26" Pendlardäck

Carl

Aktiv medlem
26" Pendlardäck
Jag får punka hela tiden, har fått 7 sen julhelgen, men har nog mig själv att skylla eftersom jag kör på flera år gamla biltemadäck.

Nu tänker jag skaffa ett par lättrullande, hållbara och lätta däck till pendlarhojen.

Gärna bå eller med blå sida. Cykeln är ju blå och folk måste se att det inte är vem som helst som kör om dem. : )

Har spanat lite men tycker det är svårt att veta vad som funkar bäst året runt på asfalt. De skall ju klara vinter och is och så, så helt släta bör de nog inte vara, men samtidigt vill jag ha så lågt rullmotstånd som möjligt.

Vad väljer man runt max 200 spänn/styck?

26" Pendlardäck
Åretrunthjul... Nä, satsa hellre på slicks till sommaren och en uppsättning dubbdäck. Nokias W106 duger gott åt mig för tillfället. Inte det bästa men 279 kr per däck är överkomligt.

26" Pendlardäck
Vad är det för cykel? Hur smala har du tänkt dig? MTB-mönstrade eller finmönstrade?

Jag tror ett par touringdäck skulle vara ett bra val, de brukar vara lite smalare, ha ett snabbt men ändock mönster och ha bra punkaskydd. Har kört med ett par sådana (Schwalbe Marathon) på crossen sen i höstas, det har funkat utmärkt.

26" Pendlardäck
Dubbdäck klarar jag mig nog utan, däremot var det en bra ide med flera uppsättningar.

Man skulle satsa på ett par riktigt svettiga slicks på sommaren och liksom smeka asfalten ända till jobbet. :P

På vintern passar nog ett par rätt breda men fint mönstrade så att man inte halkar runt som en vante på alla isvallar, men ändå går lätt på all den asfalt som ändå aldrig är snö/istäckt på vägen till jobbet genom centrum. Ska kolla upp Marathon.

26" Pendlardäck
Carl, Jag tror inte på åretrunt-däck. Jag har ett par Panaracer Fire XC 2.1" på min nu, dvs ganska mycket mönster. Har dom för att dom är grymma i skogen, och jag har bara en mtb. Jag körde dom på snö och is nu nyligen med dom, och då med riktigt lågt tryck (1.5 bar, ungefär) och körde riktigt försiktigt, och lyckades ändå vurpa. Kör man dom på bar asfalt så är dom för tungrullade ändå, så det är skogsdäck, inte pendlardäck, varken på vintern eller sommaren.

26" Pendlardäck
Jag har pendlat på Tiogas City Slickers hela hösten och vintern (inte så problematiskt väglag här nere i Malmö) och de har funkat kalas! Mycket nöjd. De rullar bra men ger inget som helst grepp på annat än asfalt. Bra pris på dem också. Men inget extra punkteringsskydd vad jag vet.

Bilagor

• D_320 TIOCS3.jpg
    D_320 TIOCS3.jpg
    13 KB · Besök: 18
  • small_59382.jpg
    small_59382.jpg
    4.4 KB · Besök: 18
26" Pendlardäck
Hade faktiskt tänkt ställa precis denna frågan här också.. =) Så jag lägger till lite för min egen del. Ursäkta för trådkapningen, men med lite tur så kan vi båda få lite hjälp..

Jag är själv ute efter två par vettigta pendlardäck. Jag vill ha semislicks på sommaren, inte slicks, för jag vill kunna ta vägen via skogen på vägen hem. Dessutom vill jag hellre ha lite mer grepp än slicks, för jag kör delvis på rätt jobbiga vägar.

Så vad ska man satsa på, runt 1.9" xc-semislicks? Har ju tittat på Twister, men man har ju läst så mycket dåligt om Continental här om hur dom är när det är blött. Stämmer detta? Finns det något annat vettigt däck?

