1x drivetrain 42T drev?

Boldtaar

Medlem
1x drivetrain 42T drev?
Finns lite nya 1x vevpartier för gravel bikes SRAM Apex 1 och GXP Shimano GRX FC-RX810 som finns med 42T men de har inte samm BCD som mitt gamla vevparti.
Verkar som utbudet av drev som skulle passa till 99,9% består av 32-38T för MTB.
Någon som har lite tips på 42T drev för vevparti med BCD 104mm?

Ska bygga om min pendlarcykel (gammal 26" MTB) till 1x drivlina.
Vill inte slänga in för mycket pengar, så planen är att gå med Microshift Advent-X växlar, 11-48T kassett och behålla mitt Shimano 3-delad vevparti men slänga på en narrow wide 42T drev. https://www.microshift.com/en/product-category/mountain/advent-x/

Mina två alternativ så här långt verkar vara China grejer från Amazon eller specialbeställa från litet familjeföretag i Litauen.

1x drivetrain 42T drev?
Kan inte jättemycket om det, men mitt tredelade Shimanoparti var BCD 130 på de två yttre (och något mindre på inre, men minns inte vad). Byta till 1x borde bli bäst om du sätter drevet på mittpositionen. Vad är det för vevparti du har?

1x drivetrain 42T drev?
Ja planen är att sätta det nya drevet i mitten och kanske flytta runt spacers på vevlager för att få så perfect kedjelinje som möjligt.

Mitt nuvarande vevparti är ett Shimano Alivio FC-T4060

1x drivetrain 42T drev?
Jag skulle säga att inte oroa dig om ditt nya framdrev har narrow-wide kuggar eller inte, eftersom du tänker använda en växel med clutch. Då utökas ditt komponentval med enklare och billigare framdrev.

Alla tre grejer: clutch, NW-kuggar och kedjeguide — uppfyller samma funktion. Att ha alla tre samtidigt är visst roande. Men på en pendlarcykel som inte hoppar på rötter och stenar kommer endast clutch eller clutch + kedjestyrare att duga.

1x drivetrain 42T drev?
Jag skulle säga att inte oroa dig om ditt nya framdrev har narrow-wide kuggar eller inte, eftersom du tänker använda en växel med clutch. Då utökas ditt komponentval med enklare och billigare framdrev.

Alla tre grejer: clutch, NW-kuggar och kedjeguide — uppfyller samma funktion. Att ha alla tre samtidigt är visst roande. Men på en pendlarcykel som inte hoppar på rötter och stenar kommer endast clutch eller clutch + kedjestyrare att duga.
Nej. Hade en pendlare med vanlig singelklinga fram och sram med clutch bak. På vintern hoppade kedjan typ jämt

1x drivetrain 42T drev?
Nej. Hade en pendlare med vanlig singelklinga fram och sram med clutch bak. På vintern hoppade kedjan typ jämt
Det beror väl på hur stark clutchen är och andra omständigheter.

Jag har en touring/gravelhoj med enkel växel bak och Truvativs stålsingelklinga fram och en enkel övre kedjeguide. Jag har cyklat på fler turer som snarare borde klassificeras som "enkel stig" (kan inte tvinga hålla mig vid asfaltvägar länge). Jag får kedja hoppa av kanske två eller tre gånger per år.

På en annan stigcykel har jag Advent X (samma typ som TS:en vill använda) växel bak, en enkel (ej N/W) klinga fram och också en enkel övre kedjeguide. Då cyklar jag riktig stig på den cykeln och har inte några problem med kedjan.

Jag kan kanske omformulera mitt förslag på sånt vis. Av de tre kedjelugnande anordningarna (clutch, guide och N/W kuggar) behöver man ha minst två.

1x drivetrain 42T drev?
Hej. Jag byggde en MTB med 42t fram. Efter mycket letande hittade jag ett Deore-vevparti (M5100 i just mitt fall) som faktiskt passar med Garbaruks klingor. Jag hade kravet att det även skulle passa med Shimano 12-del-kedja (MTB) vilket gjorde det knepigare.
Funkar bra. men kedjelinjen blir något sne då Garbaruk har "variabel chainline" så några distanser för att flytta in klingan så långt ramen klarar är ett förslag.

Nu VERKAR ju Garbaruk ha ett drev som passar dig direkt dock. Så kolla in det!
De håller bra kvalitet.

Tillbaka
Topp