2006 års instegshojar - hela listan

Tja! Jag tycker dt e synd att begränsa sig till shimano d finns ju trots allt några tillverkare av bra grejor till ..typ Sram, sen har det missats ett ganska nytt märke som finns på WWW.allebike.nu alla inblandade iden affären cyklar både i o ur skogen så dom har koll.

Bike on!

Jag vet inte exakt vilken SRAM-modell som motsvarar Deore, men jag har sett att märkenas billigaste modeller med 27 växlar har Deore. Det kan finnas någon cykel på listan med SRAM.

Man kan inte få med allt. De största finns med, till ett annat år kanske man kan få med märken som inte kom med den här gången.

Ciao!

Ville bara komplettera med en hoj som jag tycker verkar mycket intressant nämligen scott scale 70. Jag tycker personlgen att den rejsiga känslan scotts cyklar är svårslagen. Inte alltid bäst specade men som sagt mycket sköna ramar och geometri.
Pris ca 8500:-

Här är specen:

rame
Scott Alloy 7005 DB
hydrafrom monocoque TT
integrated headtube

Fork
Rock Shox J2
Coil Spring / Lockout
80 mm / reb. Adj.

Headset
Ritchey semi inter. OE

Derailleur (Rear)
Shimano XT 27 Speed
RD-M-751

Derailleur (Front)
Shimano Deore 510

Shifters
Shimano Deore 511
RF-fire plus

Brake Levers
Avid FR 5

Brakes
Scott Comp
70mm Pads

Crankset
Shimano FC-M 440
hollowtech
22x32x44 T

BB-Set
Shimano UN 26

Handlebar
Scott X-Rod
580 mm

H'stem
Scott Comp
1-1/8"" / 6° rise

Pedals
Shimano PD-M505
Clipless pedal

Seatpost
Scott Team

Seat
Scott Racing

Hub (Front)
Formula CO 31

Hub (Rear)
Shimano 511 / 32H

Chain
Shimano CN-HG53

Cassette
Shimano HG50-9
11-32 T

Spokes
DT Swiss Champion Black

Rims
Alex DM-18 32H
Black / CNC sidewalls

Tires
Scott OXYD
26 x 2.0 27TPI Wire Bead

Bilagor

• 200036.jpg
    200036.jpg
    27.6 KB · Besök: 24
Cannondale F400 som är med på listan verkar bara vara svindyr om man kollar Deore. Det sitter ju Sram X.7 på den och de ligger väl i LX/XT-klass eller? Inte konstigt den är dyrast då.

F400 är vad jag kunnat se den billigaste cykel med 9-delat som C-dale säljer, därför har det inte blivit någon billigare i listan.

Sen tror jag inte att det är etiketten på bakväxeln som är förklaringen till priset. Ta en titt på gaffeln på Cannondale så hittar du nog en rimligare förklaring till att priset springer iväg.

Senast redigerad av en moderator:
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu menade jag intressant för en presumtiv köpare
> att kika närmare på. Jag vet till exempel några
> hojar på listan som jag inte tycker är särskilt
> intressanta, några som är intressanta och några
> som är särskilt intressanta.

Var tog omdömena vägen? Jag kommer att köpa ny MTB i vår, min första "riktiga", och jag kommer att titta just i den här instegsklassen. Listan är ju jättebra, men nu vill jag ha hjälp: vilka suger och vilka är prisvärda? Min budget kommer att ligga på ca 6000 kr. Att jag ska gå och känna på ramstorlek osv har jag ju redan fattat.

Har alla fina omdömen redan samlats i någon tråd för sig?

Jo jag har läst åtminstone de flesta artiklarna om köpråd på läsvärt.

Tack för hjälpen,
Sverker

Några omdömen på just den listan kommer inte att finnas. Listan är bara en kort sammanställning.

Men för dig som har en budget på 6000 kronor kan jag bara säga - håll ögonen öppna på Happy. Det kommer mera...

OK, jag fick intrycket att ni som vet skulle lämna omdömen i denna tråd. Men då försöker jag hålla koll för något annat spännande istället....

Hmm den blåa gary fishern ovan var ju ursnygg, men instegs? Den kostar väl 13500:- på Duells.. lite dyrt för första cykeln.

Jag skall köpa min andra cykel efter en kona firemountain och jag slits mellan att skaffa en mtb-hybrid (Nishiki 522) och hardtail (kona blast). Jag cyklar året om, både landsväg och spårvagnsstad och är usel på underhåll. Det lär bli en kona till slut, den ser bara för cool ut för att inte köpas.. Form före funktion således.

Tillbaka
Topp