Elektroniska växlar

Elektroniska växlar
Batteriet kan stå i ett år utan att ladda ur, så ett ickeproblem.
Says who? Pratar du om lipo celler?
Dr Google:
Underhållsladdning: Om batteriet förvaras under en längre period bör du kontrollera och eventuellt toppa upp laddningen varannan månad för att förhindra att det laddas ur helt och blir förstört.

Mitt lipo batteri till 105 Di2 var heltomt på 6 månader utan underhållsladdning på en fabriksny hoj. Jag laddade fullt och kunde köra 10 mil innan batteriet var tomt igen. Rätt långt ifrån vad tillverkaren utlovade.

Elektroniska växlar
För Sram AXS så larmas det (med notifikation i cykeldatorn) när batterinivån går under 25%. För lvg-bruk ska batterierna räcka till 60h användning, dvs det är då ~15h kvar. Så vid normal användning kan man köra ett par rundor till och sedan ladda i godan ro. Dvs risk för batteritorsk är inte en faktor alls enligt min mening.

För mtb-bruk verkar det som att de ska räcka för 25h användning, så där kan man MÖJLIGEN tänka sig att bli lite nervös om datorn piper om låg batterinivå om man ska ge sig ut på en lång söndagsrunda. 🙂
På lvg är det bakväxeln som dör först. Byter man batteri mellan fram och bak så har man förhoppningsvis tillräckligt med ström för att cykla färdigt rundan. Eller om man cyklar väldigt långt, ett extra batteri.

Elektroniska växlar
Min hög med avslitna växelvajrar är också ett omöjligt ickeproblem eftersom det aldrig funnits några nackdelar med mekaniska växlar.
Om du läser i tråden är det flera som använder mekaniska växlar och samtidigt pekar på problem med mekaniska växlar. Det är således du och dina gelikar som menar att elväxlar inte har några nackdelar, icke tvärtom. 👌🏻

Samma sak med skivbromsar. Det finns INGA nackdelar med dem. Inte heller med slanglösa system, för dem som använder detta. Det är som religion, helt enkelt.

Elektroniska växlar
För Sram AXS så larmas det (med notifikation i cykeldatorn) när batterinivån går under 25%. För lvg-bruk ska batterierna räcka till 60h användning, dvs det är då ~15h kvar. Så vid normal användning kan man köra ett par rundor till och sedan ladda i godan ro. Dvs risk för batteritorsk är inte en faktor alls enligt min mening.

För mtb-bruk verkar det som att de ska räcka för 25h användning, så där kan man MÖJLIGEN tänka sig att bli lite nervös om datorn piper om låg batterinivå om man ska ge sig ut på en lång söndagsrunda. 🙂
Nå, om batteriet är på 26% när du ställer undan cykeln så kommer det naturligtvis kunna vara nästan urladdat om nästa runda sker ganska långt senare, utan att du fått nån notifikation.

Sen åldras som bekant batterier. Vet inte hur många kameror jag har där ett "fulladdat" batteri dör efter bara några bilder. Det vet man ju inte i förväg liksom. Särskilt jävligt brukar det kunna vara om det är kallt. Du tror att batteriet är friskt, men nästa gång det ska användas så råkar det vara minusgrader och det är tvärdött.

Edit: Det jag försöker säga är att det torde vara större sannolikhet att en elväxel slutar fungera på ett oväntat sätt, än att en dito mekanisk växel gör det. Sen kan den sannolikheten fortfarande vara tillräckligt låg för att man inte ska råka ut för det på massor av år.

Elektroniska växlar
Om du läser i tråden är det flera som använder mekaniska växlar och samtidigt pekar på problem med mekaniska växlar. Det är således du och dina gelikar som menar att elväxlar inte har några nackdelar, icke tvärtom. 👌🏻

Samma sak med skivbromsar. Det finns INGA nackdelar med dem. Inte heller med slanglösa system, för dem som använder detta. Det är som religion, helt enkelt.
Jag tror du läser väldigt ensidigt för att tolka dig till den väldigt ensidiga inställningen.

Det brukar gå till lite såhär:

"Elektriska växlar exploderar varje gång det åskar i närheten"
"Nej, just det problemet finns faktiskt inte"
"VA, PÅSTÅR DU ATT DET ALDRIG FINNS PROBLEM!!!"

Elektroniska växlar
Du nämner ett viktigt problem @Makten. Jag har letat efter en analys/batteriladdare som kan ladda en cell i taget och I möjligaste mån reparera skadade celler. Det finns för olika sorters batterier, men ännu inte för AXS eller Di2.
Mina äldsta axs-batterier är närmare 5år och tar slut betydligt snabbare än vad nyare batterier gör. Dels jämfört med andra, men även mot nyare batterier jag köpt.

