde med en Singular Swift SS i strl M under flera år och jag skulle inte ha velat haft en större ram. Dock så skulle jag inte kompensera med längre stam eller stolpe. Om så är fallet är ju ramen för liten. Jag är 187cm lång.

jag är 188cm och 92cm grenmått. Förra året kom jag igång med mtb igen efter långt uppehåll. Köpte då en large modell, tyckte den var kanon bra under hela sommaren, hösten men märkte att jag ofta fick ont i ländryggen. Jag köpte en liknande mtb för en månad sedan i storleken XL och det var som natt och dag. Nu får jag inte ont i ryggen, har plats att stå upp och cykla, vilket jag sällan gjorde med förra cykeln. Jag har nu två cyklar och large mtb har jag knappt rört, den känns nu som en barncykel.

Jag är 189 cm lång och har en M-cykel, som passar mig åtminstone hyfsat. Den ramen har dock en rätt märklig geometri (lång och låg), så det är definitivt ingen generell sanning att en M skulle passa dig ens nästan.

Det funkar men är kanske inte optimalt. Jag råkar också vara 187 med 92 cm i grenmått. Jag har cyklat en hel del på en medium Merida med ca 47 cm sadelrör och 58 cm horisontellt överrör och har inte exploderat. Modernt kort stam går dock bort. Tror jag har kring 100 mm.

En liten film med mig på Meridan. Bedöm själv :)

/Johan

Det är en Cannondale Flash, wheelbasen är 108,5cm, top tube 58,5, seat tube 43,3.Ramen är 2cm kortare än min nuvarande, top tuben 3cm och seat tube 4 cm. Vad är det åkmässigt som kommer skilja,jag gillar inte att hänga för mycket fram över styret. Jag har 87cm i grenmått. Sitter på 78cm i sitthöjd, sitthöjden på flashen var 79cm så det borde funka med 400mmm stolpe.

Senast ändrad:
Large, medium... WTF. Det är inte en tröja, när började man göra cykelstorlekar för ensamma hemmafruar/män? Vad kommer nästa gång? Uni-size?

I alla fall. Jag är, böjd som jag är av min ålder, 187-188cm lång, beroende å vilken dag i veckan det är... Från undersidan av foten, till området i närheten av rövhålet, och kukroten, har jag 89cm.

Ramen således. CC <-> CC för toptube är 23", (sadelstolpe <-> styrlager) och i andra riktningen är måttet 19". (Vevlager <-> toptube)
Jag kan bara konstatera att ramen egentligen är lite liten för mig, inte så mycket i skogen, men på transportsträckorna. Jag har kompenserat med en lite längre styrstam, (100mm) och flyttat tillbaka sadeln så långt det går. Jag hoppas på att hitta en sadelstolpe med "bakåt böj" så jag kan få tillbaka sadeln något, och plocka på en kortare styrstam, men med tanke på att man inte är så seriös i dagsläget, utan mest försöker hitta lite kondis innan man ger sig på mer avancerad cykling så har det fått anstå i väntan på rätt pris för rätt del...

Små ramar är smidiga för teknisk cykling, men en för liten ram stjäl allt nöjet, för att det blir skit att cykla på. Och ja, långa sadelstolpar ger klart större krafter i korset på ramen.
B!

Som referens: Jag känner en dam på 169 cm som tyckte att en medium Flash 29er känndes lite för stor.
Tog en Stumpjumper 29er Medium med 100 mm styrstam istället :-)

Så: nej!

Kom med fler mått, Jag är 188 och körde en rapp stumpjumper på 17" länge, hur kul som helst! och nu har jag en 18" inbred 29er utan lust till större. Ge oss några fler mått på din medium. En del ramar är långa och då brukar det kunna lösa sig najs.

cola skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom med fler mått, Jag är 188 och körde en rapp
> stumpjumper på 17" länge, hur kul som helst! och
> nu har jag en 18" inbred 29er utan lust till
> större. Ge oss några fler mått på din medium.
> En del ramar är långa och då brukar det kunna
> lösa sig najs.

Vad hade du för sadelstolpe då egentligen? Jag körde med en 17" Stumpjumper s-works M5 innan med 400mm stolpe. Och jag är 174cm, sitter på 71,5cm.

