2019/2020 Cube Stereo 120 TM 29

NickPick

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Jo det stämmer dessvärre. Receptet: Man tar en omodern från xc fs med non-metric dämpare, hänger på en 20 mm längre gaffel så att cykeln tippar bakåt och blir 1.3° flackare både bak/fram och tappar 13 mm reach. En omodern skitcykel helt enkelt, som säljs till fullpris. Iskall. Om originalet hade varit long/low/slack hade det kanske funkat, men när originalet redan är kort/hög/brant blir det rejält dåligt resultat när man gör konstgjord andning. För övrigt tar det ca 10 minuter att förlänga sin Sektor RL från 100 till 120 mm genom att ta bort en travel-spacer i vänster gaffelben, det är väl en ok åtgärd om man redan äger en AMS och vill ha lite längre gaffel. Men att köpa en AMS TM my 2020 är typ hål i huv'et.
Nej den är inte iskall. Du internetcyklar för mycket. Folk blir kraftigt vilseledda.

Sixten Fors

Ny medlem
Jämför AMS TM i XL med Stereo 120 TM i Large. En cykel som är byggd för längre slaglängd redan på ritbordet. Den moderna cykeln i mindre storlek har längre hjulbas och reach, lägre BB, kortare kedjestag, lägre styrhuvud/stack, 5 cm kortare sadelrör, 2 grader brantare sadelrör och nästan 2 grader flackare styrhuvud. Så skall det se ut.

Bilagor

Sixten Fors

Ny medlem
NickPick sa:
Sixten Fors sa:
Jo det stämmer dessvärre. Receptet: Man tar en omodern från xc fs med non-metric dämpare, hänger på en 20 mm längre gaffel så att cykeln tippar bakåt och blir 1.3° flackare både bak/fram och tappar 13 mm reach. En omodern skitcykel helt enkelt, som säljs till fullpris. Iskall. Om originalet hade varit long/low/slack hade det kanske funkat, men när originalet redan är kort/hög/brant blir det rejält dåligt resultat när man gör konstgjord andning. För övrigt tar det ca 10 minuter att förlänga sin Sektor RL från 100 till 120 mm genom att ta bort en travel-spacer i vänster gaffelben, det är väl en ok åtgärd om man redan äger en AMS och vill ha lite längre gaffel. Men att köpa en AMS TM my 2020 är typ hål i huv'et.
Nej den är inte iskall. Du internetcyklar för mycket. Folk blir kraftigt vilseledda.
Nope. Jag berättar det som inte framgår av marketing. Om du väljer att ha skygglappar är det ditt problem, inte mitt. Cube AMS har ram/geo anno 2014-2016. Vi pratar cyklar årsmodell 2020. Den hör inte hemma i modern tid. Tåget har gått.

Senast ändrad:

SkogsMTB

Medlem
Tack för feedback Sixten,

Jag är som sagt nöjd med min AMS 100, men är sugen på något nytt och lite mer fjädring, så vi glömmer AMS100 och går tillbaka tillbaka till 2020 års Cube Stereo.

Förstår jag tidigare inlägg rätt så är alltså Stereo 120 HPC TM 29 en bra och modernare cykel som är värd att satsa på, prismässigt känns den riktigt tilltalande med 2.799,- € alternativt 3.699,- € för HPC SLT modellen på Bike-Discount.

Är det något som talar emot CUBE, som dålig garantihantering, reservdelar som inte finns eller liknande? någon som har erfarenhet.

Har dålig erfarenhet från från andra tillverkare gällande garantihantering och att delar inte finns att få tag på efter mindre än 2 års användande.

Martinmat

Aktiv medlem
SkogsMTB sa:
Tack för feedback Sixten,

Jag är som sagt nöjd med min AMS 100, men är sugen på något nytt och lite mer fjädring, så vi glömmer AMS100 och går tillbaka tillbaka till 2020 års Cube Stereo.

Förstår jag tidigare inlägg rätt så är alltså Stereo 120 HPC TM 29 en bra och modernare cykel som är värd att satsa på, prismässigt känns den riktigt tilltalande med 2.799,- € alternativt 3.699,- € för HPC SLT modellen på Bike-Discount.

