[20%OT] utrustning för att mäta lumen?

Dirty_rider

Aktiv medlem
Som de flesta här vet så håller jag på att utveckla två olika lampor, dessa skulle behöva genomgå ett test där jag får ut vad de verkligen levererar mätt i lumen.
Någon har/vet/känner någon som skulle kunna ha denna typ av utrusting?

Om du har en känd ljuskälla, så skulle du kunna göra det med en bättre systemkamera och en bra testmiljö i kombination med en hel del manuellt räknande.

SP, vad är det? Ett företagsnamn, förkortning?
Vill ha siffrorna på papper, så hemmamek (om det inte är ger superbra resultat går bort)

Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> SP, vad är det? Ett företagsnamn, förkortning?
>
> Vill ha siffrorna på papper, så hemmamek (om det
> inte är ger superbra resultat går bort)

Skulle gissa på att det syftar på: http://www.sp.se/sv/Sidor/default.aspx

Senast ändrad:
Du kan ladda ner en ljusmätare som app/droid. Den ger väl iofs inte lumen men det går kanske att konvertera när man väl har ett värde att utgå ifrån.

Sedan med tanke på ljusets egenskaper så lär det finnas, förhoppningsvis, en standard för hur man ska mäta för att sedan kunna jämföra med andra ljuskällor.

Mvh
Freddo

Fast nu var det ju lumen, och inte lux, som skulle mätas. Det är betydligt krångligare då lux är ett mått på ljusstyrkan i en punkt medan lumen är ett mått på den totala mängden ljus en källa avger. För att mäta lumen så måste man integrera över lusstyrkan i varje punkt. Vanligtvis så görs det med hjälp av en så kallad integrerande sfär.

Om du vill mäta värdet för hela ljusbilden så vill du kanske få ett värde för en större yta? Då kan du prova med en solcellspanel och en voltmeter, + som geologen sa, en välkänd referensljuskälla.

Jag har fått ett napp på en firma som tillverkar LED belysning. De har en superstor sfär där grejorna monteras, precis som XYZ-saft sa. Snyggt dokumenterat o printad kurva.
Tänkte även (om det inte kostar skjortan) att dra med den klassiska DX lampan för uppmätning vad den egenteligen ger.

Den klassiska dx-lampan är redan uppmätt (av någon på mtbr har jag för mig), seriöst och snyggt gjort. Så det kanske inte är värt det om det blir massa extra kostnader? Fast kan ju vara skoj att få det verifierat om inte annat. Annars får du gärna ta med en av mina lampor också. ;)

Ok, det visste jag inte att det redan fanns. Då känns det inte speciellt lönt.
Jag har några olika företag på tråden nu, jag återkommer till dig när jag vet priser o liknade.
De mätningar som är aktuellt ljusflöde (lumen) och ljusstyrka (candela) i olika riktning d.v.s. ljusfördelning.

Att fotografera en stor, grå eller vit yta, belyst först av en känd lampa, och sen av den man vill mäta upp, och sen göra jämförande intensitetsanalys i ett bildredigeringsprogram bör komma nära nog. Man får se till att kamerans exponeringsomfång klarar av skillnaderna i ljusintensitet. Krävs nog lite experimentering med bländare och slutartid. Bra också om objektivet har minimalt med vinjettering. Makroobjektiv brukar vara bäst för det.

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man inte bara fråga Håkan hur mycket den
> lyser?

+1

Är det inte allt för dyrt hade det varit lite skoj att mäta upp något av mina byggen faktiskt. Men ska ju inte sälja den eller så, så egentligen är det ju ganska meningslöst. Men hör gärna av dig när du har fått in prisuppgifter.

Tillbaka
Topp