24" cykel till 8-åring

Lunaspice78

Medlem
24" cykel till 8-åring
Hej!

Första posten här så ha lite överseende ifall det kommer dumma frågor. :D

Jag kikar på en cykel till min 8-åring. Han har idag en 20" vilket är för litet för honom nu när våren börjar komma. 24" är nästa steg...dock vet jag inte om jag ska titta på cyklar med skivbroms eller fälgbroms, dämpad framgaffel eller stel etc. Tänker mig runt 3.000 plus minus ett par hundralappar.

Tacksam för svar!

/Jakob

MickeNord

Medlem
24" cykel till 8-åring
Hej!

Första posten här så ha lite överseende ifall det kommer dumma frågor. :D

Jag kikar på en cykel till min 8-åring. Han har idag en 20" vilket är för litet för honom nu när våren börjar komma. 24" är nästa steg...dock vet jag inte om jag ska titta på cyklar med skivbroms eller fälgbroms, dämpad framgaffel eller stel etc. Tänker mig runt 3.000 plus minus ett par hundralappar.

Tacksam för svar!

/Jakob

Skivbroms är bekvämt m.a.p. underhåll och skeva fälgar.
Dämpade framgafflar i den prisklassen är bara extra vikt barnen får cykla runt med. Först när dom har luftfjäder blir dom tillräckligt mjuka för barnens låga vikt.

För dyr när det inte är rea, men rätt så mycket fullträff
https://www.xxl.se/white-xc-240-lite-21-terrangcykel-junior-bla/p/1169329_1_style

Lunaspice78

Medlem
24" cykel till 8-åring

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
24" cykel till 8-åring
Vilken av nedanstående skulle vara att föredra enligt er?

Tack!
Förstnämnda!

sih

Aktiv medlem
24" cykel till 8-åring
Skivbroms är bekvämt m.a.p. underhåll och skeva fälgar.
Dämpade framgafflar i den prisklassen är bara extra vikt barnen får cykla runt med. Först när dom har luftfjäder blir dom tillräckligt mjuka för barnens låga vikt.

För dyr när det inte är rea, men rätt så mycket fullträff
https://www.xxl.se/white-xc-240-lite-21-terrangcykel-junior-bla/p/1169329_1_style
Beställde en på rea igår, så otur med tajmningen TS. De hade en ny (billigare antar jag) modell med fälgbromsar också. Edit: redan länkad.

kontorsråttan

Aktiv medlem
24" cykel till 8-åring
Xxl cykeln med fälgbromsar alla dar i veckan. Min erfarenhet är att barn i den åldern klarar sig jättebra med fälgbromsar. Vi köpte precis xxl modellen med skivbromsar, men de är inte onödigt lätta... tror nästan den utan skivor är bättre för vanlig användning typ till och från skolan.

Topp