Är det något som talar emot CUBE, som dålig garantihantering, reservdelar som inte finns eller liknande? någon som har erfarenhet.

Har dålig erfarenhet från från andra tillverkare gällande garantihantering och att delar inte finns att få tag på efter mindre än 2 års användande.
Cube är ett stort märker att det skulle bli problem med garanti eller reservdelar ser jag som föga troligt, har tidigar haft en cube ht. Men behövde aldrig åberopa ngn garanti.

Sixten Fors

Ny medlem
2020 Stereo 120 HPC TM 29 är en modern, bra och prisvärd xc/stigcykel för 2800 € https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-hpc-tm-29-grey-n-orange-898850
Modern och fin CF-ram med bra geo.
Vettig fjädring med Fox34 130 mm fram och Fox Float (3 pos) metric/trunnion 120 mm slaglängd bak.
Riktig Eagle-grupp med xD 10-50T kassett.
Bra bromsar med nya XT M8120 4-kolv + Ø203 mm skiva fram och M8100 2-kolv + Ø180 mm bak.
Moderna 30 mm fälgar och fina Nobby Nic 2.35" AddixSpeedGrip TL-E däck.
Dropper ingår, Newmen stam/styre 760 mm bredd, SDG grepp/sadel.
Allt funkar, inget behöver bytas.

Om man vill gnälla är det snålt med NX trigger (speciellt som GX kostar lika lite, drygt 300 kr) och SX kedja (som spar 50 kr).

Jonnieboy55

Ny medlem
Bortsett från att den saknar låsning av fjädring från styret kanske denńa är ett vettigt alternativ till en spark? Varför bör man välja denna över spark?

SocialGimp

Aktiv medlem
Hakana sa:
Modell 2020 på Bikester nu.
https://www.bikester.se/cube-stereo-120-pro-blackblue-1065818.html

1x12 och under 18k. Priset är i alla fall helt OK.

Eller race värd +4k?
Ful/tråkig färg och något tung men vilket bra pris!

Känns som att det finns allt fler bra och moderna FS som kostar under 20k numera. Är detta bara min känsla eller är trenden att cyklarna kommer ner i pris? Annat exempel: https://www.polygonbikes.com/shop/bikes/mountain/trail/siskiu-d7-4/

moros

Medlem
Mycket cykel för pengarna helt klart. Men om storleken passar vetetusan om jag inte hellre ändå valt 2019 och fått Sektor-gaffel och XT-bromsar. Visst, en 1x-konvertering om man vill känna sig modern, men det handlar väl bara om en klinga och eventuellt kassett med 46 bak kanske. Det är ju något man kan ta vid slitdels-byte nummer 1 om inte annat.

Hakana1

Medlem
Var nära betala hela vägen för Neuron, men kommer nog inte slappna av med ramen. Har ältat som fan nu, men Cube 120 eller Spark 950 är alternativ.

- Vad får man för +11k på en Spark 950 jämfört med Cube 120 stereo race (2020 är tillräckligt snygg för ett köp =) )? Några tusenlappar kan LBS:en få, jag gillar dem och skulle utnyttja det - men 11k är kanske lite mycket... (Jag justerar växlar och lagar punka, resten får jag lära mig från scratch typ - är lite fundersam om vajrar m.m. till låsning av gaffel behöver fixas emellanåt på Scotten?)

- Gungar Cuben i backarna? Gillar om cykeln är lite stel emellanåt när kör uppför, blir en del snabba raksträckor och grusvägsrally ibland och motionslopp med långa transporter. I vardagen kanske 50/50 i körtid mellan stig med tjocka rötter/sten (ofta blött på åsarna) och mer tillrättalagda joggingspår. Mycket stigningar.

Budget började på 20k och har sakta töjts. Väntar på Bikester ska släppa lite Cube-alternativ i L.

