24" eller 20" till kille på 125cm

Neolon

Medlem
Vad rekommenderar ni för cykel i skogen
Idag har han en 24" biltema cykel (börja inte om biltema) det gå bra men jag känner att den ser klumpig ut för honom o funderade på om jag skulle skaffat en billig 20" till honom i skogen ist.
Vad säger ni?
Vet det finns små 26" oxå som är mycket bättre konstruerade. Kan även det va ett alternativ fast än större hjul?
Vill bara veta vad ni tycker om storlekarna till 125cm o inte att det är en skit cykel han har.
Tack

Ja, troligtvis är de flesta 24" rätt stora och klumpiga för någon på 125 cm. Tror inte det finns någon 26" som kan funka för någon på 125 cm. (VPace påstår att deras MAX 26 funkar från 130 cm, men priset... ouch!)

En billig 20" är inte nödvändigtvis bättre, någon som är bara 125 cm kommer troligtvis inte ha så mycket muskelmassa, så optimalt skulle nog vara en lätt 18" eller 20".

(Jag har en lätt 18" utlånad till en granne som jag troligtvis får tillbaka om ett par veckor, skicka ett PM om det kan vara intressant. Finnes i Linköping.)

Sen går 24'' så mycket bättre på stig än 20'' så inte lönt att läga pengar på det om det inte finns små syskon som kan ta över.
Xc 240 går bra på rimlig naturstig.

Min 125 cm långe sjuåring trivs bra med sin Scott Scale 24". När han fick den för ett år sedan var den i största laget, men det har gått bra.

Ja, troligtvis är de flesta 24" rätt stora och klumpiga för någon på 125 cm. Tror inte det finns någon 26" som kan funka för någon på 125 cm. (VPace påstår att deras MAX 26 funkar från 130 cm, men priset... ouch!)

Köpte en Vpace Max26 till min son när han var 125 cm. Trodde att den var för stor, men den passade bra med en lite kortare stam. Tror dock att det är enda 26" som passar 125 cm (förutom Federleicht, som kostar minst dubbelt så mycket).

Så det är väl 24" som gäller om man inte vill köpa en Vpace.

Dottern är typ samma längd och kör en Trek Precaliber 20" och den e perfekt för henne. Riktigt bra hojar. Annars är ju 20+ modellerna ett grymt alternativ som ger lite extra balans och trygghet i skogen. Kolla Blocket efter cannondale Cajun, Trek Roscoe, Scott Roxter och Specialized Riprock.

Tillbaka
Topp