2020 Kona Hei Hei - tillräcklig dämpning?

Blomman69

Medlem
Hej kunniga människor på Happyride.

Kollar på nya Kona Hei hei i AL i XL eller L för att främst ha kul på stigar i Nackareservatet, där favoriter är t ex Corona, Våta fötter, Ulvsjöslingan, Hola Bandola och Blå spåret.

https://www.konaworld.com/hei_hei.cfm

Funderar över om slaglängden kommer vara tillräcklig? 120 mm Revelation RC Debonair fram och 100 mm RockShox Monarch RL Solo Air bak?

Kändes rätt bra specad i övrigt också för priset 23.600 med 10% rabatt

Kommer från en 2014 Specialized Camber Evo med 120 mm REBA fram och 120 mm FOX Float CTD Evolution bak, en kombo som jag inte tycker har begränsat mig på stigen.

Gillar att den upplevdes lätt och rapp på platten och uppför, och kändes rätt trygg utför. Vill inte ha nåt med 140-150 mm fjädring.

Jag kör ännu inte några större drop eller hopp utför men har inga problem med rockgardens nerför eller uppför. Uppskattar att klättra uppför. Uppskattar hyfsat teknisk stig mer än lätt flowig stig.

Finns det alternativ för 20-25.000 kr som ger mer smiles per miles, och ökad mångsidighet?

Merida One Twenty 120/120?
Sonder Cortex?
Canyon Neuron AL 7. 0?

Behöver vara en 29er då jag är 189 cm och van vid det.

Tack!

Bild på AL-versionen

Bilagor

• hei_hei.jpg
    hei_hei.jpg
    86.1 KB · Besök: 112
Hej, tack för tipset. Kollade där men den var mer inriktad på XC och 27.5 tumshjul. Jag tänker mer 29 tum och stig men fortfarande med lekfull och "rapp" hoj än tung och sävlig.

Kul att se dock att både Hei hei och Sonders Cortex nämndes.

Sonder har för övrigt 15% rabatt t o m midnatt. Innebär att den kan fås med Revelation gaffel och NX för ca 19300 kr och en X-fusion Manic dropper kan adderas till ordern för 1000 kr.

Jolinwood sa:
här är en tråd om kona hei hei m.fl. från igår:

https://happyride.se/forum/read.php/1/3608797

Jag är själv ruskigt sugen på denna, har en Hei hei 2017 idag som är en väldigt rolig cykel. Har blivit mindre stök i skogen för mig än jag från start trodde, åker mer än gärna snabba stigar och lite småbröt men likt dig blir det inte några drops att tala om. Vill ha en cykel som även tar mig fort fram på några mil av grus.

Min nuvarande har också 120/100mm och det har räckt gott för mig. Slår hellre av lite på farten om jag är i sådana partier för att ha en cykel som är mer allround till annat. Fick byta drev till 34T för att få bättre driv med 2017 modellen.

Det berör mycket på hur man vill köra. Jag kör samma stigerna med Hei Hei, men mestadels med en Honzo ST hardtail, då med familjen, så lite långsammare. Jag är relativt nybörjare på stigcyking, så kör inte så snabbt. Jag tycker om leta linjer och inte köra rakt fram. Hei Hei funkar perfekt till detta. Det verkar att 130 fram 120 bak är optimalt till den typ av stigarna i Hellas om man är snabbare, men jag har aldrig provat.

Var får man 2020 Kona med 10% rabatt?

Giant Trance 29 2 av 2019 års modell verkar ok. Har inte hittat nån L i lager i Stockholm för att kolla storlek tyvärr,men hittat den för 22 000 på nätet. Bör nog ha XL men de går inte ens att beställa längre.

Har lagt undan en 2019 Trek Fuel Ex 8 i storlek 19,5 som jag ska testa imorgon. Den röda versionen. Ny för 24 000 istället för 30 000. Känns intressant. Funderar mest över framgaffelns kvalité jämfört med Hei heis Revelation.
2020 versionen av Fuel ex är för biffig och dyr för mig.

Krompa sa:
Giant Trance 29 ser ju fin ut. Frågan är om L funkar men lär väl säljas nån annanstans till liknade bra pris också?
https://www.bike24.com/p2300239.html
https://enduro-mtb.com/en/giant-trance-29-2-review/

Har du 100/100 på din Hei hei.

2019 Trek Fuel Ex 8 kommer annars nära det du angett som optimalt för Hellas med sin dämpning på 130/130. Den ska tydligen ha lite XC-gener i sig ändå. Låter kul och med tanke på att 2020 versionen kostar 37000 så känns 24000 för en ny 2019 prisvärt, med GX istället för NX.

Står mellan den och 2020 Kona Hei Hei för mig, samt möjligen outsidern Specialized Epic comp evo 2019 för runt 27000.

Cube Stereo 120 TM ser bra ut sett till spec och pris (på rea), men jag tycker inte om utseendet.

Bästa pris på 2020 Kona Hei Hei hos Bikester med rabatt genom Benify (10% på många cyklar), 23600 kr.

Berk sa:
Det berör mycket på hur man vill köra. Jag kör samma stigerna med Hei Hei, men mestadels med en Honzo ST hardtail, då med familjen, så lite långsammare. Jag är relativt nybörjare på stigcyking, så kör inte så snabbt. Jag tycker om leta linjer och inte köra rakt fram. Hei Hei funkar perfekt till detta. Det verkar att 130 fram 120 bak är optimalt till den typ av stigarna i Hellas om man är snabbare, men jag har aldrig provat.

Var får man 2020 Kona med 10% rabatt?

Blomman69 sa:
Giant Trance 29 2 av 2019 års modell verkar ok. Har inte hittat nån L i lager i Stockholm för att kolla storlek tyvärr,men hittat den för 22 000 på nätet. Bör nog ha XL men de går inte ens att beställa längre.

Har lagt undan en 2019 Trek Fuel Ex 8 i storlek 19,5 som jag ska testa imorgon. Den röda versionen. Ny för 24 000 istället för 30 000. Känns intressant. Funderar mest över framgaffelns kvalité jämfört med Hei heis Revelation.
2020 versionen av Fuel ex är för biffig och dyr för mig.

Krompa sa:
Giant Trance 29 ser ju fin ut. Frågan är om L funkar men lär väl säljas nån annanstans till liknade bra pris också?
https://www.bike24.com/p2300239.html
https://enduro-mtb.com/en/giant-trance-29-2-review/

Skulle säga att de r ganska likvärdig rythm å revelation

Blomman69 sa:
Har du 100/100 på din Hei hei.

Nej, vanlig Hei Hei med 120/100. Tycker att 120 eller 130 fram är perfekt för dom stigarna.

PS Är nöjd med min Hei Hei, men skulle gärna har längre reachen från 2020 Al modellen.

Jag tittade också på Hei Hei men det slutade med att jag köpte en Process 134. Kommer från en Giant Anthem X2 2009. Blev stor skillnad. Process klättrar fantastistikt bra, dundrar på som fan utför men är såklart lite av en traktor på transporterna. Om du gillar Hellas och inte ska köra långlopp skulle jag rekomendera mer slag än 120!

Tillbaka
Topp