Elektroniska växlar

Det låter som att det enda säkra sättet att cykla utan problem är att inte cykla alls......

Elektroniska växlar
Jag tror du läser väldigt ensidigt för att tolka dig till den väldigt ensidiga inställningen.

Det brukar gå till lite såhär:

"Elektriska växlar exploderar varje gång det åskar i närheten"
"Nej, just det problemet finns faktiskt inte"
"VA, PÅSTÅR DU ATT DET ALDRIG FINNS PROBLEM!!!"
Jag tror att du är något förblindad av ilskan mot de ännu icke omvända. Läs igen. 👌🏻

Elektroniska växlar
* Mycket dyrare
* Kräver att batteri hålls laddat
* Elektronik med lite mer fuktkänslighet
* Man kan inte fulmecka ihop växel/reglage från olika tillverkare när nåt går sönder på semestern.

Bland annat
Tack.

Skulle till detta vilja lägga ett kommande jätteproblem med åldrande elektronik. Plus allt annat som påpekats i tråden.

Så, nu till de nackdelar jag ser med mekaniska växlar:
  • Vajrar kan (kommer, menar vissa) att gå av eller sträcka sig (men det är kanske inte vajern i sig som sträcker sig utan att den sätter sig på olika sätt?).
  • Inte lika bra (gissar jag, har inte testat) på att lösa kassetter med många drev (12- och 13-delat).
  • Framväxlingen är klart sämre än elektrisk dito (upplever jag) om man inte har modernare, dyrare grupper som Ultegra, Dura-Ace och liknande.
  • Krångligt att byta vajerhöljen då lindan måste av (om man inte har äldre bromsreglage).
  • Vajrar kan korrodera, om man inte kör rostfritt, vilket är dyrare.
Självklart har jag testat elväxlar. Inte värt det för mig, men för andra är det annorlunda.

Äntligen kom vi någon vart i den här tråden. 💙🤍❤️

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
Fast det var väl där vi var innnan tråden startade.

Möjligen är 12-13s för känsligt för mekaniskt. Å andra sidan hittar jag trådar där det var helt jävla omöjligt att få 11-46T och 11s att funka också.

Elektroniska växlar
Fast det var väl där vi var innnan tråden startade.
Jag tycker nog inte det, jag tror att vi förstår varandra bättre nu. Vissa illusioner kan ha krossats, och vissa skyttegravar övergivits. En löjlig framgång jämfört med världsplanet, men allt som kan bidra till ökad tolerans är bra.

Får man inte 11-delat mekaniskt att fungera finns det nog en faktisk felkälla någonstans, tänker jag. Om det inte är Campagnolo - det kan verkligen vara omöjligt utan att man överhuvudtaget förstår varför. De e la italienskt, så sett. 🇮🇹

Detta sagt med brasklappen att jag aldrig mekat med ett enda 11-delat månntenbajksystem.

Elektroniska växlar
Jag tycker nog inte det, jag tror att vi förstår varandra bättre nu. Vissa illusioner kan ha krossats, och vissa skyttegravar övergivits. En löjlig framgång jämfört med världsplanet, men allt som kan bidra till ökad tolerans är bra.

Får man inte 11-delat mekaniskt att fungera finns det nog en faktisk felkälla någonstans, tänker jag. Om det inte är Campagnolo - det kan verkligen vara omöjligt utan att man överhuvudtaget förstår varför. De e la italienskt, så sett. 🇮🇹

Detta sagt med brasklappen att jag aldrig mekat med ett enda 11-delat månntenbajksystem.
"varandra"

Jag gillar hur du försöker smyga in den här falska världsbilden. Att vi är två läger, vi som har Alt A "på våran cykel" eller vi som har Alt B "på våran cykel".

Som om dom flesta av oss inte har ett förråd med aldeles för många cyklar som täcker in alla teknologier 😆

Jag har:
Elväxlar
Mekaniska växlar
Framväxar
Skivbroms
Fälgbroms
Smala hjul
Breda hjul
26"
27.5"
28"
29"
Bocksytyre
80cm styre
Lång stam
Kort stam
Stål
Alu
Plast
Spd
Flats
Vajer
Batterier
Oljor
Slang
Rimpact
Punktering

Har nog hela spannet utom kolfibersadelstople och dubbelkrona.

Elektroniska växlar
"varandra"

Jag gillar hur du försöker smyga in den här falska världsbilden. Att vi är två läger, vi som har Alt A "på våran cykel" eller vi som har Alt B "på våran cykel".
Du missförstod min definition av de här lägren, för det är verkligen två läger. Mycket tydligt så.

