2 problem med min hoj

nordberg_84

Ny medlem
2 problem med min hoj
Har en specialized hardrock sport disc!

Den har Acera system,

1) När jag trampar på hårt (till exempel uppförsbackar) på höga växlar på bakdrevet känns det liksom som att den överkuggar? Vad kan det vara? Cykeln är 2-3v gammal!

2) Får inte min mekaniska shimano skivbroms fram att fungera ordentligt, oket är centrerat och jag har cyklat 15 mil nu iaf så den borde vara "inkörd" eller? Spänner jag vajern mer så ligger klossarna emot.

en annan fråga, vad är rekomenderat lufttryck i däcken för XC cykling?

Tack på förhand! :)

2 problem med min hoj
Ang. fråga 1:
Har du korrekt växelteknik? Du ska bara använda de små dreven bak om du kör på stora, eller möjligtvis mellan-klingan fram. Annars drar kedjan snett, och det kan bli otrevligt under hög belastning

2 problem med min hoj
Kolla att växeln är korrekt inställd. När vajrarna är nya så töjs de lite så att vajerspännigen blir lägre. Det kan vara läge att kontrollera om du behöver spänna växelvajern en aning.

2 problem med min hoj
inkörningen av bromsen har mer med antalet rejäla inbromsningar än antalet mil att göra. Leta reda på nån backe och kör några varv, med en rejäl tvärnit från hög fart som avslutning på varje nedförslöpa.

lufttrycket beror väldigt mycket på. Man kan i princip säga att man skall ha så lågt man kan utan att man får genomslagspunka, men det är väldigt olika från fall till fall.

2 problem med min hoj
Tack för alla förslag, imon skall det bromsas i bersjöbacken åter igen!

Jag har gjort ett ganska stort antal rejäla inbromsningar tycker jag, men kanske inte tillräckligt många :) eller så är det nån inställning :)

Det återstår att se imon, skall även kolla vajerns spännst, är ju säkerligen risk för töjningar av nya vajrar!

2 problem med min hoj
Fråga 1.

Tycker du att du har justerat vajern så den ligger perfekt men ändå vill den överkugga?
När jag råkat ut för det har orsaken varit (9 fall av 10) att växelvajern inte gått fritt i höljena.
Kanske beöver du kapa ett hölje några mm, brukar kunna vara trångt i ändarna, eller annars kanske det räcker med att lossa vajern och smörja upp den. Jag brukar använde Biltemas PTFE fett.
(1 fall av 10) Bakväxeln har fått en smäll och växelörat behöver riktas.

Fråga 2.

Det har inte råkat komma fett på skivorna?
Har ingen erfarenhet av mekaniska skivbromsar..

Trycket i XC-däck. Du bör ha så nära minsta rekomenderade tryck som möjligt för att få maximalt grepp.
Brukar vara runt 2.0 - 2.5 bar. Kör du mycket grusväg kanske du sparar lite kraft på att gå upp ett par tiondelar.

2 problem med min hoj
Borde inte vara nåt som är slitet, cykeln är ju som sagt ny, klart jag kan ha smällt i växelföraren men tror inte det! Skall kolla om det hjälper att spänna vajern imon, annars återkommer jag istället! samma gäller bromsarna!

Skall bromsa ordentligt imon i några nedförsbackar! (skivorna är tvättade med sprit, så dom är inte feta, samma gäller beläggen)

Återkommer iaf, när jag testat tipsen! Tack! :)

2 problem med min hoj
Vad som är lagom lufttryck beror på din vikt, körstil, typ av däck och om det är fullgung eller HT.
Det är billigare att börja med för högt tryck och sedan minska än att få 17 genomslag.

Tillbaka
Topp