Sixten Fors

Ny medlem
Varför Bikester? Är de billigare än Bike-Discount? För bättre är de knappast.
Orkar inte googla på hur lång du är, berätta gärna igen.
Du skall förstås inte lägga +11 K på en Spark 950, du skall lägga +11 K på en Stereo 120 HPC TM 29 https://www.cube.eu/uk/2020/bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo/cube-stereo-120-hpc-tm-29-greynorange-2020/

Vad får man för samma pengar, Spark vs. Stereo?
AL vs. CF-ram.
Fox32 120 mm vs. Fox34 130 mm.
NX 615 g 11-50T HG vs. GX 450 g 10-50T xD kassett.
MT500 2-kolvbromsar vs. M8120/8100 4/2-kolv.
180/180 RT54 fulskivor vs. 203/180 bättre kvalitet skivor.
25 mm smalfälg vs. 30 mm mtb-fälg.
14,0 kg vs. 12,9 kg cykel.
Spark har twin-lock, på Stereon slipper man sådant trams.
Cube har modernare ramgeo: flackare HTA, brantare STA, kortare sadelrör, längre reach och hjulbas.

Slutresultat: Spark 0 vs. Stereo 10. Promenadseger...

Bilagor

Hakana1

Medlem
Sixten Fors sa:
Varför Bikester? Är de billigare än Bike-Discount? För bättre är de knappast.
Orkar inte googla på hur lång du är, berätta gärna igen.
Du skall förstås inte lägga +11 K på en Spark 950, du skall lägga +11 K på en Stereo 120 HPC TM 29 https://www.cube.eu/uk/2020/bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo/cube-stereo-120-hpc-tm-29-greynorange-2020/

Vad får man för samma pengar, Spark vs. Stereo?
AL vs. CF-ram.
Fox32 120 mm vs. Fox34 130 mm.
NX 615 g 11-50T HG vs. GX 450 g 10-50T xD kassett.
MT500 2-kolvbromsar vs. M8120/8100 4/2-kolv.
180/180 RT54 fulskivor vs. 203/180 bättre kvalitet skivor.
25 mm smalfälg vs. 30 mm mtb-fälg.
14,0 kg vs. 12,9 kg cykel.
Spark har twin-lock, på Stereon slipper man sådant trams.
Cube har modernare ramgeo: flackare HTA, brantare STA, kortare sadelrör, längre reach och hjulbas.

Slutresultat: Spark 0 vs. Stereo 10. Promenadseger...
Ord och inga visor =) Bättre förutsättning för att få till det.
Hade lite bra erfarenheter av Bikester, lite kontakt på svenska och emellanåt 10% rabatt. Så Bike-discount bättre att ha att göra med? Hade ju värdesatt lite LBS, men det är inte så krångligt på egen hand?

180cm lång (schrittlänge på ca 82cm när vi ändå är tyska), så siktade nog mot 20"? Finns någon 18" billig också.

Budget är egentligen viktig faktor, även om jag kan lägga 30k:
Cube stereo 120 Race är inget att hänga i granen då?

Budgetalternativ (20") hos Rabe-bike (vet inte hur de är?) (egentligen vill jag ifrån två-delat fram)
https://www.rabe-bike.de/en/cube-stereo-120-sl-smokyblue-n-lime-2019/

Och sen en aluminium TM 18" hos Bikediscount
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-tm-29-grey-n-orange-774804

Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
Hakana sa:
180cm lång (schrittlänge på ca 82cm när vi ändå är tyska), så siktade nog mot 20"? Finns någon 18" billig också.

Budget är egentligen viktig faktor, även om jag kan lägga 30k:
Cube stereo 120 Race är inget att hänga i granen då?

Budgetalternativ (20") hos Rabe-bike (vet inte hur de är?) (egentligen vill jag ifrån två-delat fram)
https://www.rabe-bike.de/en/cube-stereo-120-sl-smokyblue-n-lime-2019/

Och sen en aluminium TM 18" hos Bikediscount
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-tm-29-grey-n-orange-774804
18"/Medium passar 165-175 cm cyklist. 20"/Large passar 175-185 cm cyklist. Alltså Large!

