2012 Scott Spark, vilken är att föredra?

Skoel

Ny medlem
Hej,

Har bestämt mig för att köpa n hoj till våren och från vad jag läst så är Scotts 2012 års Spark väldigt prisvärd och bra på alla sätt.

Jag är dock dåligt insatt i cyklar över lag och vet inte riktigt vad man får för pengarna och vad som skiljer de olika komponenterna. Vad skiljer Shimano XT 30 & SRAM X9/X7 osv...

Så min fråga är, vilken av modellerna skall man välja?

Jag tänkte inte gå dyrare än Spark 30

Kan tillägga att jag cyklar 1-3 ggr / veckan när vädret tillåter. Ofta rätt så stökig terräng. Jag skall definitivt ha en heldämpad cykel, kan dock tänka mig annat än Scott.

Generellt så får man ofta snabbare växlingar med finare komponenter. Det kan även vara teknik som bättre rensnings i lera etc. Den största skillnaden jag själv märker av är känslan i reglagen, dyrare har ofta en bättre känsla, med det sagt kan du ofta kombinera med bättre reglage än t.ex framväxel/bakväxel. Sen skiljer det en del i vikt också, så det är beroende på hur intresserad man är om det. Och med vikt kommer även kortare livslängd ofta. Beroende på hur kräsen du är så gör ditt val :)

Sätt din budget, vad du är villig att betala för din cykel, och så får det styra vad det blir när du väl valt cykel-typ/modell/märke.

Är du villig att betala ~32k(som scott spark 30 2012 kostar), så gör det. Du får en roligare cykel ju mer pengar du lägger, till en viss gräns. 1-3 gånger i veckan tycker jag absolut motiverar en fin cykel och för ~30k får du en skitfin cykel. Samtidigt så klarar du dig jättebra med en billigare variant också. Min egen erfarenhet är dock att det är MYCKET roligare att cykla på något man själv dyrkar än den där cykeln som "duger" i sitt eget mått mätt. Jag har hoppat mellan min fulcross och fincross under hösten/vintern nu och hur roligt jag har i sadeln påverkas ganska mkt på vilken hoj jag suttit på.

Scott Spark ser jättefin ut, är du ute efter 26" eller 29"? Sparken kommer i båda versionerna, generellt sett kan man säga att du tar dig lättare över hinder med en 29", men den är inte lika smidig i skarva svängningar som man ofta gör runt stenar eller hinder, och den är rejält tyngre eftersom både hjulen är större och ramen behöver förstärkas mer. Att du VILL ha hjälp över stenar/rötter är också individuellt, många tar detta så långt att dom inte vill ha dämapre i huvudtaget eftersom dom VILL arbeta med terrängen och själv bli en bättre cyklist teknikmässigt.

En konkurrent till Scott Spark är Cannondale Scalpel, även den finns både i 26" och 29". Dessa märken är båda ganska fokuserade på lätta cyklar. "Stiffness to weight" är något som nämns ofta. Iaf 26:orna är fokuserade för tävling skulle jag vilja påstå. Scalpel 29:an är jag tveksam på angående tävling, har inga vikter på den nämligen, men bland annat tidningen kadens har jag för mig rankade den som vinnare som mest för pengarna i sin prisklass runt 30k, då får du en lefty-gaffel också som är riktigt ballt.

Om du är mindre intresserad av vikt och mer om funktion, och vill ha en 29", skulle jag rekommendera Giant Anthem X29. Jag har själv provat en sån lite begränsat, och för t.ex hellas-cykling där terrängen är utmanande är den störtgrym. Jag blev jätteimponerad av den faktiskt. Den går självklart att tävla på också, men vikten original är en del.

Specialized har en hel del fina cyklar också, är du ute efter en lätt cykel så kan du prova någon av Epic hojarna som finns både i 26" och 29". Men fokuserar du på stökig terräng så är Stumpjumper en grym cykel vars ägare som håller till i hellas är mkt nöjda med.

Vill du spara pengar så finns andra alternativ som postorder-cyklar, inget jag själv skulle rekommendera till den som inte vill bli insatt i hur man mekar hoj, service etc. Just eftersom detta inte ingår i priset, du får alltså serva hojen själv eller lämna in den till en verkstad som tar en bra slant för varje besök. Men man ser en hel del sparade pengar på prislappen också, vilket gör att man kan få en komponentgrupp bättre. Dessa postorder-cyklar är canyon, rose, radon etc.

Hoppas du blir nöjd, oavsett vad du köper för 30k bör du få en riktigt fin cykel!

Glömde skriva att Sverige bästa dam mtb cyklist Alexandra Engen kommer köra Ghost 2012. Med andra ord måste Ghost vara " fintysk ". Jag har en kompis som köpt från Bunnyhop och han fick hem sin Ghost på en vecka.

Tycker stizze sammanfatade det riktigt bra. Men anthem 29an är inte speciellt tung om lungorna är i skick. Scalpel 29an ör oxå hyggligt lätt ca 11,2 utan pedaler enligt Kadens.

Om du gillar scott o har råd med jist en spark 30 så är väl valet klat... ;)

Tillbaka
Topp