24-tums mtb till barn 140 cm

• Trådstartare Trådstartare eh
  • Start datum Start datum

eh

Aktiv medlem
Jag jagar en vettig allround mtb till äldsta grabben som är 7,5 år och 140 cm.
Han kör en specialized hotrock 20 idag som han gillar.

Helat skulle jag köpa en transition eller propain heldämpad. Men vikt, pris och tillgänglighet får mig på andra tankar.

Någon som har koll på Commencal Ramones 24 vs Commencal Meta HT 24? Vikten verkar vara 11 kg för båda. Vad skiljer förutom antal växlar och fälgbroms/skivbroms? Metan kostar det dubbla. http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=14495049

Andra vettiga alternativ om man vill ha hållbart, kul och framdämpat i 24 tum?
Ska gå att cykla stig med men också funka bra som vardagscykel...

Felt q24d fick det bli till min grabb, han är överlycklig.
Vi har bytt styre och stam samt satt på dropperstolpe (den vägde ungefär lika mycket som org.) och vi väntar in Rocket Ron däck.
I övrigt så är känslan i bromsarna inte det bästa men ett billigt hydrauliskt kitt från Shimano åker på så småningom.
Tidigare hoj var en Cube 20".

Jag köpte en Ghost Powerkid Disc 24". Den har iaf hydrauliska bromsar. Men vi har bara kört 4km så lite tidigt att säga så mycket. 12.2kg med pedaler.

Köpte en White XC240 för två veckor sedan. Utrustad med bra komponenter och vikt under 12 kg.
Hitills har den fungerat fint och pojken är nöjd.
Lite tidigt att utvärdera ännu då vi inte hunnit med mer än två stigcyklingar.

Min grabb kör Scott yz10 och är nöjd med den (jag tror att modellen heter så), rätt tung dock men han tyckte den var snyggast och då är den bäst.

Tack för bra förslag! White, Ghost är klart intressanta även om Commencal är ca kilot lättare.
Någon som har koll på vikten på Konan? har fått för mig att den är tung.
Vikten på Felt q24d?
Vikt på specialized hotrock XC Disc 24?

Scott yz10 verkar vara 26-tum. Men Scott Voltage JR Disc 24 verkar intressant!

Det kanske är självklart men Ghost anger vikten på Powerkid 24" Disc till 11,6kg.

När jag satt ihop den och vägde den blev det 12.18kg med pedaler och ringklocka.

Så eventuella av tillverkarna angivna vikter bör tas med "en nypa salt".

Aha, värt att ha i åtanke. Ett drygt halvkilo alltså.
Vi får se när vårt kära(?) EU fixar lagkrav på att butikerna uppger vikten korrekt. Inklusive och exklusive pedaler

HEJ

Är precis i samma läge. Letar cykel till grabben. Jag har fastnat för den här:

http://www.evanscycles.com/products/hoy/bonaly-24-inch-kids-bike-ec063491

lätt men enkel.

Tror ni att grabben kommer att tala om sin mesiga cykel på psykologsoffan om 30 år eller kan den funka?

Vad tror ni i övrigt om cykeln? Är komponenterna OK? Vad tror ni om avsaknad av dämpare? Är ett barn starkt nog för att bromsa med V-broms eller "behövs" skivbromsar?

Hoppas jag inte bryter någon "happy-lag" när jag kapar tråden.

/Sajo

Sajo skrev:
-------------------------------------------------------
> HEJ
>
> Är precis i samma läge. Letar cykel till
> grabben. Jag har fastnat för den här:
>
> http://www.evanscycles.com/products/hoy/bonaly-24-
> inch-kids-bike-ec063491
>
> lätt men enkel.
>
> Tror ni att grabben kommer att tala om sin mesiga
> cykel på psykologsoffan om 30 år eller kan den
> funka?
>
> Vad tror ni i övrigt om cykeln? Är komponenterna
> OK? Vad tror ni om avsaknad av dämpare? Är ett
> barn starkt nog för att bromsa med V-broms eller
> "behövs" skivbromsar?
>
> Hoppas jag inte bryter någon "happy-lag" när jag
> kapar tråden.
>
> /Sajo

Tycker den verkar helt perfekt!

Hoy:en blir säkert kanon. Snygg och fin. Verkar som Evans rättat sin växelkurs också så man inte får en kalldusch. Kolla ändå mot Euro så det blir "rätt".

Skulle avsaknaden av fjädergaffel störa kan ju ett fläskigare framdäck på 2.1 vara värt ett försök. MowJoe eller vad det heter lär vara lättast, annars är detta rätt OK. http://www.bike-discount.de/de/kauf...mance-dual-24x2,1-faltreifen-230841/wg_id-234

Har varit och klämt lite på xxl´s white 24a.
Verkar vara trevlig.
Finns det andra bra förslag i 4000:- klassen?

Har änna fastnat för hydrauliska bromsar, men det kanske är overkill?
Eller nä, det kan det aldrig vara......

Vår grabb fick denna när han var 140 cm lång. Det är inte den lättaste cykeln på marknaden, men den har fungerat felfritt och kändes där och då som en prisvärd cykel. Det är snart dags för större cykel ändå.

http://www.erlan.se/cube-15-kids-240-ar-en-24-mtb-med-21-vaxlar-i-team-fargen-p-2467-c-2609.aspx

V-broms har aldrig varit ett problem. Inte vikten heller. Växlarna har behövt justeras några gånger, kedjan har också fastnat mellan vevparti och ram, irriterande men inget jag hänger upp mig på.

Det blev en Specialized Hotrock 24 disc.

Fick hjälpa av Åre Bikes att byta till kortare och lättare stam, styre med lite rise och backsweep, handtag utan en stor "ergonomisk" klump på, lättare pedaler med riktiga lager och en dirtsadel.
Kul, snyggt och mycket lekfullare stuk!

Ska bara byta till Rocket Ron-däck och en lättare sadelstolpe så är det klart sedan...

Btw så finns denna cykel i både 11,5- och 13,5-tumsram. Olika långa vevarmar på dem. Vi valde den lilla som blir perfekt i år. Den stora ligger nära en liten 26a i ramstorlek.

Någon som gett sig på att testa Cannondales 24-tummare (Trail och Race) och har några erfarenheter att dela med sig av. Tycker framförallt Trail-modellen är tilltalande, då jag tycker att framväxel är lite överkurs (i alla fall för min grabb). Motiverar den luftfjädrade gaffeln att man ändå borde ta steget upp till Race-modellen?

Tillbaka
Topp