Vad kommer kännas gammalmodigt om 5-10 år?

För att anknyta till ämnet så tror jag att en fin mekanisk växelgrupp kommer åldras med mer värdighet.

Lvg-utvecklingen har inte varit så dramatisk, en 10-15 år gammal cykel är i mina ögon helt cyklingsbar fortfarande, en 30 år gammal med.

En lika gammal MTB är rätt kass i skogen. Lite mindre kass om det är HT eller ännu bättre helstel.

Skivbromsar är trevligt även på vägen speciellt om det är blött.

En traditionell ram av runda rör kommer åldras med mer värdighet.

Vi får se vad som händer på mtb framåt. Det finns i alla fall cyklar från 2020/21 som eventuellt kan hålla 2031 (skrev nästan 3021). Ripmo AF v1 och Mega 290 v4 är inte skit fortfarande.

Sen mtb tog sitt LLS-steg som man väl får säga till stor del möjliggjordes av droppern så har det väl inte hänt så jättemycket heller.

En grad hit och dit och nån mm på det ena hållet är mer tycke och smak och användningsområde än generell förbättring imho.

Om 32’ slår igenom på bred front så kommer alla nuvarande MTBs kännas gamla. Lite som en 26a gör nu.
(Sen vet jag inte om det blir så, men det känns onekligen lite intressant med stooora hjul, skulle vara kul att testa 32 och 36’)

Nu påverkar väl UCI hur ens landsvägscykel för motion ser ut mer än vad FIA påverkar hur ens bil man åker till ICA och handlar med ser ut 😁.

Sporten måste vara reglerad, men kan samtidigt se att man kan bli irriterad på vissa tekniska regelbeslut som UCI gör (precis som de aktiva blir), och att det har påverkan på hur produkter som motionärer använder ser ut. Det är inte svart/vitt.
Men en landsvägscykel är väl mer att jämföra med en sportbil än en vanlig personbil? Ett bättre exempel hade varit en vanlig citycykel eller hybrid. Även om dom också som tidigare nämnt får mycket gratis utveckling pga sporten, och i förlängningen därmed också påverkas av UCI:s regler. Men det är då bara positiva effekter som tar utvecklingen framåt. En cityhybrid påverkas dock inte av UCI:s regler negativt, inga begränsningar.

Det slog mig då precis att om UCI skulle hindra utvecklingen av cyklar och sporten inte är det som driver på utvecklingen, då borde alltså vanliga cyklar vara längre fram i utvecklingen än racingcyklarna? Men det är dom inte.. 🤔

Ju mer modernt idag, desto mer omodernt imorgon.
Relativt kanske, men inte totalt sett. Om utvecklingen inte i backspegeln har gått åt fel håll och vi hittar något annat sätt att göra det om bara något år. Typ att vi skulle vara i cykelns version av medeltiden nu efter att precis ha kommit från det mer utvecklade Romarrikets tid, och har en slags renässans framför oss.. Då kanske en bättre begagnad cykel idag hade åldrats bättre än en likvärdig ny cykel idag. Inte så stor sannolikhet för det dock. Jag tror det är mer linjärt.

Så en 7-växlad stålcykel med fälgbromsar, fast frikrans och friktionsväxlar etc känns såklart gammal idag jämfört med nya cyklar. En ny cykel idag känns ny. Den gamla stålcykeln kommer fortfarande kännas gammal om 10-15 år, möjligtvis något mer gammal ändå, men ungefär lika gammal. Den nya cykeln idag kommer dock kännas mycket äldre om 10-15 år än den gör idag. Men den kommer fortfarande kännas mycket modernare än den gamla stålcykeln. Så relativt på ”känns gammal”-skalan så har en ny modern cykel idag mer att förlora, medan den gamla stålcykeln redan ligger högt upp på ”känns gammal”-axeln (säg, typ 20 ”punkter” bara för att sätta en siffra) och bara flyttar sig 1-2 punkter upp medan en modern cykel från idag ligger på 0 idag men flyttar sig upp 7-8 punkter om 10-15 år.