Är det bra att ha ett vikbart däck eller är det onödigt? Jag tycker det är härligt med vikbara däck för det är så lätt att byta slang i dom om man får punktering, men det kanske inte är lika stor risk om man kör med högre tryck för asfalt? Dessutom slits ju däcken rätt fort om man använder dom dagligen, och billigare däck vore ju bra då..

På vintern sen då, jag vill ha dubbdäck. Men jag har ju läst att dom med minst antal dubbar har problem med greppet om man inte kör rakt fram.. Så vad är ett vettigt dubbdäck för pendling? WXC300 antar jag är för tungrullat? W240 då? Lite färre dubbar, och så är det 1.9"..

Åter igen, det vore trevligt om man kunde ta en skogsväg på väg hem, fast på vintern är det inte strikt nödvändigt faktiskt.

26" Pendlardäck
Dubbat fram är i det närmaste ett krav på vintern. Tappar man greppet på en isfläck med bakhjulet är det lättare att parera.

Kör just nu faktiskt på W106 fram och skogsdäck bak och det fungerar riktigt bra på snöunderlag.

26" Pendlardäck
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Dubbat fram är i det närmaste ett krav på vintern.
> Tappar man greppet på en isfläck med bakhjulet är
> det lättare att parera.
>
> Kör just nu faktiskt på W106 fram och skogsdäck
> bak och det fungerar riktigt bra på snöunderlag.

Samma här, dom funkar riktigt bra, nästan så man kan göra endos.
men kör på WTB Velociraptors bak, tungrullade men bra på packsnön som finns i vägrenarna.

26" Pendlardäck
Jag har cyklat en hel del i stan med crossen som har 32mm Marathon. Det är smidigt med smalare däck när det är slask och snö, de skär ner utan att sladda/surfa på snön.

26" Pendlardäck
Carl skrev:
> - Hej, jag skulle vilja ha ett par vinterdäck!
> - Vilken typ av vinter ska du ha dem till?

HAHA!
min gissning:
snöigt = ditt bredaste lerdäck
is = på med dubbarna! och nej, det finns inget som är för tungrullat (pga för mycket dubb) när det är som värst
snöfritt och fint = "normala" däck, men inte slicks - det är förrädiskt grus överallt

själv så sitter jag med 28" hybrid som vintercykel med Schwalbe Snowstud (120dubb)

PS, det var riktigt skönt att vara första cyklist igenom lössnön i området vid 03-tiden inatt... DS

Senast redigerad av en moderator:
26" Pendlardäck
Frostyfog skrev:
> snöfritt och fint = "normala" däck, men inte
> slicks - det är förrädiskt grus överallt

Vad är normala däck?

Contis slicks har någon punkteringsgaranti så att du får ny slang när du punkar.

Av de jag provat kan jag rekommendera Geax Streetrunner för 139 spänn styck. Hallmans tar in dem så du kan köpa dem från vilken affär som helst.

I Läsvärt ligger en artikel som heter Däck som däck där jag testat slicks, ta en koll på den.

26" Pendlardäck
oxr, jag var rätt medveten om luddigheten, men i princip menar jag ett däck som kan svälja lite vägsand, så man slipper halka på gruset i en kurva... ramla på grus är smärtsammare än på is ;)

26" Pendlardäck
fox skrev:
> På vintern sen då, jag vill ha dubbdäck. Men jag
> har ju läst att dom med minst antal dubbar har
> problem med greppet om man inte kör rakt fram.. Så
> vad är ett vettigt dubbdäck för pendling? WXC300
> antar jag är för tungrullat? W240 då? Lite färre
> dubbar, och så är det 1.9"..

Satsa på WXC300. Jag köpte dom i höstas och vilket grepp både på is och snö. Rullar förvånansvärt bra också, för de känns ganska lätta. Förra vintern körde jag W106 och det var verkligen nervöst när det var halt.
Enda nackdelen med WXC300 är att jag har tappat en hel del dubb på bakdäcket, trodde inte de skulle slitas ut så fort. Dock för rejält vinterföre med snö och is så är de kanon.

