2 delat fram single klnga bak?

ben.dover

Ny medlem
tjena...
funkar det med 2 klingor fram o ett drev bak ??
funderar på typ 34/48 fram ock 12-16 bak.
kommer kedjan hoppa eller behövs kedjestyrare m.m ??

Kör du SS-klinga bak och har bakdrevet så att perfekt kedjelinje ligger mitt mellan dem två framdreven, så kommer det inte hoppa även om du har växelramper/pins på framdreven. Men för optimal funktion köper du förstås framdrev utan ramper och pins. Men det funkar fint med dem original-drev du har, glöm inte att du måste ha kedjespännare bak som klarar att ta upp allt slack i kedjan.

Vet att Pauls melvin-spännare togs fram just för att kunna ta upp slacket från en 3x1 setup. Tror inte de tillverkas längre men borde gå att få tag på om man letar lite.
paul_melvin_red.jpg ht=294

Men som sagt då du ändå kommer behöva en spännare bak som kan ta upp mycket kedjeslack, typ en bakväxel, så är det väl enklare att sköta växlingen där oxå. Har själv kört diverse kombinationer med en framklinga och två-nio drev bak. Upp till 1x4 har funkat helt problemfritt utan någon typ av kedjestyrare fram.

//j

Rohloff's kedjespännare och NC-17's variant med dubbeltrissa på samma tema som Rohloff och Paul i tidigare inlägg, är bra alternativ med. NC-17 finns hos CRC.

Jag kör precis så (fast 22-36 fram), och det funkar hur bra som helst. Använder en Alfine kedjespännare där bak, och även om handboken säger att man inte kan använda den tillsammans med drev som har mindre än 18 tänder, så har jag inte haft några problem med att använda mindre drev. Jag tycker att en 2 fram 1 bak setup är näst intill ultimat i skogen.

En liten fråga bara, vad ska du använda cykeln till? 34/48 - 16 låter tungt för skogsåkning tycker jag. 48 - 12 känns säkert rätt passande för vägen, men jag skulle nog ändå sakna väldigt många växlar mellan 34 och 48 för landsvägskörning.

Tillbaka
Topp