Men en landsvägscykel är väl mer att jämföra med en sportbil än en vanlig personbil? Ett bättre exempel hade varit en vanlig citycykel eller hybrid. Även om dom också som tidigare nämnt får mycket gratis utveckling pga sporten, och i förlängningen därmed också påverkas av UCI:s regler. Men det är då bara positiva effekter som tar utvecklingen framåt. En cityhybrid påverkas dock inte av UCI:s regler negativt, inga begränsningar.

Det slog mig då precis att om UCI skulle hindra utvecklingen av cyklar och sporten inte är det som driver på utvecklingen, då borde alltså vanliga cyklar vara längre fram i utvecklingen än racingcyklarna? Men det är dom inte.. 🤔
Tror inte det finns marknadsutrymme för high end-snabba-cyklar som inte är UCI-lagliga. Även om man tekniskt sett kan dyka upp med en triathlonram med 28mm styre eller något så händer det ju inte.

UCI bromsar absolut i någon mån. T.ex. var skivbromsar inte tillåtet i UCI landsvägslopp (tills det blev tillåtet).
Och idag så följer ju tillverkarna stenhårt reglerna kring hur ramen, styren, hjul etc skall utformas. Och det påverkar vad som finns på marknaden. Fråga Jan Wilhelm van Schip om han tycker att UCI hindrar utvecklingen eller inte :ROFLMAO:

Men du bryr dig väl inte ett jota om att tävla eller ens mäta dina prestationer? Då behöver du ju inte gilla eller ens bry dig om UCI heller. UCI är till för cykelsporten och att organisera tävlandet. Dvs du tillhör inte målgruppen.

Jag gillar att köra bil i vardagen, men inte går jag runt och stör mig på vad bilsportförbunden gör. Jag tävlar inte, så ev tävlingsregler bryr jag mig inte om. På samma sätt tror jag inte att de som motionssimmar eller joggar som motion bryr sig om eller stör sig på sim- resp friidrottsförbunden heller. Vi tillhör helt enkelt inte målgruppen för verksamheten. Men jag/vi förstår varför förbunden finns och att deras verksamhet är nödvändig för att det öht ska finnas en sport.
+1

Vilken underbar bild!
Vilken tjej alltså, och hojen ser ju riktigt fin ut, så snyggt det kunde bygga för
så länge se'n.
Jag antar att cykeln var utan frihjul på den tiden, jag ser inga bromsar?

1783533773607.webp

Kul att det blev inne igen sådär 100 år senare bland hipsters!
Singlespeed utan bromsar och frihjul.
Med tanke på vad som kan kännas gammalmodigt... :giggle:

Senast ändrad:
435 mm, eller kortare, kedjestag kommer att vara helt daterad. Det måste vara 440 mm eller kanske tom 445 mm.

EDIT: på mtb såklart.

Senast ändrad:
435 mm, eller kortare, kedjestag kommer att vara helt daterad. Det måste vara 440 mm eller kanske tom 445 mm.
Om något så tror jag att kedjestag som är samma för alla storlekar kommer vara daterat. Men 430-435 mm på en S-ram är inte på något sätt orimligt.

Om något så tror jag att kedjestag som är samma för alla storlekar kommer vara daterat. Men 430-435 mm på en S-ram är inte på något sätt orimligt.

Tycker jag också, men det är inte vad man läser på nätet. "Proportionella" kedjestag är ett skämt. 1% skillnad mellan varje storlek. Bara Forbidden får det rätt nu men då klagar folk. Jag tror att proportionellt är för svårt för marketing. 435 är kort funkar bättre för att säga att din cykel är inte längre up to date.

430 är lagom på en large ram om man lärt sig böja på armbågarna.
Dom borde börja med mindre bakhjul på småramarna ist. ;)

Jag har länge tyckt att min gamla Cervelo R3 SL, från 2010, med mekanisk DA och Zipp 404, på UCI's minimivikt, räcker gott. På tisdagarnas hårdpass här i Portland, Oregon hänger jag med de jämnåriga i tätklungan på sina S-works Tarmac SL8:or och liknande.

Svarer till TS blir alltså: Köper du nytt idag kommer din cykel förvisso att sticka ut på träningarna om 15år, men om du håller flåset uppe kommer det inte att vara cykeln som hindrar dig.

Jag står i begrepp att byta cykel, men det beror mest på att det blir svårt att hitta reservdelar om något måste ersättas. Det jag ser fram emot mest är skivbromsar. Det är backigt här med runt 1000 höjdmeter på de vanliga 6 - 8-milarundorna. Det är i aggresiv utförskörning jag hindras mest av att köra fälgbromsat på kolfiberfälgar.
Funnes det nya mekaniska växlar skulle jag dock överväga att skippa elektiska. Till skillnad från "alla" andra står jag aldrig där med urladdat batteri. Att då och då behöva peta in nya batterier i vevpartiet eller pulsbandet stör inte, för det tvingar en inte att bryta.

Senast ändrad:
Funnes det nya mekaniska växlar skulle jag dock överväga att skippa elektiska. Till skillnad från "alla" andra står jag aldrig där med urladdat batteri. Att då och då behöva peta in nya batterier i vevpartiet eller pulsbandet stör inte, för det tvingar en inte att bryta.
Det är ungefär lika osannolikt att jag skulle stå där med urladdat batteri som att jag skulle stå där med bilen för att jag glömt tanka. Så tröttsamt argument. Man får ju varningar i cykeldatorn.

Det har ju hänt mer än en gång att någon dyker upp med Di2 där cykeln legat i bakluckan med ett reglage intryckt och tömt batteriet.
det har ju hänt mer än en gång att någon dyker upp med mekaniska växlar, och vajern går av.

olika system, olika nackdelar.

kommer ändå undvika elektriska växlar så långt det går. argumentet är närmast känslomässigt. cykeln är en mekanisk tingest.

men jag omfamnar batteridriven belysning. logiken haltar alltså lite. men att pendla med 25 watt eller cykla i skogen med 50-100 watt gör skillnad gentemot dynamo på 3 watt, i undantagsfall 6 watt. motsvarande kvanthopp gäller inte för elektriska växlar. de bara ersätter ett redan välfungerande system.

att ett idag inköpt elväxelsystem kommer vara omodernt om tio år är närmast säkert. liksom att mjukvaran inte längre då kan uppgraderas. och glöm att eventuella appar i telefonen då fortfarande supportas..

Mitt 11 år gamla Di2-system fungerar precis lika bra idag som när det var nytt, och känns fortfarande modernt jämfört med betydligt nyare vajerdragna system. Har dessutom varit noll problem med det, det bara går och går, perfekta växlingar varje gång. Ingen service, ingen uppdatering, bara ladda 1-2 ggr per säsong.

Ramförvaring kanske? I år har det redan kommit flera nya modeller utan. Som gammal het mode-grej borde det vara en bra kandidat.

Har en förkärlek att en cykels rörliga delar ska vara mekaniska, så jag vill ha mekanisk växel. Gillar mekaniska armbandsur också, det har inte med prestanda att göra för elektriska är så klart bättre, men mekanik har sin charm. Det är dock många cykelramar idag som är wireless only med plats bara för bromsslangar och jag tror att det kommer bli allt mer av det.

Tror att i framtiden kommer mekanisk växel utöver de absolut billigaste massproducerade cyklarna bara finnas i custom-byggen, och mekaniska växlar av finare sort bara från små tillverkare. Kikar själv nu på att skaffa Ratio Mech eller Madrone Jab. Tror inte mekaniskt kommer försvinna helt från de stora tillverkarna, eftersom billiga tåliga cyklar görs nog bäst mekaniska även i framtiden, men dyra cyklar då kommer det nog bara finnas custom.

Mitt 11 år gamla Di2-system fungerar precis lika bra idag som när det var nytt, och känns fortfarande modernt jämfört med betydligt nyare vajerdragna system. Har dessutom varit noll problem med det, det bara går och går, perfekta växlingar varje gång. Ingen service, ingen uppdatering, bara ladda 1-2 ggr per säsong.
så länge allt funkar är det ju bara att glatt köra på:)

kan avslöja att mina redan för 11 år sedan då omoderna och tjugotalet år gamla mekaniska växlar även de tuffar på utan åtgärder.

ett inpass man kan göra när det gäller elektriskt tråddraget eller som i fallet di2 delvis tråddraget är väl visavi trådämnet (hihi) att det inte är riktigt modernt, och åtminstone i tanken inte heller var det ens för tio år sedan? cykelbranchen om jag minns rätt väntade då på genomslag för helt trådlöst, en av de mer uppenbara potentiella fördelarna med elektriskt. montera och kör.

men kan för egen del tycka att det delvis omoderna di2 har fördelar med sin enklare batterihantering?

Framväxeln lever farligt kommande tioårsperiod. På gravel kommer den nog försvinna helt och har nästan redan gjort det, men där har kravet på stort däckutrymme har drivit på det ytterligare. Vad som kommer hända inom landsvägscyklingen är mer oklart. Vad som än händer kommer Shimano vara sist på bollen 😁. Övergången till elväxel kan göra att 2x lever längre eftersom cyklisten kan växla lika enkelt som ett 1x-system i alla fall.

kan avslöja att mina redan för 11 år sedan då omoderna och tjugotalet år gamla mekaniska växlar även de tuffar på utan åtgärder.
Jag har några olika mekaniska växelsystem, men i känsla måste jag säga mitt 2x10 Campagnolo Record är det bästa, så grymt smooth shifting det är, och känslan att trycka på tumreglaget och rassla ned flera drev i ett svep, very nice 👌. Det är trevligare feeling i den än 2x11 Campagnolo som jag också har. Kanske har en del har att göra med den tämligen lätta kedjespänningen som 2x10 Campagnolo har, jag skulle säga egentligen lite fööör lätt, chain slap slap dask dask, allt är en tradeoff, och 2x11 Campagnolo är stiffare där men också mer clunk i växlingen snarare än "buttery smooth växlade jag ens?".

SRAM doubletap tycker jag är rätt nice, medan Shimano känns lite grovis, pålitligt men inte lika förfinad känsla. Hade gärna provat Campagnolo Ekar den mekaniska men har inte haft tillfället.

I mitt nästa bygge ska jag prova köra helt intern vajerdragning, genom styrlager och allting. Det är lite risky med tanke på friktion, men jag har hört från flera att om ramen inte gör det onödigt dåligt i fråga om böjning av höljet så ska det funka bra ändå. Gammeldags med externa nakna vajrar som jag har på mina äldre landsvägscyklar är ju förstås bäst i fråga om friktion.

Hade varit kul om Rotor fortsatt utveckla sin hydrauliska växel, det hade kunnat bli något, men nu är det dött när de istället satsat på kinesisk elväxel-teknologi. Nästan omöjligt business-case ändå när high-end-ramarna tar bort möjlighet att rutta en hydraulslang till växeln, och custom-marknaden är nog för liten för ett så komplext system. Vajerväxlar kräver mycket mindre investering särskilt när man i nuläget inte behöver göra hela systemet med reglage.

Senast ändrad:
Framväxeln lever farligt kommande tioårsperiod. På gravel kommer den nog försvinna helt och har nästan redan gjort det, men där har kravet på stort däckutrymme har drivit på det ytterligare. Vad som kommer hända inom landsvägscyklingen är mer oklart. Vad som än händer kommer Shimano vara sist på bollen 😁. Övergången till elväxel kan göra att 2x lever längre eftersom cyklisten kan växla lika enkelt som ett 1x-system i alla fall.
Kinesiska tillverkare har börjat experimentera med automatisk kontinuerlig växling för bakväxeln också. Så båda lever farligt. Än så länge är det bara för elcyklar dock?

Kinesiska tillverkare har börjat experimentera med automatisk kontinuerlig växling för bakväxeln också. Så båda lever farligt. Än så länge är det bara för elcyklar dock?
Man har försökt ersätta kassett med parallellogram-växel länge, men det som brukar fallera är att alternativen blir för tunga, eller har för låg pålitlighet. Ofta spännande teoretiska koncept som inte flyger i praktiken. Vad blev det av ceramic speeds kardanaxel förresten?

Man har försökt ersätta kassett med parallellogram-växel länge, men det som brukar fallera är att alternativen blir för tunga, eller har för låg pålitlighet. Ofta spännande teoretiska koncept som inte flyger i praktiken. Vad blev det av ceramic speeds kardanaxel förresten?
Instämmer. Behövs lite nytänkande istället.

precis. cykelhistorien är full av mer eller mindre fantasifulla försök ersätta kassetten.

friktion, vikt och kostnad har regelmässigt stjälpt lasset.

för vardagscyklar har marknaden haft lättare assimilera nackdelarna. planetväxeln är ju ändå en framgång, och förhållandevis avancerade nexus7 har där stor marknadsandel. ett antal multiväxelnav-konkurrenter har det inte, inte heller växellådor i vevpartiet, eller daf-växel i bakhjulet.

marginella företeelser.

att ceramic speeds växel skulle ut på marknaden hoppas jag är uteslutet. kräver bautastabil aka tung bakvagga, systemet är helt enkelt inte självlåsande vid belastning så som kedja och drev är. slitage blir snabbt deletärt. lägg till det att växelomfånget med extremt små hopp på lätta växlar dito stora på snabba växlar, är fundamentalt feltänkt.

Sen mtb tog sitt LLS-steg som man väl får säga till stor del möjliggjordes av droppern så har det väl inte hänt så jättemycket heller.

En grad hit och dit och nån mm på det ena hållet är mer tycke och smak och användningsområde än generell förbättring imho.
Lite på samma tema från Pinkbike i veckan efter att den nya SC Tallboy 6 fick många kommentarer för att vara i princip en Norco Optic från 2019.

Jag tror att det som håller tillbaka är kostnaden för att ha olika storlekar på både fram- och baktriangel. Det var Evils förklaring när de återuppstod härom året och lanserade nya modeller och det lät som en förklaring som många antog inte var exklusiv för Evil.
För att den utveckling ska ske som du beskriver så behöver förändringarna då ske i tillverkningsprocessen snarare än nåt annat. Hur det ser ut med den saken har jag ingen aning om. Om något så ser vi hur t.ex. Allebike lanserar en cykel med två storlekar på framtriangeln och samma baktriangel, men säljer den i fyra storlekar.
Jag skulle säga att det i viss mån är daterat med samma längd på kedjestagen, men att det finns inte möjlighet för mindre märken att erbjuda cyklar som passar folk med alla typer av preferenser.
Personligen vill jag ha längre kedjestag på en cykel som i huvudsak är tänkt att åka brant utför med. Men jag är 192-193 cm lång med ap-armar. Jag har inga problem att böja dem men då farten är det som driver mig så uppstår det situationer då jag inte hinner få tyngd på framhjulet. Krascher och sketchy moments har en tendens att sätta sig i bakhuvudet och skapa en otrygghet. För cykling där jag klättrar uppför branter och liknande så blir viktfördelningen hanterbar då det går långsammare och det inte är något problem för mig att flytta framåt på sadeln en stund.

Nej, jag tror att majoriteten av tillverkarna kommer att fortsätta tillverka cyklar för den breda massan. Vi som befinner oss i periferin på normalfördelningskurvorna av längd och vikt får fortsätta leva med att de beslut som fattas och de rekommendationer som ges inte utgår från vårat perspektiv.
Tycker jag också, men det är inte vad man läser på nätet. "Proportionella" kedjestag är ett skämt. 1% skillnad mellan varje storlek. Bara Forbidden får det rätt nu men då klagar folk. Jag tror att proportionellt är för svårt för marketing. 435 är kort funkar bättre för att säga att din cykel är inte längre up to date.
Eftersom jag själv känner att jag "klagat" på Forbidden så får jag väl be om ursäkt om någon blev förnärmad. Jag har ju egentligen ingen aning eftersom jag inte testat att cykla deras Reya. Men mitt ifrågasättande utgår från det jag skrivit ovan. På platten eller uppför ser jag inte samma behov av långa kedjestag, utför kan jag förstå det. Men för den typen av cykling som jag tänker att Reya är till för så känns det mer som en principsak för Forbidden att vidstå nån filosofi kring cykling än att de långa kedjestagen har så stor betydelse för upplevelsen.

