26 drömvägar (ej stigar) [regler i första inlägget]

Tunnel du Parpaillon, 2637 möh. Tunneln byggd 1891. Som synes grus på en stor del av klättringen.
Visa bilaga 782036

Visa bilaga 782039

Sista biten upp till tunneln på södra/östra sidan.
Visa bilaga 782022

Visa bilaga 782038

En länk med en del bilder på båda sidorna.

Om någon har status för hur vägarna ser ut i år så är jag mycket intresserad. Jag tror mig ha läst att den södra sidan "renoveras" med några års mellanrum. Om man inte vill cykla med MTB är det nog en förutsättning att lyckas tajma ett sånt år. Det verkar för stenigt och ojämnt för vettig cykling med en gravelhoj.

Vettigt eller ej, men för vissa verkar racer funka (nåväl).

Tyvärr ingen aning om status. Om jag någon gång skulle komma i en situation där jag hade möjlighet att ge mig på den skulle jag nog välja MTB.

Vettigt eller ej, men för vissa verkar racer funka (nåväl).

Tyvärr ingen aning om status. Om jag någon gång skulle komma i en situation där jag hade möjlighet att ge mig på den skulle jag nog välja MTB.

Det gäller nog tyvärr inte längre. Jag har Jerrys bok The road bike climbs of the Alps 2nd edition som gavs ut i år. Om södra sidan skriver han "the gravel road becomes too stony for a roadbike as it appears to me now looking at photos.".

Kan för övrigt rekommendera den. Upplägget påminner om hemsidan, men är mer strukturerat. För oss var den viktigaste delen länkar till sammanställningar i form av kartor som inte finns på hans vanliga hemsida. Med hjälp av dem kunde jag med en hel del jobb dela in i princip hela Alperna i vettiga kluster (bo i en ort och ha cykling direkt därifrån eller med begränsad körsträcka med bil).

Han gör ett jättejobb med att kartlägga vägar som går att cykla i Alperna.

Ja, han är verkligen en pass- och bergsvägsjägare av rang.

Edit: Har bara den första boken. Och f.n. är det av olika skäl inte aktuellt för mig med några alpcyklingsresor så jag tror att det kan bli lite för jobbigt mentalt att skaffa den andra boken och läsa.

Senast ändrad:
Försökt mig på Tunnel deParpaillon på mc på 90-talet när jag samlade pass o toppar för guldmedalj i Grosser alpenstrassen fahrt. Lyckades först när jag åkte september för tidigare var de stora portarna i ingångarna tillbommade o det låg även stora snödrivor framför. Även när portarna var öppna i september var det ganska lurigt för att ta sig igenom tack vare svallisen som täckte farbanan på långa sträckor. Kul att ha lyckats och det är en väldigt fin liten väg.

Jo, det där med is i tunneln har jag läst på flera ställen. Om man försöker sig på den är det väl rimligt att ha som mål att ta sig genom tunneln, men jag skulle nog kunna tycka det vore kul att bara komma upp till tunneln även om jag blev tvungen att ta mig ner samma väg igen. Har du något minne av vilken sida du tyckte var finast, @C-dale?

Teoretiskt sett antar jag att en möjlighet är att släpa cykeln upp över Col du Parpaillon, 2780 möh, men man behöver nog bra skor, vara halv- eller helknäpp samt vara ute tillräckligt sent för att det ska vara snöfritt.

Senast ändrad:
Jo, det där med is i tunneln har jag läst på flera ställen. Om man försöker sig på den är det väl rimligt att ha som mål att ta sig genom tunneln, men jag skulle nog kunna tycka det vore kul att bara komma upp till tunneln även om jag blev tvungen att ta mig ner samma väg igen. Har du något minne av vilken sida du tyckte var finast, @C-dale?

Teoretiskt sett antar jag att en möjlighet är att släpa cykeln upp över Col du Parpaillon, 2780 möh, men man behöver nog bra skor, vara halv- eller helknäpp samt vara ute tillräckligt sent för att det ska vara snöfritt.
Har för mig att vägen från Condamine le Chattelard var trevligast, i alla fall de sista km före tunneln. T6cks ju 7nte vara aktuellt nu, men det är i alla fall ett område med många fina små vägar.

Stigen över tunneln ser ganska tuff ut.
Bild.webp

Bild 1.webp

Tillbaka
Topp