26" Ht till Fs

rumpmas

Ny medlem
26" Ht till Fs
Jag har en 26" Ht och en 29" Ht men funderar på att antingen sälja eller bygga om 26 tummaren (Grand Canyon AL 8.0 -2010) till en FS. Jag får säkert inte så mycket betalt för den vid försäljning så det kanske är lika bra att använda så mycket grejor från Canyonen som möjligt att sätta på en fulldämpad ram? Eller är det bara dumt, bättre att sälja och köpa en färdig FS?

/ Micke

26" Ht till Fs
Får jag fråga hur du tänkte bygga om en HT till en FS?

Det är oftast billigare att köpa färdigt, men om du redan har bra grejer som du kan slänga över så kan du köpa en FS-ram och sätta grejerna på.

26" Ht till Fs
Det var så jag funderade på att göra, köpa ny FS ram och plocka delarna från den gamla. Det sitter ganska bra prylar på Canyoun cykeln så det enda jag skulle behöva nytt är en ram om allt annat passar rakt av förstås. Jag har dålig koll på sånt så ni får gärna upplysa mig om det faktiskt bara är att flytta över sakerna på en FS ram eller om det är annat att tänka på också.

26" Ht till Fs
Mja det kan möjligen bli problem att få bromsslangen till bakbromsen att nå hela vägen om du bygger om från HT till FS. Sedan får man kolla vilket fäste framväxeln har i ramen, så att det stämmer. Sadelstolpens tjocklek kan ju variera mellan olika ramar. Gaffelrörets uppstick kan skilja beroende på hur mycket själva ramen stackheight skiljer.

26" Ht till Fs
Får du med stolpe, klämma och styrlager så brukar det gå hyfsat lätt. Kolla upp BB måttet. Möjligt du behöver ny kedja då dämpningen kan dra lite extra. Kör på!

26" Ht till Fs
Ev har jag en (Santa Cruz Bullit i medium ) ram med bakdämparen till salu om du är sugen,om du
Är runt 177cm som mig kan ramen vara lagom.

Mikael

Tillbaka
Topp