24" Barn MTB FS?

Sluggo112

Aktiv medlem
24" Barn MTB FS?
Sonens växte ur sin Riprock 20" snabbare än man hinner skriva nordvästersjökustartilleri-flygspaningssimulatoranläggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskussionsinläggs-förberedelsearbete så det börjar bli dags att planera för 24" FS till nästa sommar, tanken är att den ska fungera både till Stig och Park, så då är frågan vad man ska ha? (och ja det ska vara en FS, jag vet att det kan vara "onödigt" som 24" och att det blir tyngre och allt det där men det är endast FS som är av intresse)

Jag är i första hand ute efter en cykel som är byggd för att fungera både med 24" och 26" så den räcker mer än en sommar
Ju bättre spec original desto bättre så man slipper köpaassa extra direkt

Jag har framförallt tittat på följande för dem är kompatibla med både 24 pch 26

Scott ransom 400 13,6kg. Dropper
Ns nerd jr. 13,0kg. Ej dropper
Propain yuma 12,7kg. Ej dropper
Mondraker Factor 24 12,3kg. Ej dropper
Marin Rift Zone Jr 13,2kg. Ej dropper
Spawn Rokk 24 13,3kg. Ej dropper
Polygon Siskiu D24X. 13,6kg. Dropper

Det som det lutar åt är en Scott ransom 400 men jag tror även att en polygon sisku D24x skulle vara vettigt men den verkar svår att få tag på om man inte bor i USA

Grabben är 122cm i skrivande stund så han är tyvärr lite precis mellan 20 och 24" enligt tillverkarnas spec när det gäller flera av cyklarna men han har en Specialized Riprock 24" -20 som han cyklar till skolan på och den fungerar bra till det ?

Men har ni några erfarenheter, tankar och idéer om vad som kan vara bra eller inte, har jag kanske missat att titta på någon annan modell?

Budgeten ligger väl runt 20k +/- 5 typ

Mvh

24" Barn MTB FS?
Vi har en Yuma, snart två då den inte växtes ur så snabbt som den växtes in i =)
Körts på både stig och i park och vi är mycket nöjda (så nöjda att det blev en till som sagt var).
Saknar dropper och har ganska långt sadelrör så det är precis att det är värt att börja hitta nått till den äldre nu, hon är ca 140cm. Vi har höjt och sänkt med snabbfäste.
De kommer med riktigt trögrullade däck dock så det kan vara värt att kolla på en extra uppsättning om man vill trampa.

24" Barn MTB FS?
Vi har en Yuma, snart två då den inte växtes ur så snabbt som den växtes in i =)
Körts på både stig och i park och vi är mycket nöjda (så nöjda att det blev en till som sagt var).
Saknar dropper och har ganska långt sadelrör så det är precis att det är värt att börja hitta nått till den äldre nu, hon är ca 140cm. Vi har höjt och sänkt med snabbfäste.
De kommer med riktigt trögrullade däck dock så det kan vara värt att kolla på en extra uppsättning om man vill trampa.
Kul att höra! Yuma hat jag kollat på en hel del också, känns vettig och dropper kan man ju självklart komplettera med om det är så ?
Dock lite därför jag är mest inne på ransom just för att den har dropper (och Shimano istället för sram vilket jag ser som en stor fördel men absolut inte ett krav)

Vid vilken längd började nu med yuma?

24" Barn MTB FS?
Vid vilken längd började nu med yuma?
120 - 125 tror jag man kan börja köra den, om barnet är van lite större cyklar. Kan vara värt att ha kortare vevarmar första tiden dock.

Just 24/26" uppgraderingen är rätt så trevlig också. Vi bytte nu vid ca 140cm.
Dock är det här ju mer en parkcykel man kan trampa än en stigcykel man kan köra park med om man säger så =)
Vpace som @Berk rekommenderar är också väldigt trevliga (har en hardtail från dem) och den blir ju tvärt om: mer renodlad stigcykel.

24" Barn MTB FS?
120 - 125 tror jag man kan börja köra den, om barnet är van lite större cyklar. Kan vara värt att ha kortare vevarmar första tiden dock.

Dock är det här ju mer en parkcykel man kan trampa än en stigcykel man kan köra park med om man säger så =)
Vpace som @Berk rekommenderar är också väldigt trevliga (har en hardtail från dem) och den blir ju tvärt om: mer renodlad stigcykel.

Till ett barn av 125 cm skulle jag säga att en Moritz är mer en parkcykel än en stigcykel. I barngruppen sonen kör med har ett barn en Moritz 27,5". Det är en fin cykel, men riktigt stor och flack för en 140 cm barn på knixiga stigar som i Hellasgården. Mins sons Max hardtail (med angleset) funkar bättre där.

24" Barn MTB FS?
Vpace Moritz såklart!

