Du underskattar hur många oetiska och fullkomligt idiotiska kryphål folk är villiga att ta när stora summor pengar, respekt eller ära står på spel. Var väl en tråd här på forumet för längesen om hur någon blev pacead av en SAAB på Mälaren runt för att vinna den där medaljen. På ett motionslopp liksom.
Jag tycker tex den nya regeln om styrens bredd är idiotisk för det passar inte korta åkare alls och gör att dom blir obekväma och får smärta i axlar och rygg. Speciellt damerna där dom flesta borde köra på mindre breda styren egentligen. Det är en sån klassisk miss av UCI som är bakåtsträvande av ingen anledning alls.
Men regler i stil med ”maximalt mått på sulans tjocklek och ytan mot marken” fast för cyklar har vi redan, och dom reglerna är bra. Oftast. Det ska ju fortfarande vara en cykel. Men det är ett svårt jobb att bevara cykelsporten som cykelsport när tillverkarna vill maximera aero, hastighet, låg vikt osv osv. Då tar snart cykeln en annan form helt och hållet om det inte begränsas. När en begränsning införts öppnas istället en annan dörr för förändring på något annat oväntat som man inte hade kunnat förutsäga och UCI blir då tvungna att tex förbjuda för stora datorer eller något annat som vi kanske uppfattar som löjligt.
UCI:s jobb med att reglera cyklarnas utseende och funktion är mycket likt tankeexperimentet kring
Theseus skepp. Vad är det som gör en cykel till en cykel? Kommer det här ingreppet att leda till att det blir en helt annan sak? Är hjulen eller hjulens storlek det som gör cykeln?
Det kan verka lätt att definiera vad en cykel är eller vad som gör en cykel till en cykel. Finns en klassisk berättelse om när Platon i sin akademi tillsammans med hans lärjungar och andra lärda män försökte definiera en människa. Efter mycket funderande kom alla överens om att en människa kan definieras som en tvåbent varelse utan fjädrar. Den lite mer fritänkande Diogenes som annars spenderade sitt liv utanför samhället, ofta naken i sin kruka till bostad, avbryter då lektionen genom att storma in hållandes en plockad höna och säger högt ”Skåda, Platons människa!”.
Visa bilaga 840224
Ersätt nu Diogenes med cykeltillverkare som försöker förvränga definitionen så mycket som möjligt om dom fick helt fria händer.
Edit:
Glömde förtydliga att jag INTE vill att vi går till keirin-nivå på standardisering och sen helt stannar upp. UCI:s jobb (iallafall gällande regleringen av cyklarna i sig och tävlingarna) är att balansera mellan en plockad kyckling och att stanna av all utveckling. På ett bra sätt. Om dom gör det bra eller inte kan jag inte uttala mig helt hundra procent om. Men det jag är helt säker på är att cyklar väldigt snabbt hade tappat sin charm om tillverkarna fick helt fria händer.