26 nä 27,5 kanske 29 troligt

MtbLars

Medlem
Har roat mig med att sälja DHn och 26"-FSen för att skaffa nåt som är mittemellan, kollar på diverse kul men jag vet bara inte vad jag ska välja.
Jo jag har ett antal kandidater men är det tillräckligt stort steg med 27,5 för att känna skillnaden?

Jag är rädd att det inte är det, men blir det inte för hög häst med 29" Dessutom är HTn 29, ska man ha två, det talar emot.
Tänker mig vinklar i stil med Trek Remedy, Giant Trance, SC Tallboy...

Göteborgsterräng mestadels är det ju, men åker gärna nerför...
Tipz (och trickz) mottages tacksamt

//Lars

29 har väl inte riktigt slagit i downhill samanhang. Skillnaden mellan 26 och 27,5 är minimal. Jag kör själv 26 FS i Göteborgsterängen och gillar det, min skulle nog inte göra bort sig i lättare downhillsammanhang. Men det är ju inte bara en fråga om hjulstorleken, geometrin spelar också in. 29 tum med tillräckligt långt slag och rätt geometri för downhill riskerar att bli väldigt lång hjulbas eller väldigt kort cocpit. Jag vet inte vad den gyllene medelvägen är, men det borde bli 27,5 trots allt.

MVH
Magnus

Nja, ren DH blir det ju så sällan att det var just därför som jag sålde släden. 29ans bättre flyt än 26" i skogen är vad jag skulle vilja uppnå med en ny FS, eller ja, nåt åt det hållet, det är ju alltid tyngre att cykla fs på nåt vis.

Kan också tänka mig att 29" i stökig utförsterräng är riktigt läskigt i jmf med 26" men det kommer ju mer och mer AM-hojar i 29" Hade varit kul med sån input.

27,5 känns både menlös och spännande på samma gång. Lite som att träffa ett ex på krogen typ.
//Lars

Jag kör ju 29a ht i rätt så brötig terräng & tycker att det är väldigt trevligt. Däremot så har jag en liten bara 16" inte för att jag är så lång 173 sen så tror jag nog att man inte ska ha mycket mera än 140 fram. Då går det att klättra å hjulen sväljer mera än 26a. Hur som supernöjd att köra stök med min Ragley :-)

Lars kolla gärna min tråd, jag funderade en hel del på detta tidigare i år.
Cyklat i Gbg i ca. 4 år och var rädd att 29 skulle kännas stort och tungt jmfrt med min gamla 26:a
men det visade sig vara helt ogrundat i mitt fall.
Slog till på en en Codeine och jag är helnöjd med den. Blev drygt 1,5kg tyngre än gamla hojen men det är bara ngt man märker när man lyfter den.

Definitivt inte läskig i stökigt utför, totalt tvärt om...
Finns många fina 29:or att välja bland men jag tycker att de komponenter man får på On-One's är svårtslaget..
Den är askul i skogen, känns lekfull och "poppig" med samtidigt superstabil och trygg..
Jag är 179cm och kör en Medium, tycker den känns rätt men man ska inte vara kortare på en medium.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2401794/page=1

Kan tillägga att kvalitén på hjulbygget, iaf bakhjulet, verkar vara rätt så tveksamt.
Tror dom bygger hjulen själv i nåt skjul..
En eker lossnade (gick alltså inte av) efter 6 mil så ja var tvungen att spänna/rikta. Vet även 1 till i Gbg som haft samma problem med sin..

Kan du stå ut med detta så är cykeln och övriga komponenter i sig ett kap..

Bansheen är grym (både Rune och Phantom), seglar upp högt på vill-ha-listan. Sådär spontant verkar det vara svårt att hitta nån ÅF på nära håll. Tips på det?

Codeine är ett logiskt val på nåt vis, sjukt prisvärd...
//Lars

Om du ska bygga själv är det Rasmus/Behind Bars som är distrubutör. Om du vill köpa en färdigbyggd hoj kan säkert Velotek i Uppsala hjälpa till och skicka hojen.

Codeine är helt annorlunda i geometrin jämfört med Banshees cyklar.

Banshee for the win! Kör dessutom 27,5 på min Spitty, jag är grymt nöjd med den stl på hjul. Kan ju givetvis vara färgad av att cykeln i sig är så awesome :)

Är i samma sits. Har en 29er idag men tycker den känns ganska klumpig när det blir riktigt steniga och kämpigt. Så det lutar åt en 27,5 för mig :)

Emax skrev:
-------------------------------------------------------
> Är i samma sits. Har en 29er idag men tycker den
> känns ganska klumpig när det blir riktigt
> steniga och kämpigt. Så det lutar åt en 27,5
> för mig :)

Hjulstorleken är bara en del av helheten. Geometrin och vikten tycker jag har en mycket större inverkan än hjulstorleken. Jag tror dock att du är rätt ute ändå om du väljer 27,5" med argumentet att det verkar vara lättare att bygga en oklumpig 27,5" cykel än en oklumpig 29" cykel.

...mmm, hade 26 förut, hyrde en 29 FS på semestern, den kändes lite stor när det var stökigt, så jag köpte mig en 27,5. Bästa är ju om man kan prova lite olika innan man bestämmer sig.

Gick från en stumpjumper fsr med fox 36 rc2 till en modern 29er (Ibis Ripley), kan bara säga att det är fuska att köra ripleyn. Den slår den gamla cykeln med hästlängder uppför, plattför o nedför.

Kan inte säga vad som är hjulen o vad som är geometrin, helheten är grym! Ta något du känner för, tror inte du blir missnöjd om du kör på en modern 29er. hojta om du vill prova. 186cm strl L

//Lars

Hade förmånen att köra canyon spectral 27,5 samt 29 härom helgen. Min 27,5:a kändes rappare och smidigare, medan polarens 29:a kändes snabbare och röjigare när man fått upp farten.

Båda varianter funkar lika bra för stig och nedför, man vänjer sig. Visst finns det skillnad, men inte är den speciellt stor i mitt tycke. Det handlar bara om vad som känns mest roligt. Jag gillar 27,5 men 29 har sin charm. För HT skulle jag aldrig välja nåt annat än 29!

HasseL skrev:
> Santa Cruz Tallboy LT? Whyte T130? Båda grymma
> cyklar. Sedan så klart Phantom.

Devinci Atlas, BMC Trailfox & Kona Process 111 är ju andra fina 29ers med korta kedjestag o i övrigt fin geo...
// Larsa

larsaw skrev:
> HasseL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Santa Cruz Tallboy LT? Whyte T130? Båda grymma
> > cyklar. Sedan så klart Phantom.
>
> Devinci Atlas, BMC Trailfox & Kona Process 111 är
> ju andra fina 29ers med korta kedjestag o i
> övrigt fin geo...
> // Larsa

De är de säkert men de jag skrev har jag cyklat på så de kan jag uttala mig om nämligen..

MtbLars skrev:
> Karsten har PM.

Skicka ett PM till Karsten och berätta det då istället för i tråden, eller är infon riktad till flera kanske...

(sorry, är på lite fredagsbushumör) :-)

Tillbaka
Topp