2019 SL är fin. Den är stylad mera mot XC med lätta och fina Newmen SL.A.25 hjul som alltså är smalare än vad som sitter på de mera stig-stylade TM versionerna. 2019 SL har lyxigare Fox Factory fjädringskomponenter. Den har även snällare M8000 2-kolv och 180 mm skivor fram/bak. Drivlinan M8000 2x11 med SLX 11-42T kassett suger förstås, det blir till att köpa ny NW framklinga och en ny 11-46T eller 11-50T kassett, skrota framvxl och vxl reglage, vilket kostar drygt 1000 kr. 2019 SL väger enligt katalogen 700 gram mer än 2020 TM. Prisskillnad 5450 SEK minus ny klinga/kassett, alltså drygt 4 K billigare än 2020 TM som då har 12 växlar istället för 11. Jag hade valt 2020 TM för jag gillar CF-ramar, 30 mm fälgar, 12 växlar och köttigare bromsar. Andra kan prioritera annorlunda.

Sixten Fors

Ny medlem
Hakana sa:
L! TM-alu 2019, ca 25k. Är det kompromissen - om Bike 24 är pålitliga?
https://www.bike24.com/p2186960.html?q=cube stereo 120
Jag vet inget om kolfiber-hojar och hur de håller, har aldrig suttit på en.
Bike24 är löjligt pålitliga, har väl lagt 100 orders hos dem senaste 10 åren. Bästa cykelbutiken.
Jag litar mer på en CF-ram än alu, har haft fem MTB med CF-ram sedan 2011. Inget tråkigt har hänt, tvärt om.
Jag litar även på Cube's aluramar, har haft en Cube (Ltd HPA 2009) och den höll ihop, men ramen var rätt tung.

24900 kr för 2019 TM HPA jmf med 30500 kr för 2020 TM HPC? Skillnad 5600 kr och 800 gram (7 kr per sparat gram är prisvärt).
Utöver CF-ramen har 2020 cykeln lättare stam/styre och nya M81x0 bromsarna jmf. med förra generationens M80x0, i övrigt samma cykel/utrustning.

Båda är bra och gör jobbet utmärkt. Om det vore mina pengar? Lätt den dyrare, jag behåller mina cyklar i många år och någon tusing hit eller dit i inköp är typ skit samma, varje gång jag cyklar mår jag bra av att jag inte dumsnålade från början. Jag har aldrig ångrat att jag köpt en för dyr cykel, men flera gånger det omvända :)

Örjan Lax

Aktiv medlem
Men även Cube Stereo 120 Race 2020 (den ljusgråa) för strax över 20 laxar anser jag vara relativt prisvärd om man inte vill upp och nosa kring 30 varma laxar.

Men den billigaste Cube Stereo 120 Pro 2020 skulle jag däremot inte säga är lika prisvärd, trots sitt lägre pris. Tror Sixten håller med en aning där. ?

Sixten Fors

Ny medlem
Örjan Lax sa:
Men även Cube Stereo 120 Race 2020 (den ljusgråa) för strax över 20 laxar anser jag vara relativt prisvärd om man inte vill upp och nosa kring 30 varma laxar.

Men den billigaste Cube Stereo 120 Pro 2020 skulle jag däremot inte säga är lika prisvärd, trots sitt lägre pris. Tror Sixten håller med en aning där. ?
Absolut 2000 € / 21800 SEK för 2020 Stereo 120 Race är riktigt bra. Nya M7100/8100 gruppen med 10-51T MicroSpline kassett är trevligt, liter billigare MT500 2-kolvbromsar och billigare 180/180 skivor, 30 mm fälgar är bra, billigare Performance-däck inte lika bra, Sektor RL DebonAir och Deluxe RL gör jobbet. Inte riktigt i klass med 2019 TM, men jämfört med alternativen från andra märken är det ett jättebra köp i FS instegsklassen.

Senast ändrad:

baggy

Aktiv medlem
Klickade hem en sån där för 2099 till sambon ikväll. Beställde xt boost vev och 32 klinga. Blir även att kasta på en 11-46. Sen hittade jag den här tråden :) Tror dock att jag sätter på nya racing Ray/Ralph så den blir lite mer xc.

