1x10

DBack

Ny medlem
1x10
Hej!

Har problem med att byta 2x10 till 1x10. Jag har skaffat en kassett 11-46 för att testa ihop med min Sram X9. 46T verkar dock inte gå ihop med X9 eftersom växeln "krockar" med kassettens största drev (Endast det yttersta av kuggarna på 46T och det yttersta av kuggarna på växelns övre drev) med några få mm när. Är det någon som har en id'e hur man löser det? Det är en long cage växel men vet inte om det spelar någon roll. Jag kan inte på marknaden hitta någon växel som dedikerats till 1x10 just men behövs kanske inte.

Cykeln är en Scott Genius 720 LT -2015.

Tacksam för alla kloka och initierade svar.

1x10
Smakar det så kostar det :)

Jag kör 1x10 på en cykel och har nån XT-bakväxel (äldre utan clutch). Samt 11-42T. Det är just precis på håret att det går att ha så fet kassett. Har beställt nya prylar inkl en sådan korg för att det ska bli så bra som möjligt. Det känns inte optimalt som det är nu :)

1x10
Jag tänkte göra det, gjorde det av någon underlig anledning det inte utan skrev här. Ska testa innan jag funderar ytterligare på om det räcker.
Tnx!

1x10
I värsta fal lfår du väl ta en längre M4-skruv och peta dit.
Men du får ju mycket luft nere på 11:an vilket kan ge lite trista växlingar där.

1x10
Längden på kedjan styr också var övre kedjehjulet hamnar. Kolla vad som händer om du lyfter av kedjan av framdrevet. Fördelen med en lite längre kedja är (ibland) att du inte behöver justera upp b-tension så mycket, det försämrar ju växlingen på smådreven.

1x10
Skruvat på B-skruven men det hjälper inte... skit...

Kassetten är som sagt en tiokassett med 11-46 så en Shimanoväxel som nätt och jämt klarar 42 hjälper inte. Näst största är 42 och X9 klarar det galant. Funderar på att köra kombon så länge och skippa största kuggen på kassetten. Jag har både en 32 klinga och en 34-klinga så det borde fungera i de flesta situationer utan att använda största klingan på kassetten. För att bygga om till 1x11 innebär väl att jag måste byta hjul? Byta hjul och köpa ny grupp blir inte riktigt en favorit hos kvinnan i huset.

Tror inte att byta kedja skulle funka däremot ska jag för skojs skull testa en längre M4-skruv även om växeln ser hyfsat stretchad ut med ordinarie B-skruv.

1x10
DBack sa:
Skruvat på B-skruven men det hjälper inte... skit...
Tror inte att byta kedja skulle funka däremot ska jag för skojs skull testa en längre M4-skruv även om växeln ser hyfsat stretchad ut med ordinarie B-skruv.

Du gör ju som du vill, men det låter verkligen som att du behöver en längre kedja.

1x10
Det finns en adapter på ebay för att flyttra hela växeln längre ner, jag har två hemma men inte testat ännu. Har du bråttom kan du köpa den ena 40:- finns i Sollentuna /Micke

Senast ändrad:
1x10
En adapter vore kanske något. Tyvärr har jag inte vägarna förbi Sollentuna på ett tag utan kanske först någon gång under januari så blir det svårt. Post/Swish?

1x10
Testade Elvins adapter. Verkar funka bra. Har inte provat i skogen så vi får väl se i skarpt läge.

Bilagor

• IMG_0535.JPG
    IMG_0535.JPG
    320.4 KB · Besök: 101
Tillbaka
Topp