2 frågor kring en Crescent Deca 2017 (gäller däckval och styrstammen)

flamur

Medlem
Hej,

jag är ny med racercykel och ny på forumet ? Jag cyklar till och från gymmet vilket blir 8,5km enkel resa, totalt 1,7mil. Lagom för mig med stel och överviktig kropp att börja med då jag har nästan 100kg matchvikt fördelat på 185cm att cykla med. Nog om det ?‍♂️ Jag köpte mig en begagnad Deca vilken jag trivs bra med förutom att jag ska byta styrstammen för att "korta ner" längden lite då det känns som jag får sträcka mig trots att jag ställt fram sadeln så långt det går. Det leder mig osökt in på första frågan. Finns det något rekommenderat lägsta mått på styrstammen för en racer? Jag förstår den grundläggande principen kring längre = stabilare, och kortare = mer alert och lite vingligare. Men vad bör man inte gå under? Toppfart där jag cyklar blir bitvis 47km/h och då vill jag inte gärna vingla mig ner i diket så att säga ? Den jag har nu ligger på 105mm. Jag har kikat på en 90mm som går att vinkla mellan -20 och +60 grader (https://www.bikester.se/red-cycling-products-pro-ergo-stem-o318-379192_459416.html). Den blir 1cm kortare och går att vinkla upp rejält så jag kommer upp lite mer. Men vågar jag leta någon ännu kortare?

Sen har jag en annan fråga. Slangarna verkar smyga ut lite luft. Fyllde upp max på 8,5bar och hade efter ca 2veckor 4-4,5bar. Är det rimligt eller ska däck hålla luft bättre? ? Om det ska hålla bättre behöver jag förmodligen byta slang och undrar till vad för några? Jag är ju tung och asfalten här är såndär smågropig/stötig så brukar kunna rassla lite om cykeln vissa sträckor. Då jag helst vill hålla nere pengarna för denna pendlingscykel så undrar jag vad som blir bäst. Byta slangar bara, eller kan man för en liten peng till även fixa bättre däck samtidigt - kanske rent av tubeless?

Det blev väldigt mycket text för två frågor. Kort sammanfattning:
1) Blir en styrstam som är kortare än 9cm för kort för en racer?
2) Pyser mina slangar luft som sig bör eller onormalt mycket?
2.1) Om det pyser för mycket hur bör jag åtgärda det för en billig peng. Är det bäst att bara köpa nya slangar eller även passa på att byta däcken? (kroppsvikt nästan 100kg)

Hoppas höra er tankar kring detta. Tusen tack för ett fint forum och önskar er alla en fin helg =)

MVH, Flamur

1- Att byta från 10,5 => 9 cm borde inte innebära några problem, men exakt vilka skillnader du upplever kan bara du svara på.
Här finns ett bra grafiskt online-verktyg som visar skillnaden mellan dina styrtappar: Stem Comparison Tool

2-Det är normalt att behöva pumpa 1-2ggr/vecka, eller oftare. Men hur smala däck har du?
För även om väger (nästan) 100kg så är 8,5 Bar ett onödigt högt tryck, åtminstone om däcken inte är onödigt smala.
Vill du vara noggrann bör du mäta den verkliga bredden på dina däck och (med en våg under varje hjul när du sitter på cykeln) vikten på varje hjul.
Sedan kan du anpassa trycket enl
bertopresschart_wm.jpg

Men läs också: Tire Pressure Take-Home

1- Att byta från 10,5 => 9 cm borde inte innebära några problem, men exakt vilka skillnader du upplever kan bara du svara på.
Här finns ett bra grafiskt online-verktyg som visar skillnaden mellan dina styrtappar: Stem Comparison Tool

2-Det är normalt att behöva pumpa 1-2ggr/vecka, eller oftare. Men hur smala däck har du?
För även om väger (nästan) 100kg så är 8,5 Bar ett onödigt högt tryck, åtminstone om däcken inte är onödigt smala.
Vill du vara noggrann bör du mäta den verkliga bredden på dina däck och (med en våg under varje hjul när du sitter på cykeln) vikten på varje hjul.
Sedan kan du anpassa trycket enl
bertopresschart_wm.jpg

Men läs också: Tire Pressure Take-Home
Wow vilken bra sida! Stort tack =) Det blir stor skillnad med en 90mm med högre vinkel, så lär passa mig mycket bättre.

Angående däcktrycket var ju det inte vad jag hade förväntat mig. Jag trodde det skulle hålla tätt faktiskt ? ?‍♂️ Men är alltså inte som bilar. Är slanglösa däck lika dåliga på att hålla lufttrycket?

Mätte måtten på däcken. De är 25mm breda. Men kollar jag på tabellen så bör jag ju alltså ha mer eller mindre maxtrycket då jag inte är helt säker på var vikten hamnar än. Att prova med en våg kanske kan göras imorgon om det bjuds på sol ute (y)

Senast ändrad:
Angående däcktrycket var ju det inte vad jag hade förväntat mig. Jag trodde det skulle hålla tätt faktiskt ? ?‍♂️ Men är alltså inte som bilar. Är slanglösa däck lika dåliga på att hålla lufttrycket?

Racerdäck får man räkna med att pumpa inför varje tur, så 1-2 gånger per vecka är nog rimligt för pendling. Däck i mer vanliga dimensioner (som 37mm) behöver man inte pumpa lika ofta.

Slanglösa för lvg vet jag inte hur det håller luften men på min mtb så höll det snarare luften sämre än slang så pumpa får man nog räkna med att göra ändå.

Tillbaka
Topp