Den har jag också tittat på och den verkar riktigt bra! Tyvärr är den bara kompatibel med 24" och inte 26" så lite därför jag räknat bort den, men kanske är värt att tänka om där ? men oavsett så ser jag en väldigt stor fördel om det går att byta hjul ?

Dåså! När det gäller vevarmarna så är ju även där en fördel med ransom då den har rätt korta original, dock har han längre på sin riprock 24 idag men bra tips ändå ?

Jo så är det ju "tyvärr" det verkar som nästan alla 24 som är kompatibla med 26 är mer Parkcyklar och alla stig är mer fasta 24, polygon verkar dock vara lite mer Stig än många andra, ransom är ju en renodlad enduro också lixom

24" Barn MTB FS?
Den här jag också tittat på och den verkar riktigt bra! Tyvärr är den bara kompatibel med 24" och inte 26" så lite därför jag räknat bort den, men kanske är värt att tänka om där ? men oavsett så ser jag en väldigt stor fördel om det går att byta hjul ?

En Yuma är en fin cykel till utförskörning, men riktigt tung med 12,7 kg på stig. Dessutom har har den 155 mm vevarmar, som är för långa för en 125 cm barn.

Jag vet inte från vilken längd du har tänkt att använda den. Från 130 cm passar en Moritz 26", som jag tror är ett mycket bättre val om man vill köra båda park och stig.

EDIT: ser nu att Moritz26 har blivit tyngre, med tyngre hjul och gafflen.

24" Barn MTB FS?
Nu har vi inte testat Moritz, men känslan är att vpace cyklar är mycket mindre. Dottern körde en Max 26" och Yuma 24" samtidigt, och yuman är mycket större. Så gå upp i storlek i hjul snabbt om du kan. Det är värt det så mycket i skogen.
Har hört mycket bra om ransom dock så det är nog absolut inget dåligt val.

24" Barn MTB FS?
En Yuma är en fin cykel till utförskörning, men riktigt tung med 12,7 kg på stig. Dessutom har har den 155 mm vevarmar, som är för långa för en 125 cm barn.

Jag vet inte från vilken längd du har tänkt att använda den. Från 130 cm passar en Moritz 26", som jag tror är ett mycket bättre val om man vill köra båda park och stig.

EDIT: ser nu att Moritz26 har blivit tyngre, med tyngre hjul och gafflen.
Man verkar tyvärr hamna runt 13kg i standard vikt på dom flesta cyklar i den här kategorin, sen är det ju bra om man kan köra tubless och lite sånt för att få ner vikten lite bland annat, det sitter 152mm vevarmarna på hans riprock men jag ser absolut att dom bör vara kortare, framförallt i skogen ?
Sjukt ändå att mortiz 26 fungerar från 130cm, det hade varit kanon men jag är lite tveksam om han växer 8cm över vintern man kan vet aldrig! ? jag, ska kolla lite närmare på geometri och sånt på den också ?

Nu har vi inte testat Moritz, men känslan är att vpace cyklar är mycket mindre. Dottern körde en Max 26" och Yuma 24" samtidigt, och yuman är mycket större. Så gå upp i storlek i hjul snabbt om du kan. Det är värt det så mycket i skogen.
Har hört mycket bra om ransom dock så det är nog absolut inget dåligt val.
Ja men det verkar onekligen som att mortiz är vettigt i och med att dom kör liten ram men stora hjul! Blev en fruktansvärd skillnad för sonen att börja cykla på 24 istället för 20 för någon månad sen, eller han cyklar fortfarande på sin 20 när vi cyklar Stig men den börjar kännas jäkligt liten ?

Kul att du hört bra om ransom också, det största problemet där verkar art få tag på en ?

24" Barn MTB FS?
Kul att du hört bra om ransom också, det största problemet där verkar art få tag på en ?
Yuman också... vi beställde i mitten av juli, skulle dykt upp för dryga två veckor sedan men hittills har vi bara fått ett par 26" uppgraderingshjul.
Känns som att allt tar tid nu. Moritz verkar det som att de kanske levererar i Mars

24" Barn MTB FS?
Min erfarenhet är att dedikerade 24”or oftast är betydligt kortare än 24/26or, vilket gör att man kan börja med dem tidigare, men att de inte räcker lika länge.
Om du överväger en dedikerad 24” så tycker jag du även ska titta på Transition Ripcord.
Är väll att klassa som en AM cykel, men fungerar bra i park och även på stig (om fokus ligger på utförs cykling).
Vad det gäller VPACE Moriz så har jag inte sett 26”, men 27,5 är verkligen mer en ”Enduro” än en ren stigcykel. Funkar bra för stig (särskilt om man är utförsinriktad), men kommer verkligen till sin rätt när det går fort, stökigt, utför. Funkar även bra i park, men är stor ”i luften”.
Sammantaget är Moriz 27.5” är en rejält stor cykel, men relativt lätt för en FS i den klassen. Misstänker att det är samma även för 26an.

Tillbaka
Topp