Elektroniska växlar

Elektroniska växlar
Batteriet kan stå i ett år utan att ladda ur, så ett ickeproblem.
Says who? Pratar du om lipo celler?
Dr Google:
Underhållsladdning: Om batteriet förvaras under en längre period bör du kontrollera och eventuellt toppa upp laddningen varannan månad för att förhindra att det laddas ur helt och blir förstört.

Mitt lipo batteri till 105 Di2 var heltomt på 6 månader utan underhållsladdning på en fabriksny hoj. Jag laddade fullt och kunde köra 10 mil innan batteriet var tomt igen. Rätt långt ifrån vad tillverkaren utlovade.

Elektroniska växlar
Jag körde slut på på ett fulladdat AXS batteri på ett lopp. På Sverigetempot någonstans i södra Sverige tog det stopp. Jag hade dock ett tredje batteri med mig, så det var snabbt fixat.

Elektroniska växlar
För Sram AXS så larmas det (med notifikation i cykeldatorn) när batterinivån går under 25%. För lvg-bruk ska batterierna räcka till 60h användning, dvs det är då ~15h kvar. Så vid normal användning kan man köra ett par rundor till och sedan ladda i godan ro. Dvs risk för batteritorsk är inte en faktor alls enligt min mening.

För mtb-bruk verkar det som att de ska räcka för 25h användning, så där kan man MÖJLIGEN tänka sig att bli lite nervös om datorn piper om låg batterinivå om man ska ge sig ut på en lång söndagsrunda. 🙂
På lvg är det bakväxeln som dör först. Byter man batteri mellan fram och bak så har man förhoppningsvis tillräckligt med ström för att cykla färdigt rundan. Eller om man cyklar väldigt långt, ett extra batteri.

Tillbaka
Topp