23-622 => 25-622 får den större dim plats?

ScottJohan

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte byta däck på min gamla Giant racer från Continental Grandprix 23-622 till GP4000S II 25-622 för komfortens skull.

Dock är jag fundersam om de får plats, då jag idag har bara 4 mm utrymme mellan ovansidan av däcket och underkant av bromsen bak på cykeln med 23-622.

Hur mycket bygger ett 25-622 på höjden? Finns det risk att 25-622 tar i?

Tack på förhand.

Mvh,
Johan

Senast ändrad:
25:or bygger 2 mm mot 23:or
[Nominellt är däck lika höga som breda, men för mindre än 28 så är höjd bredd + 2mm, så 25 och 28 är i stot sett lika höga.]
[Nominellt då alltså för olika fabrikat avviker olika, och utifrån ISO 5775 vilket föras lite si och så.]

tror bikerollingresistance alltid kör med samma fälg för landsvägsdäck, så den effekten är nog inte aktuell här. 28mm tycks märkt mindre än sin verkliga storlek. ganska ovanligt, för man vill inte få problem att montera ett däck på grund av trängsel av just den anledningen.

just cx däck kan dock ha tendens att vara feta eftersom det finns ett maxmått på tävling, och fetare är bättre i det fallet.

när man ökar bredden på fälgen kommer till en början höjden att öka rätt snabbt, men håller man sig sedan inom normala fälgbredder händer inte så mycket med höjden, däremot bredden, som ökar i takt med 1/3 av fälgbreddens ökning. när man kommer till en grotesk fälgbredd i närheten av däckets ursprungliga normala bredd kommer sedan höjden att minska.

http://forums.mtbr.com/wheels-tires/tire-height-vs-rim-width-756818.html

eventuella punkteringsskydd i slitbanan hejdar något höjdökningen med stigande fälgbredd, en annan faktor i samma riktning är att samma däck med bredare fälg fungerar relativt bättre med lägre tryck.

så oroa dig mer för bredden än höjden. det behövs också extra marginal i sidled när du drabbas av ekerbrott. det kommer förr eller senare.

kais01 sa:
tror bikerollingresistance alltid kör med samma fälg för landsvägsdäck
Jupp. 17C vilket är på gränsen till stort för 25:or och definitivt för stort för 23:or :-)
[Även om jag glatt ska erkänna att jag kör 23:or på 17C -fälg...]

kais01 sa:
28mm tycks märkt mindre än sin verkliga storlek.
23:or "ska" ju vara 23 breda 25 höga (15C) , 25:or 25 breda 27 höga (15C/17C) och 28:or 28 breda 28 höga (17C)
Ska och Är är två helt olika saker :-)

kais01 sa:
just cx däck kan dock ha tendens att vara feta eftersom det finns ett maxmått på tävling, och fetare är bättre i det fallet..
Sen är det ju utsidan stommen som måttet anger och inte mönster och liknande.
(Så "mud" är bredare än "speed" om mönstret går långt ner på sidorna vid samma nominella mått :-) )

som ett sidospår tog jag en bild och mätte rocket ron där jag har identiska 2,2 monterade på två oilka fälgar, crest med 21mm innerbredd och easton arc med 40i

yttre däckbredden är 53 resp 59mm. men på höjden skiljer det bara en dryg mm vid samma tryck 1,3bar. det ser kanske ut som mer på bilden, men jag har mätt själva däcket med skjutmått. i praktiken körs däcket med smalare fälg ett par tiondelar högre, annars blir det sladdrigt i styrningen.

den smalare fälgen är lättare och passar bättre när man ska ha högre tryck aka rejsa, den bredare bättre för användning på mer stökig hemmastig när man vill köra med lägre tryck. har också en uppsättning 40i med 3,0 tums däck, är ypperliga i t ex fjällterräng eller steniga rotiga hellas.

så återigen, oroa dig väl så mycket för bredd än höjd när du går upp i dimension. båda måste förstås få plats, men bredden varierar mer. däcket rör sig också mer i sidled, inte minst om du står upp och spurtar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    360.8 KB · Besök: 42
Tillbaka
Topp