Om något så tror jag att kedjestag som är samma för alla storlekar kommer vara daterat. Men 430-435 mm på en S-ram är inte på något sätt orimligt.
Jag tror att det som håller tillbaka är kostnaden för att ha olika storlekar på både fram- och baktriangel. Det var Evils förklaring när de återuppstod härom året och lanserade nya modeller och det lät som en förklaring som många antog inte var exklusiv för Evil.
För att den utveckling ska ske som du beskriver så behöver förändringarna då ske i tillverkningsprocessen snarare än nåt annat. Hur det ser ut med den saken har jag ingen aning om. Om något så ser vi hur t.ex. Allebike lanserar en cykel med två storlekar på framtriangeln och samma baktriangel, men säljer den i fyra storlekar.
Jag skulle säga att det i viss mån
är daterat med samma längd på kedjestagen, men att det finns inte möjlighet för mindre märken att erbjuda cyklar som passar folk med alla typer av preferenser.
Personligen vill jag ha längre kedjestag på en cykel som i huvudsak är tänkt att åka brant utför med. Men jag är 192-193 cm lång med ap-armar. Jag har inga problem att böja dem men då farten är det som driver mig så uppstår det situationer då jag inte hinner få tyngd på framhjulet. Krascher och sketchy moments har en tendens att sätta sig i bakhuvudet och skapa en otrygghet. För cykling där jag klättrar uppför branter och liknande så blir viktfördelningen hanterbar då det går långsammare och det inte är något problem för mig att flytta framåt på sadeln en stund.
Nej, jag tror att majoriteten av tillverkarna kommer att fortsätta tillverka cyklar för den breda massan. Vi som befinner oss i periferin på normalfördelningskurvorna av längd och vikt får fortsätta leva med att de beslut som fattas och de rekommendationer som ges inte utgår från vårat perspektiv.
Tycker jag också, men det är inte vad man läser på nätet. "Proportionella" kedjestag är ett skämt. 1% skillnad mellan varje storlek. Bara Forbidden får det rätt nu men då klagar folk. Jag tror att proportionellt är för svårt för marketing. 435 är kort funkar bättre för att säga att din cykel är inte längre up to date.
Eftersom jag själv känner att jag "klagat" på Forbidden så får jag väl be om ursäkt om någon blev förnärmad. Jag har ju egentligen ingen aning eftersom jag inte testat att cykla deras Reya. Men mitt ifrågasättande utgår från det jag skrivit ovan. På platten eller uppför ser jag inte samma behov av långa kedjestag, utför kan jag förstå det. Men för den typen av cykling som jag tänker att Reya är till för så känns det mer som en principsak för Forbidden att vidstå nån filosofi kring cykling än att de långa kedjestagen har så stor betydelse för upplevelsen.
I brist på bättre ord så tycker jag att proportionell är användbart i sammanhanget även om det nu bara är Forbidden som får det rätt med samma viktfördelning i alla storlekar. Jag ser dock inte att samma viktfördelning är eftersträvansvärd när kedjestagen bara är en parameter av många.