Hmm, måste svara Ja, storlekar är ett gissel, jag har en GT Avalanche Pro 26" Large, 19" tror jag den är, och en Fuji Nevada 29er Medium 18".
Fujin känns dock större och passar mig bättre än GT'n...
Jag är 188 och har proportionellt sett lite för korta ben 84cm (median är 88cm), när folk ser mig tycker dom jag borde ha en XL, men det känns helt fel för mig, och nu pratar vi MTB, på räcer har jag en 57 cm.
PS
Provcykla, Provcykla, Provcykla....

Jag är 183 och kör Giant mtb i stl. M. I skogen tycker jag det fungerar bra med en lite mindre ekipage.
På vägen kör jag klassisk 56.

Det kan hända på vilken som helst av mina cyklar att jag får ont i ryggen ibland.

Det var inte till någon hjälp kanske… men min bedömning är att en L i skogen är din melodi. Samt en 58 på vägen.

cerro skrev:
> cola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kom med fler mått, Jag är 188 och körde en
> rapp
> > stumpjumper på 17" länge, hur kul som helst!
> och
> > nu har jag en 18" inbred 29er utan lust till
> > större. Ge oss några fler mått på din
> medium.
> > En del ramar är långa och då brukar det
> kunna
> > lösa sig najs.
>
> Vad hade du för sadelstolpe då egentligen? Jag
> körde med en 17" Stumpjumper s-works M5 innan med
> 400mm stolpe. Och jag är 174cm, sitter på
> 71,5cm.

Jag hade en 400mm stolpe på den men jag vet inte riktigt vilken sitthöjd jag hade, sitter på 79,5 på racern, på mtb ett par cm lägre. Det fungerade fint iaf, fick en väldigt kvick cykel med gött ax och bra hanterbarhet i skogen. Körde även långa bockstensturen på den, gillade absolut känslan. Hade en 100 mm styrstam på den. Storlek är hur som helst lite av en smaksak ibland. PÅ inbreden var skillnaden på överröret mellan 18 och 19,5" endast 4mm. Det måttet säger mer om storleksskillnaden i upplevelse tycker jag. Så länge det går att få en stolpe som fungerar så ser jag inte varför jag skulle valt 19,5" (jag kör med en 350 mmm stolpe på den och har några cm kvar. Det är därför jag vill ha fler mått än endast ett M. Var ligger skillnaden mellan M och L? Kanske skiljer sig reachen en hel del och då skulle jag titta en extra gång. Nu vet vi inte ens vilken modell det handlar om.

Jag har skrivit innan i tråden att det är en flash och de viktigaste måtten också. Jag har kollat runt på andra tillverkare flera large
cyklar tex från Ghost, Corratec har samma wheelbase som Cannondale medium de har dock längre seattube och toptube.

Toptube är det viktigaste måttet, seat tube osv är underordnat (men viktigt att du kan få tillräckligt hög sadel så klart).

Effective Top Tube på 585 på M-flashen tycker jag låter aaaalldeles för kort för dina 187 cm. Jag är också 187 lång, har själv cyklat en del både M-cannondale samt en mängd demohojar i storlek M och tycker konsekvent att M är uselt i skogen. Jag får märl-rygg och stående kan jag inte köra fort. Jag måste över 610 nånstans för att den inte ska kännas för kort.

Om man kollar in 1,39 i JojjeM's film så ser det ut som han får han styret på benen när han skall upp för en brant knix, då har man en för kort toptube tycker jag.
/Ulf

gunners skrev:
> Jag har skrivit innan i tråden att det är en
> flash och de viktigaste måtten också. Jag har
> kollat runt på andra tillverkare flera large
> cyklar tex från Ghost, Corratec har samma
> wheelbase som Cannondale medium de har dock
> längre seattube och toptube.

Sorry,skummade lite väl fort, inte meningen!

Min Flash Carbon 29er i Medium känns ganska kort och jag är bara 179 cm lång.
Överröret på den är ändå 593 mm, samma som på min 26" Anthem men den känns kortare.
Efter ett byte av styrstam så känns den dock perfekt i längd, jag bytte från 100 mm/-6 grader till 110 mm/-15 grader.

Tillbaka
Topp