I brist på bättre ord så tycker jag att proportionell är användbart i sammanhanget även om det nu bara är Forbidden som får det rätt med samma viktfördelning i alla storlekar. Jag ser dock inte att samma viktfördelning är eftersträvansvärd när kedjestagen bara är en parameter av många.

Eftersom jag själv känner att jag "klagat" på Forbidden så får jag väl be om ursäkt om någon blev förnärmad. Jag har ju egentligen ingen aning eftersom jag inte testat att cykla deras Reya. Men mitt ifrågasättande utgår från det jag skrivit ovan. På platten eller uppför ser jag inte samma behov av långa kedjestag, utför kan jag förstå det. Men för den typen av cykling som jag tänker att Reya är till för så känns det mer som en principsak för Forbidden att vidstå nån filosofi kring cykling än att de långa kedjestagen har så stor betydelse för upplevelsen.

Jag refererade framförallt till Pinkbike.

På trixiga stigar, som i Hellasgården, föredrar jag lika med 425 mm lite kortare kedjestag på min Bardino. Men på riktigt branta klättringar är längre bra för att inte känna att man ramlar båkat.

Vid snabba kurvor verkar lite längre vara bättre för fram/bak balansen, men där har jag själva ingen erfarenheter av olika längder

På ämnet, men inte gällande själva cykeln i sig.. men jag tror att det kommer kännas gammalmodigt att inte få ta med cykeln i kollektivtrafiken. Och tyvärr tror jag inte att det kommer se så mycket bättre ut 2036/2041 heller.

Någon kanske bygger en mtb med lång nog TT så man kan sitta ner utan att gå upp minst en storlek.
Då kommer cyklar med 440 reach och 78 STA i medium kännas väldigt daterat.

Såg att Lux TR är upp respektive ner i 460 /76. Det närmar sig peak bike

Edit. Fast man får väl inte säga att man vill kunna sitta ner

Det är ungefär lika osannolikt att jag skulle stå där med urladdat batteri som att jag skulle stå där med bilen för att jag glömt tanka. Så tröttsamt argument. Man får ju varningar i cykeldatorn.
Jag håller med om att det är märkligt att folk inte laddar batterierna. Jag har själv XTR Di2 på min MTB sedan 10 år och har aldrig varit urladdad. Det jag utgår från är mina observationer av förekomsten av urladded batterier, främst med SRAM-cyklar. Ungefär en gång i månaden är det någon som lämnar gruppen på grund av urladdade batterier. Brustna växelvajrar har också förekommit, men jag upplever att det är mycket mer sällsynt.
Två gånger har kabeln till min XTR Di2 bakväxel gått av när pinnar har letat sig in där kabeln är exponerad mellan vevpartiet och baktriangeln. Det är svårare att hitta specific ersättningskabel än en vajer. När jag körde Swiss Epic, hade teamet (jag körde för Stöckli) lyckligtivs kablar med sig, så det blev bara en halv etapp utan bakväxel.
Det blir definitivt elektroniska växlar på min nästa landsvägshoj. Jag klarar att hålla koll på laddningen. Det är dock främst för att det varken finns komponentgupper eller ramar längre, apropå vad som kommer att försvinna.

Senast ändrad:
På ämnet, men inte gällande själva cykeln i sig.. men jag tror att det kommer kännas gammalmodigt att inte få ta med cykeln i kollektivtrafiken. Och tyvärr tror jag inte att det kommer se så mycket bättre ut 2036/2041 heller.
Som kollektivtrafikresenär hoppas jag att det inte sker, isf ska det vara en godsfinka där folk med sina skitiga cyklar kan hålla till utan att trängas med och kladda ner oss hederliga resenärer. Tills dess hoppas jag att SL blir bättre på att kontrollera regelefterlevnaden och att stävja överträdelser. Ser dagligen folk som bryter mot reglerna.

The word is about, there's something evolving
Whatever may come, the world keeps revolving
They say the next big thing is here
That the revolution's near
But to me, it seems quite clear
That it's all just a little bit of history repeating

IMG_9779.webp

Tillbaka
Topp