1U rackserver sökes!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
1U rackserver sökes!
Vi ska flytta Happy till egen server och jag överväger lite olika alternativ.

Finns det någon som har en halvgammal 1U rackserver (1.5Ghz+) med speglade diskar eller RAID som kan tänka sig att släppa den billigt eller donera den?

Skicka PM till mig!

Senast redigerad av en moderator:
1U rackserver sökes!
En hundring per person så räcker det nog med 150-200 stycken..

Mig veterligen så är dom rätt dyra, dels för att dom är så kompakta att det krävs en del speciallösningar för kylning etc., och så var dom iaf för några år sen väldigt populära. Men det borde vara rätt billigt att plocka ihop en själv. Det enda som är ganska dyrt är själva lådan. 2-3000 kostar nog en billig. Kanske går att få tag på billigare.

1U rackserver sökes!
Om jag ska köpa en ny kostar den ca 7000-8000 för en av enklare snitt, en Dell Poweredge 750 strippad på onödiga saker som dvd och diskettstation men med lite extra minne och en extra disk för spegling.

Det går att bygga en själv med ett löst chassie och lösa delar och säkert komma ner lite i pris men med en Dell-burk är det 3 års på-platsen-garanti vilket är värt lite slantar tycker jag.

Backupstation kan eventuellt vara intressant, beror på vilken hårdvara vi kommer använda. Nackdelen är förstås att maskinen kommer stå i en serverhall så vi kommer inte kunna springa och byta band stup i kvarten :-)

1U rackserver sökes!
Jovisst, men 20 GB per månad motsvarar ungefär 64 kbit/s ut från servern i genomsnitt, jämnt fördelat.
Belastning på cpu:n är en annan sak, allt hämtas ju från en databas. Men jag tycker inte det känns som om det är några problem med hastigheten.

/ Robban

1U rackserver sökes!
Ja, jag hörde talas om att webhotellets sql-server gick på knäna och att vår trafikgräns överträddes grundligt varje månad.

Folk lyfte ju plånböckerna för att få se jomper runt Vättern. Förresten, jomper har väl ett PG-nr, kanske bara att slanta in nån Selma eller två till en ny burk?

1U rackserver sökes!
Nej, det behövs ingen dedikerad server, det är helt sant. Det är dock den mest ekonomiska lösningen (om vi får loss billig hårdvara) och kommer ge oss full kontroll och goda utvecklingsmöjligheter!

Orsakerna till att vi måste flytta forumet från nuvarande hotell är tre:

1) Vi överstiger mängden transfer varje månad, 15GB är tillåtet, vi ligger stadigt över det. Just nu är 30GB ok efter en liten deal med webhotellet men det kostar pengar. Colocation i stockholm med en egen server kommer bli billigare (ca halva summan) och då kommer vi kunna använda 120GB / månad och förhållandevis billigt kunna köpa till mycket mer.

2) Vi lastar databasen på webhotellet rätt mycket, ökar trafiken mer kommer de inte uppskatta det.

3) Med en egen server kommer vi kunna utveckla forumet ytterligare och t.ex. kunna upplåta plats för bilder, det går inte idag då vi måste hushålla mer med bandbredden.

Visst går det att köpa plats på ett amerikanskt hotell t.ex. för väldigt lite pengar, men då kommer det inte gå fort då latencyn över atlanten är hög, dvs det kommer bli segt även om överföringshastigheten är helt OK.

Orsaken till att det just är en 1U rackserver som det trakteras efter är för att man betalar per utrymmesenhet när man hyr plats i ett rack. 2U kostar 50% mer och 4U kostar 100% mer än en 1U-plats.

1U rackserver sökes!
Det finns väl en stor nackdel med colocation med egen server, och det är om något strular eller om den går sönder. Det kan lätt bli långa nertider.

Sen behöver det inte bli slött bara för man ligger i USA. http://www.webmasternetwork.se är till exempel ganska snabbt. Inte som happymtb kanske, men inte långsamt.

/ Robban

1U rackserver sökes!
Japp, nackdelen du nämner är den största. Väljer jag att köra en dedikerad server istället så kostar det ungefär som idag iofs men med alla colocationfördelarna, överväger även det.

När man letar budgetalternativ som det verkligen är frågan om här kan det dock bli lite nertid, det är inte direkt tekniker standby på helgnätter om det strular till sig.

WN har inte tillnärmelsevis samma aktivitet som Happy iofs, men visst är det ett exempel på att det kan gå fort i USA. Är inte så pigg på att pröva mig fram bara.

1U rackserver sökes!
Om du vill kan jag pratar med folk jag känner i Kista om en sådan:

xs_indextop_010604_02.gif

1U rackserver sökes!
Ja, med tanke på hur mycket datafolk som hänger här så borde det väl inte vara sååå svårt att hitta en gammal/äldre burk som nyss blivit utbytt eller nåt? MAC-servern är rätt porrig, men är inte dom ganska dyra?

1U rackserver sökes!
Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade inte tänkt att skaffa en ny, och det är Apple Nordic
> jag hade tänkt att fråga (om Jomper går med på det.) Bäst att
> gå direkt till källan, säger jag.

Kul att du har kontakter där Dane. Jag hade själv tänkte höra med
en kompis på Apple Sverige om han kunde fixa fram en äldre XServe,
men det kanske inte är någon idé om du har bättre känningar.

> Porrig eller inte, kolla vad Infoworld har valt som "Best Operating System"
> och "Best Server Hardware" för 2005:

Kostar det så smakar det, eller nåt. Inget som helst fel med en XServe
iaf. även om den kanske inte är den billigaste rack-servern på marknaden.

Tillbaka
Topp