Jag har:
Elväxlar
Mekaniska växlar
Framväxar
Skivbroms
Fälgbroms
Smala hjul
Breda hjul
26"
27.5"
28"
29"
Bocksytyre
80cm styre
Lång stam
Kort stam
Stål
Alu
Plast
Spd
Flats
Vajer
Batterier
Oljor
Slang
Rimpact
Punktering

Nej kamrat, jag vet vad du har. En sjukdom. 😘

Elektroniska växlar
Jag körde slut på på ett fulladdat AXS batteri på ett lopp. På Sverigetempot någonstans i södra Sverige tog det stopp. Jag hade dock ett tredje batteri med mig, så det var snabbt fixat.
Randolopp på 2100 km (?) ligger dock något utanför vad de flesta skulle anse vara normal användning. Att ha med sig ett extra batteri där (och en hel mängd med andra extrasaker) får nog anses ingå i grundläggande förberedelser. 🙂

Elektroniska växlar

Don Quijote, är det du?
Men tiden har visat att denna utskrattade antihjälte faktiskt var före sin tid. Han har fått rätt, vilka använder väderkvarnar idag?

Elektroniska växlar
Don Quijote, är det du?
Men tiden har visat att denna utskrattade antihjälte faktiskt var före sin tid. Han har fått rätt, vilka använder väderkvarnar idag?
En och annan
2021111116110_2a6ca4b32dd87545257a8da6963ea9da9b494f9508dca1e704a4c60f678da926.webp

Elektroniska växlar
Så, nu till de nackdelar jag ser med mekaniska växlar:
  • Vajrar kan (kommer, menar vissa) att gå av eller sträcka sig (men det är kanske inte vajern i sig som sträcker sig utan att den sätter sig på olika sätt?).
I alla normala användningsfall är det inte vajern som sträcker sig, kraften är för låg för det. Däremot sliter vajern in sig.

Ytterligare en nackdel, iofs ett "specialfall" men allt vanligare
  • Både fram o bakväxling riskerar att bli klart sämre med helt internt dragna och dolda vajrar.
    Men även om växlingen inte blir sämre blir justering av sådant som styrhöjd, byte av styrstam och vajrar klart krångligare.

Elektroniska växlar
Detta är verkligen en oändlig "diskussion". :) Har inget att bidra med annat än att jag (som inte ser nån anledning att skaffa elväxlar) ser mer fördelar med elväxlar än interndragna vajrar.

Elektroniska växlar
Edit: ja fasen. Du har rätt e ju 14växlad*

Ja så där ser den nog ut, har i ärlighetens namn inte kollat så noga. Så otroligt olikt mig hahah men denna är mer brukcykel än nerd projekt. Den behövde några firmware uppdateringar sen funkade alla auto läge kanon. Manuell+ läge e nog favoriten där jag själv styr alla uppväxlingar medans autopiloten?;) fixar alla nedväxlingar när jag saktar in lr stannar. Helauto läget funkar toppen oxå men stör mig lite att man inte riktigt vet när den ska växla, fast blir nog bättre och mer normalt när man kört lite mer. E bara 2a veckan

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
"varandra"

Som om dom flesta av oss inte har ett förråd med aldeles för många cyklar som täcker in alla teknologier 😆

Jag har:
Elväxlar
Mekaniska växlar
Framväxar
Skivbroms
Fälgbroms
Smala hjul
Breda hjul
26"
27.5"
28"
29"
Bocksytyre
80cm styre
Lång stam
Kort stam
Stål
Alu
Plast
Spd
Flats
Vajer
Batterier
Oljor
Slang
Rimpact
Punktering

Underbart!

Jag har också allt det där plus slanglöst, butylslang, latex, TPU (inkl tre punkade Eclipse 27.5) och ett par tubhjul. Jag ser fördelar och nackdelar med alla varianterna (förutom Eclipse idag). Vilket läger tillhör jag? Jag blir alldeles kissnödig av nervositet. Snälla kan inte någon placera mig i ett fack!

Elektroniska växlar
Underbart!

Jag har också allt det där plus slanglöst, butylslang, latex, TPU (inkl tre punkade Eclipse 27.5) och ett par tubhjul. Jag ser fördelar och nackdelar med alla varianterna (förutom Eclipse idag). Vilket läger tillhör jag? Jag blir alldeles kissnödig av nervositet. Snälla kan inte någon placera mig i ett fack!
Folkpartiet?

Tillbaka
Topp