25mm däck på fälg med 23mm innermått

Kontrast

Medlem
Hej!

Har sålt min Racer och cyklar endast runt på en Rondo Ruut just nu. Vanligtvis kör jag med grusdäcken även på asfalt, men tänkte inför vättern att jag skulle köra på något mer lättrullande.

Har ett par vittoria corsa control i 25mm bredd liggandes från gamla cykeln som jag tycker vore synd om de inte kom till användning. Men innermåttet på Rondons fälgar är 23mm, vilket känns i bredaste laget för fälgen och de flesta kartor man hittar online rekommenderar det inte.

Vad är era tankar? Är det farligt eller finns det andra problem med det? Förstår såklart att bredare däck egentligen hade varit optimalt.

det lär fungera utan direkta andra problem än att du kommer rulla ifrån dina kamrater som kör sammalika däck på smalare fälg.

ett annat bekymmer är att du kan klara dig med lite mindre däcktryck och få bättre komfort, med bibehållet rull. det kan i sin tur öka risken för genomslag skulle du köra över någon sten.

den förhållandevis breda fälgen kommer ge chans till bättre luftmotstånd.

bara nackdelar;)

är de korrekt märkta kommer de bli bredare än 25 mm.

Nu skojar du hoppas jag, eller?
tyvärr inte. tried and tested. blev själv förvånad över irl-resultatet av detta.

men om vi för enkelhets skull förmodar jämn tjocklek på stomme plus slitgummi kommer varje orsak till mindre skarp deformation av kontaktytans begränsning resultera i mindre rullmotstånd.

fetare däck med samma stomme, bredare fälg, högre däcktryck. take your pick.

Tillbaka
Topp