24 tum sr suntour gaffel service!

Hej! Ska serva sonens framgaffel på sin specialized riprock! Det är en sr suntour xct air! Problemet är att när jag skulle isär med den så satt bulten i botten på luftsidan super tight! Men till slut så släppte den och nu snurrar den bara! Hör att det liksom rör sig inne i gaffeln! Som att luft fjädern bara snurrar med inne i gaffeln! Har provat fylla på med överjävligt med luft och spännband för att få den att trycka frast sig i bottnen men inget hjälper! Några tips???

Har du tittat nogrann på skruven och på tekniska ritningarna? Jag hittade ingen ritning av precis din gaffel, men på andra XCT Air gafflar finns det en liten skruv inne i en stor, insex-liknande skruv. Kanskw försökte du lossna stora skruven när man behöver lossna Lilian skruven.

Har inte heller hittat någon sprängskiss på den gaffeln! Och vad jag kan se så är det bara en 5mm insexa! Den vänstra lossar och går att knacka in så innerbenet lossar! Har försökt lossa på luftventilen men den sitter som berget den också! Man bara mosar sönder den mjuka aluminiumet! Och en 27mm hylsa går inte på då kronan liksom sticker upp över och ligger bara några mm från ”muttern” ! Är inte helt obekant med att skruva och dona men det här får mig fan att fundera!!!!

Några Suntour gafflar verkar har en små skruv på luftsidan, andra inte. Här en skiss av en XCR:

F1RST 24 AIR SRL_zpshnfyhjbs.jpg

Angående hylsa - om den inte greppar behöver man en ofasad hylsa eller så får man ta en block nyckel...Men risken är nog att det är knas

Edit. Eventuellt missförstod jag den biten

Problem är inte att den är fasad! Utan att själva godset på hylsan är för tjock så den får inte plats i den urholkningen på kronan! Vet inte vad det skulle va för special hylsa som passar där! På den skissen sitter den lilla skruven på dämpar sidan! Inte luft sidan!

Ja, det kan vara för tajt för vanliga hylsor. Det finns smalare hylsor som borde passa.

Missade att jag tittade på fel sidan av gaffeln.

Har försökt fått någon form av svar från massa olika verkstäder men alla svarar samma sak! Det är ingen som servar sånna billiga gafflar!

Jag servade en sån gaffel förra året. Skall se om jag hade någon tråd på det. Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde allting.

Jag hade tydligen ingen tråd men jag har en del bilder.

Bara för att vara säker på att det är samma gaffel. Är det samma?
1000001073.jpg

Om jag inte misstar mig så finns det ett hål innuti luftkammaren under en plastbit där du kan hålla med en insexnyckel.

Plastbit:
1000001052.jpg

Innuti:
1000001060.jpg

Hylsan jag har får inte plats då godset är för tjockt! Och försöker jag med en skiftnyckel så mosas bara den mjuka aluminium topcapen! Kommer inte ihåg vad den kallas! Men du är med på vad jag menar?!

Verkar läcka ut en hel del olja nu när skruven inte sitter tight! Ska det va olja i ytterbenen? Eller är det bara fett och vatten inne i benet???

Hylsan jag har får inte plats då godset är för tjockt! Och försöker jag med en skiftnyckel så mosas bara den mjuka aluminium topcapen! Kommer inte ihåg vad den kallas! Men du är med på vad jag menar?!
Jo jag är med på vad du menar

Har du tillgång till en sån här kanske? (Knipex)
1720436978817.jpeg

Lite av en långshot dock.

Ok, det är mutter på luftsidan? Det var den jag menade. Ofasad hylsa eller i värsta fall blocknyckel.

Men jag är lite orolig att detta håller på att bli knas.

Ja, det brukar vara olja i

Kan ha varit så att det ska vara olja i egentligen men att det hade läckt ut på den som jag servade. Den vart helt knas innan jag började.

Nu när jag tänker efter lite så kan den redan ha varit lite uppskruvad för mig så jag kanske använde en hylsa ändå.

1000001069.jpg

1000001070.jpg

Så satt allting ihop för mig

Edit: Om det verkligen är samma gaffel så har jag alla namn på delarna om det är något du behöver byta.

Gaffeln som jag servade var från denna cykeln:

Jo det skulle jag nog tro! Men hur fan ska jag då komma åt insexan i botten för att hålla mot när bulten i botten ska bort?

Det vet jag inte. Jag undrade det redan när du skrev det.

Jag skulle hoppa att undersidan av airshaften var sexkantig, som på RockShox, så att den inte kan rotera. Med den verkar vara rund från bilden från Johan. Jag förstår inte hur det ska funka.

Med den verkar vara rund från bilden från Johan.

Tittade igen på bilden ovan och ser nu att större biten under på airshaften inte är rund, men verkar vara fyrkantig med runda hörnar. Det skulle vara rimligt, då rotarar den inte med när man losnar skruven. Med då är frågan varför din skruv inte kommer ut. Antar att du skruvar i rätt riktning och inte har sabbat gängorna.

Men om du kollar längre upp på Johans bilder så har han en bild ner i luftbenet! Där sitter det en indexa som man troligen håller mot när man lossar skruven i botten!

Tillbaka
Topp