miyatafarfar
Aktiv medlem
Vad kommer kännas gammalmodigt om 5-10 år?
Det är ju dock sporten som ger incitamenten till att driva på utvecklingen. Utan den hade nog cykeln inte sett så mycket utveckling alls. Det hade iallafall tagit mycket längre tid.Jag tillhör skaran som inte ser det som nåt dåligt i om cykeln "blir något helt annat", så länge den har (två?) hjul och drivs av människan som framför cykeln. Varför ska den utvecklingen hindras?
Sen kan jag konstatera att jag är glad att jag är ointresserad av sport. Verkar väldigt jobbigt att ta nåt så oviktigt på så stort allvar.
Samma sak inom bilindustrin. Många av dom tekniska lösningarna som finns i bilar idag kommer från F1, rally och andra motorsporter där tillverkarna får möjlighet att experimentera och tänka nytt för att kunna köra ännu snabbare runt en bana i takt med att nya restriktioner och regler gör spelutrymmet mindre. Och det är inte bara snabbare, mer energisnåla och starkare motorer vi pratar om. Skivbromsar, backspeglar, deformationszoner vid krock, xenon-lampor etc etc.
Sådant som annars skulle vara för dyrt eller riskabelt att utveckla om man skulle misslyckas. Som det dessutom inte finns någon direkt efterfrågan för heller ännu, eftersom ingen förstått vad som är möjligt innan det existerar och demonstreras framför ögonen på dom. Då vill även vanligt folk ha det på sin bil till slut. Och tillverkarna har redan hunnit stresstesta produkten, hittat svagheterna och ett sätt att göra det ännu mer effektivt och billigt att producera.
Utan UCI hade nog färre använt hjälm idag. Både på tävlingar och på gatorna.