hoppande växlar. Kassett eller drev slut?

matti90

Medlem
hej,
Köpte nyligen en begagnad Crescent. Upptäckt att majoriteten av växlarna hoppar. Vid växling växlar de skapligt men när man trampar så kuggar det över. Är växlarna fel inställda eller är kassett eller drev helt slut? Bifogar bild på kassett och framdrev.
IMG_3511.webp
ef72f12d-6812-4af6-846b-13608cb3070a.webp

Börja med att ställa in växlarna och se om det hjälper.

Växla så kedjan ligger på stora fram och lilla bak. Justera med vajerspännaren tills det inte rasslar. Växla till näst minsta bak, bara ett steg, och gör samma sak. Om det är svårt att växla det enda steget och fortfarande rasslar får du lossa vajern helt och spänna om den. Innan du lossar bör du först skruva vajerspännaren helt in, och sedan två varv ut, så du har litet justeringsmån.

skulle som sagt börja med att se till att växlarna är rätt ställda. kontrollera även att växelvajern rör sig lätt och distinkt. kolla gärna växelörat (att växeln står riktad rakt fram), och den så kallade b-skruven.

när det är sagt ser det ut som också redan nämnts att kassetten har sedvanligt ellipsformat slitage i drivriktningen, rödmarkerat. är kedjan ny kommer den att med sannolikhet hoppa vid belastning.

man kan om man har intresse och en dremel enligt gropens länk slipa till taggarna så de åter blir del av en cirkel just där kedjerullen driver. den aktuella kassetten är dock billig att ersätta med en ny.
.
IMG_3866.webp

tycker mig för övrigt läsa "z80" på kedjan, och det verkar vara en väldigt billig kina-kedja, som förmodligen kommer slitas fort, jag har sett folk på nätet klaga på att liknande kedjor bara håller 50 mil och liknande.

om dreven slipas eller byts skulle jag se till att mäta kedjan ofta och byta den i god tid mot ett pålitligt märke som t ex shimano eller kmc.

ja ett regelbundet bruk av kedjeslitagemätare är ett smidigt och enkelt sätt hålla sig borta från krångel och utgifter när det gäller drivlinan.

Börja med att ställa in växlarna och se om det hjälper.
Såg dedär å lärde mig , så de stannar där de skall vara :0)

Tillbaka
Topp