Sixten Fors

Ny medlem
baggy sa:
Klickade hem en sån där för 2099 till sambon ikväll. Beställde xt boost vev och 32 klinga. Blir även att kasta på en 11-46. Sen hittade jag den här tråden :) Tror dock att jag sätter på nya racing Ray/Ralph så den blir lite mer xc.
Nytt för 2020 är Ray/Ralph i 2.35" bredd. Äntligen! Mindre cyclocross och mera xc.
Ray https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Racing-Ray-29-x-235-ADDIX-SpeedGrip-EVO-SnakeSkin-TLE-2020
Ralph https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Racing-Ralph-29-x-235-ADDIX-Speed-EVO-SnakeSkin-TLE-2020

hanSSon11

Medlem
Nu sitter jag å hovrar över köpknappen på en 2020 Stereo 120 HPC TM 29. Är det någon som köpt en och har lite feedback om cykeln?

Jag har under några månader suktat efter Santas Cruz nya Tallboy och kommit fram till att det blir en alldeles för dyr första FS.... Men ca30 papp kan jag i alla fall lägga tänkte jag.
Kolfiber samt över lag bra komponenter på denna hoj! Så låt höra, är den alldeles underbar😃

Sixten Fors

Ny medlem
Stereo 120 är inte en Tallboy 4. Cube är mera xc/stig och Santa mera stig/enduro i geo. Tallboy finns i större storlekar så om du är >190 cm kan Stereon bli åt det korta hållet om den används utför i stökig terräng.

Men en jättefin cykel i sin kategori. Mer jämförbar med Spark 120, Merida 120, Neuron, Tallboy 3 etc.

hanSSon11

Medlem
Jo det är ju just det, jag vet inte riktigt vad jag ska ha eller behöver...
Har i dagsläget en hartail med 100 mm gaffel och kör väl inte allt för stökigt i dagsläget men jag älskar bökig terräng.
Tänkte att en 120 kanske räcker hmmm dessa val, fan.

Är 178 cm lång för övrigt å ca 78 kg lätt

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
hanSSon11 sa:
Har i dagsläget en hartail med 100 mm gaffel och kör väl inte allt för stökigt i dagsläget men jag älskar bökig terräng.

Ja men då räcker nog Stereo 120 gott och väl till.

hanSSon11

Medlem
Örjan Lax sa:
hanSSon11 sa:

Ja det känns nog så.
Fast om någon dag har jag väl hittat något annat som lockar hahaha tycker det är skitjobbigt att välja hoj.

Sixten Fors

Ny medlem
hanSSon11 sa:
Örjan Lax sa:
hanSSon11 sa:
Ja det känns nog så. Fast om någon dag har jag väl hittat något annat som lockar hahaha tycker det är skitjobbigt att välja hoj.
Låter som att Stereo 120 HPC TM 29 i storlek LARGE / 20" med 460 mm reach + 50 mm stam kommer att funka utmärkt.
Fundera inte ens på Medium 18" med 75 mm stam, Medium är 24 mm kortare (hjulbas) än Large.
Medium är absolut fel storlek till 178 cm cyklist.

Lentor

Medlem
Sitter i samma tankar o tkr den verkar väldigt bra. Undrar bara om det går o ändra slaglängd på dom till 140 om det skulle behövas. O även i bak

hanSSon11

Medlem
Sixten Fors sa:
hanSSon11 sa:
Örjan Lax sa:
hanSSon11 sa:
Ja det känns nog så. Fast om någon dag har jag väl hittat något annat som lockar hahaha tycker det är skitjobbigt att välja hoj.
Låter som att Stereo 120 HPC TM 29 i storlek LARGE / 20" med 460 mm reach + 50 mm stam kommer att funka utmärkt.
Fundera inte ens på Medium 18" med 75 mm stam, Medium är 24 mm kortare (hjulbas) än Large.
Medium är absolut fel storlek till 178 cm cyklist.
Nej precis det är L som gäller, min nuvarande cykel är i storlek M och känns lite för liten faktiskt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer