2006 års instegshojar - hela listan

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Oskar har gjort en sammanställning av årets instegshojar - finns att läsa här: http://happymtb.org

Frågor och diskussioner om vilken hoj du som nybörjare ska välja passar utmärkt i den här tråden - fråga på!

Var hela specen genomgående Deore på alla cyklar? Jag kan inte tänka mig att exempelvis Yosemitecykeln hade Deore genomgående. Det var ju intressant att Focus har en hoj som kommer tvåa efter Yosemite. Men det är klart att det är svårt att jämföra när man inte känner till hela specen.

Senast redigerad av en moderator:
Där måste ju vara klickbara länkar till samtliga modeller =)
Jag kan bidra med tre..

Yosemite 3990
Focus Whistler 5995 http://www.focus-bikes.com/bikes/modell.asp?kategorie=sport+series&ID=829
Nishiki Cascade 5995 http://www.nishiki.se/MTB/Cascade.htm
Trek 4500 6495
Univega Alpina HT 530 6595
Marin Palisades Ltd 6650
On-One Inbred 6800
GF Marlin disc 6995
MERIDA MATTS SPORT 500 7495 http://www.grahns.se/upload/pdf/355223.pdf
Kona Cinder cone 7890
Bianchi Doss 6400 7995
Scott Reflex 20 disc 8995
Specialized Rockhopper 8995
Giant XtC SE
Orbea Sherpa
Tunturi Equillar 400

Några märken saknas på listan om det nu var tänkt att lista märken som finns hos svenska handlare.

Följande cyklar kvalar väl också in som "Deore-cyklar":

Cannondale F400
Corratec X-vert motion
Crescent ETC 700
Cube Attention
Felt Q 800
Marvil Everest

Kanske finns det ännu fler?

/Anders

GT och Mongoose kommer inte att finnas i Sverige 2006. Sorgligt men sant. Men varför inte Cannondale på listan, de är ju väldigt fina. (:

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Var hela specen genomgående Deore på alla cyklar?
> Jag kan inte tänka mig att exempelvis
> Yosemitecykeln hade Deore genomgående. Det var ju
> intressant att Focus har en hoj som kommer tvåa
> efter Yosemite. Men det är klart att det är svårt
> att jämföra när man inte känner till hela specen.

Vad jag kan förstå är det ingen rangordning på listan.

[svammel]
Nishiki cascade hade i alla fall inte förra året deore alls, utan LX på bakväxeln och alivio resten. Ganska fult men det funkar ändå. Jag gissar att själva deore-grejen mer är för att tillfredställa shimanogrupps-fixerade nybörjare (inget förakt, been there) och att listan är framför allt en lista på bra instegshojar. Vilket Cascade, enligt mina erfarenheter, är. [/svammel]

Om 2006ans cinder cone är med så borde man väl även flagga för konas 2005er. Köp en snabbt innan dom tar slut. Du får en caldera 2005a för 6000 pistoler, alltså betydligt bättre men framförallt betydligt billigare. Kanske svåra att hitta i rätt storlek, men storleken har väl knappast betydelse...eller ;)

/christopher

Och var är CRESCENT? ;-) Skämt och sido, ska det vara alla Deore-kittade cyklar med i listan eller bara "hela listan" med en del cyklar?

Om nu Crescent inte platsar på listan så tycker jag inte Biltema/Yosemite heller gör det, om vi nu ska vara petiga. Antingen en objektiv eller en subjektiv(med all välmening förstås) lista, eller vad tycker ni?

/Leo

Tycker listan borde vara selektiv i den mening att bara sådana hojar som Happykolektivet faktiskt kan rekommendera till en nybörjare borde vara med. Biltema vetefanken alltså, isf ska Crescent in med.

Tack för alla reaktioner, särskilt kul med reaktioner från importörer som jag fått per mail.

Så här har jag tänkt:
xc-hojar med åtminstone Deore bak samt Deore-reglage, alltså 27-växlat. Vissa modeller kan ha enklare framväxlar.

Jag har surfat runt och kollat men det är inte helt lätt så här års att hitta alla modeller och priser. Om tillverkarna har internationella hemsidor kan man inte alltid vara säker på att man hittar den svenska specifikationen, och det kan vara svårt att hitta det svenska priset.

Den rangordning listan har är priset.

Det är tur att Happymtb inte görs i tryckt form. En uppdaterad lista kommer!

Har ni hittat fel som jag bör rätta till får ni gärna PM:a mig, samma sak om ni hittar cyklar som jag har glömt.

Jag har inte gjort någon som helst värdering av vad som är att rekommendera. För egen del har jag en cykel på den listan som jag skulle rekommendera men jag tänker inte säga vilken.

Visst är det kul med en lista med alla cyklarna, men då det finns fallgropar så är det inte fel att varna för dom. Detta har absolut inget att göra med prisnivån på cyklarna, tvärtom, det går att göra fina fynd för 4000-9000kr. Men att efteråt inse att man blivit blåst är inte så kul. Det är detta happy är bra på, att rekommendera och tipsa, varför inte fortsätta med det istället för att locka "jag-ska-köpa-min-första-mtb-köparen" att spela rysk roulette?

Föreslår även att man läser Rippas köpguide om man är ute efter att köpa sin första mtb:
http://happymtb.org/forum/read.php?1,38230

/Leo

Jag ser bara en på listan som man kan skriva mail till mannen som är ansvarig för ramdesign och försäljning och få ett svar inom en timme. Kan också intyga att ramen i frågan är en särskild trevlig bekantskap, klart värdig att uppgradera (vid behov). Sådana egenskaper är viktiga för min del när jag rekommenderar en cykel, oavsett pris.

Leo skrev:
> Visst är det kul med en lista med alla cyklarna,
> men då det finns fallgropar så är det inte fel att
> varna för dom.

Muerto skrev:
>Tycker listan borde vara selektiv i den mening att bara sådana hojar som Happykolektivet faktiskt kan >rekommendera till en nybörjare borde vara med.

Det är väl bara att börja varna och rekommendera då för den som är hågad. Oskars lista är ju en grund att gå vidare från, men eftersom det är 2006 års hojar så finns dom nog inte tillgängliga för test ännu. Så av den anledningen bör ju även Yosemite finnas med, ingen har ju ännu fått tillfälle att prova den och (eventuellt) döma ut den.
Och jag håller verkligen med Leo om att Rippas köpguide är nödvändig läsning.

Markus F: Yosemite kommer för mig alltid vara orekommendabelt då de bara finns i en storlek per modell. Helt galet! Men visst passar den så... Men ändå. :)

Någonstans måste man ju lägga nivån. Det är förstås inte bara priset som skiljer "deorehojarna" åt utan framför allt framdämparen. Själv skulle jag föredra stel gaffel framför många av de enklare gafflarna som återfinns i det här segmentet. Då är chansen större att resten av specen på cykeln är bättre och jag slipper betala för en dämpargaffel som jag ändå får uppgradera.

You've got to define entry-level somehow, so if we can all agree that listing the Deore-equipped bikes in the marketplace is a compromised but necessary starting point for the exercise, we can move on to how to discuss what we see shaping up here.

Some of the bikes on the list have price as the one and only saving grace. Some have more serviceable parts, and some will be just fine for a season or two under normal use. My idea of an ideal entry-level bike includes paying at least some attention to the total cost of ownership and return on investment. How much will I need to replace during the first season just to maintain functionality, and how much will I feel the need to upgrade to insure that the performance and reliability of the bike is not the limiting factor in my fun-per-money spent equation?

What I don't see on this list is a relatively inexpensive Asian-made steel 29'er with a Deore gruppo, rigid fork and good tires. Bombproof seatpost. Pedals that don't suck. Brakes that work correctly. Moving parts that can be serviced rather than simply replaced.

The feel of good quality steel does not go out of style, and the larger wheels will more than mitigate the lack of a cheap suspension fork at this price point.

With that kind of starting point the rider might eventually become interested in adding a FS trailbike, or 26" DJ bike, or a roadie, or something else, but they wouldn't necessarily feel the need to upgrade the heck out of the entry-level bike because other than a bit too much weight, there would be nothing basically sucky with it to begin with. That can not be said of the majority of the bikes currently on the list.

Daner skrev:

> What I don't see on this list is a relatively
> inexpensive Asian-made steel 29'er with a Deore
> gruppo, rigid fork and good tires. Bombproof
> seatpost. Pedals that don't suck. Brakes that work
> correctly. Moving parts that can be serviced
> rather than simply replaced.

Problemet med den cykeln du talar om är att det inte är en instegscykel. Den där cykeln är cykel nummer tre eller fyra för dom flesta. Den cykeln man köper när man har cyklat några år och inte längre bryr sig om vilken bakväxel som sitter på. Det låter som en On-One, och det skulle inte förvåna mig om Brant släpper en fullkittad version snart..
IMG_1017.JPG

Men visst, den cykeln som du beskriver saknas verkligen. Om jag hade 150 000 över så skulle jag redan ha beställt en sändning och börjat knacka dörr.

Det är en steg 3 cykel idag eftersom det finns inte att köpa som ett steg 1 cykel. Hur många säljare vet tillräckligt mycket att sälja en sådan kit? Hur många bryr sig?

Det som är bäst lämpad för de flesta kundens behov är inte alltid lättast att sälja till kunden. Kunden vill ha en dämpargaffel även om de har inte budgeten till en som är värt att ha. Kunden vill ha däck med rätt utseende på sin nya MTB till det lägsta pris, så man ordnar stora, tungrullade däck som funkar inte på våta stenar men kostar ingenting heller.

[rant]God, if I see another Peak HT that is "styled" to look like their cheap piece of shit FS models I think I'll be forced to puke on it.[/rant]

PC v. Mac all over again, eller hur? ;)

En sån här lista är toppen för oss som funderar på att köpa nytt eller uppgradera på en för er kanske låg nivå ;) Jag cyklar mycket då väder och vind är som bäst. just nu har jag en ungefär 7 år gammal B&W (coop forum) cykel, som då kostade ungefär 3000:- Det mesta börjar falera men cykeln har fått tåla en del. En kanoncykel enligt min mening och behov. Men ska man ut i skogen på heltid så är den nog inte så mycket att hänga i julgran. Jag har kollat runt lite och dreglat över cyklar för många många tusen kronor. Men alla dessa förstår man efter lite läsning att dom behöver mycket omvårdnad trots att dom håller för det som dom utsätts för. Cyklar för de inbitna... Jag letar efter en cykel som jag kan ha som bruks- och motionscykling, där skogen inte är ett hinder pga en stel framgaffel =P Eftersom tävlingsnivå inte är ett önskemål så är förmodligen en "instegscykel" precis det jag letar efter. En finare cykel som man kan ha mycket roligt på. Jag är lite sugen på en Crescent Edge eftersom jag jobbar i en sportbutik som inte har cykelsortiment, men kan beställa hem enstaka cyklar från just crescent. Man vet ju att Farmors gamla Crescent håller än idag men hur är dom idag på mtb-sidan? Deras värsting kostar lika mycket som vissa tillverkares billigaste... Har letat efter erfarenheter och synpunkter på dessa cyklar och hittat mest negativt hos er =P Men om man kan få dom billigare kan det vara ett kap eller karp.. (?)

Dags att sova nu men ha det gott!

Observera att Crescent är inte Crescent längre. De har sedan par tre år tillbaka förpassats till en existens som ett av flera lågprismärken (DBS i Norge, Kildemoes i Danmark m fl är andra exempel, samma cyklar olika klibbor) i Cycleuropes sortiment. Ganska taskigt specade cyklar med ramdesign som ska se "avancerad" ut för de som inte vet bättre, men i själva verket bara är klumpig och tung.

Tyvärr så kostar Nishiki Cascade en tusenlapp mer än vad som stod på listan. Den är dock värd sina 6995:- med tanke på specen.

sweet
[nick H]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nick, listan är uppdaterad nu. Däremot håller jag inte med dig om att den är värd sina 6995, inte jämfört med övriga cyklar på listan. Det enda som är lite speciellt är skivbromsarna.

Det fanns några fler:

Ideal Hillmaster (säljs över hela Sverige http://www.idealcyklar.com/sale.htm)

Nakamura Summit (Intersports märke)

Sedan saknas två av de tidigare tipsen på den uppdaterade listan

Corratec X-vert motion (svensksålda av http://www.wallensports.se/Products...8&iLanguageID=1&iMenuID=352&iParentMenuID=352)
Marvil Everest (svensksålda av http://www.handigeherrn.biz/Cykelhuset/marvil05/marvil.htm)

Samtliga uppfyller kravet på svensksålda med minst Deore växelsystem.

/Anders

GF Merlin Disc finns inte för 2006. Den heter Piranha och och ligger på 7495:- om jag kommer ihåg rätt. Gary Fisher merlin finns kvar på 6995:- med v-bromsar.

Artikeln är uppdaterad och innehåller nu 23 cyklar. Det finns säkert fler, fyll gärna på med andra cyklar i den här tråden.

Nästa fråga är naturligtvis vilka av cyklarna som är intressanta att undersöka närmare. Vad tror ni?

Nu menade jag intressant för en presumtiv köpare att kika närmare på. Jag vet till exempel några hojar på listan som jag inte tycker är särskilt intressanta, några som är intressanta och några som är särskilt intressanta.

Muerto skrev:
> Jag vill vara med i testpanelen! Jag vill jag
> vill!
Nej det vill du inte alls. Hela testpanelen kommer att ångra sig grumt mycket när dom ser protokollen oxr kommer att tvinga dom att fylla i..

Markus F: Jag får chansen att köra sönder cyklar och kan bara hänvisa till att dom uppenbarligen inte håller för det dom är tänkta. För mig uppväger det mycket!

Jag har svårt att tro att det blir särskilt många cyklar utlånade till test om du ingår i panelen, i alla fall nu sedan du så öppet deklarerat dina avsikter.

Tillbaka
Topp