26" Pendlardäck
Frostyfog skrev:
> oxr, jag var rätt medveten om luddigheten, men i
> princip menar jag ett däck som kan svälja lite
> vägsand, så man slipper halka på gruset i en
> kurva... ramla på grus är smärtsammare än på is ;)

fortsätter vara jobbig... vilka däck tänker du på då?

26" Pendlardäck
nu skulle jag köra på dubbdäck.. eller åtmonstone ett par smalare mönstrade däck.. till sommaren, varför inte ett par conti sportcontact med punctureprotection? du får ju nytt däck o slang om du punkar (225spänn för däck inkl slang).

kör jag på trainern och vinterhjulen på sommaren.. rullar väldigt fint, ingen punka o många distanspass har de rullat.

26" Pendlardäck
Jag funderar på att köpa ett par Continental Twister till sommaren, bara för att ha ett asfalt-slitdäck som ändå går att dra ut i skogen med. Räcker Twister till det? Jag har läst tidigare här att conti-däck är hala, tänkte om det vore bättre att köpa något annat (i liknande prisklass).. Några rekommendationer? Som sagt, vill ha semislick.

haland skrev:
> Satsa på WXC300. Jag köpte dom i höstas och vilket
> grepp både på is och snö. Rullar förvånansvärt bra
> också, för de känns ganska lätta. Förra vintern
> körde jag W106 och det var verkligen nervöst när
> det var halt.
> Enda nackdelen med WXC300 är att jag har tappat en
> hel del dubb på bakdäcket, trodde inte de skulle
> slitas ut så fort. Dock för rejält vinterföre med
> snö och is så är de kanon.

Funkar WXC300 att pendla med alltså? Jag trodde dom skulle vara alldeless för trögrullade.. Det vore ju skoj att ha ett däck man kan dra ut i skogen med också.. Vill inte ha dubbdäck som det känns nervöst att cykla med. Ska det vara dubb så ska det vara grepp så man kan köra på utan att oroa sig.

26" Pendlardäck
Ett par Ritchey Innovader fick bli mina allroundpendlardäck. Duger fint till 80% asfalt, 10% snö, 5% is och 5% grus.

Det som mest talade för är iofs vikten och att jag fick dem för 70:- styck. : )

26" Pendlardäck
rikard: Jag har väldigt mycket asfalt.. Det som jag är rädd för är rejäla isgator som finns lite överallt, och isfläckar kan vara väldigt läskiga också..

Finns det något annat däck som är vettigt för pendling, som har tillräckligt med dubbar för att man inte ska behöva oroa sig för att ramla (även om man svänger)?

Carl: Var hittar man dom nånstans?

26" Pendlardäck
Fox: Håller med Rikard, WXC300 passar jättebra som pendlardäck på vintern. Jag har då inte ångrat mig, med den här vintern som varit så tuff så har de verkligen behövts. De är också mycket mindre trögrullade på asfalt än vad jag trodde. Dessutom kan de användas i skogen på vintern. Nackdelen är att de är svindyra samt att de efter några hundra mil tappat en del dubb bak.

26" Pendlardäck
Carl: Bah =)

haland: Så om det en dag vore ganska lite is på marken, dör man av att cykla 15km med dom på asfalt? Priset är högt, men det känns som det får bli en investering till nästa vinter så jag kan ut o köra mer..

26" Pendlardäck
fox: Nej nej du dör inte. Skulle vara intressant att veta hur mycket man förlorar i rullmotstånd i jämförelse med slicks. Jag blev väldigt förvånad att de är så pass lättrullade som dom är. Dock ska det bli redigt skönt att byta ut dom när den här envisa vintern ger upp.

26" Pendlardäck
mycket info om däck ala 26". Har kollat till min vanliga till-o-från jobbet cykel om det fanns 622 däck med dubb. Det är halt även i Skåne... Jag har hittat på cyclecomponents men de var 2" breda och med mycket mönster. Jag får knappt in 622x42 slicks i skärmarna. Finns det smalare dubbdäck att tillgå i 622 storlek?!? Nån som sett?

26" Pendlardäck
beginner skrev:
> mycket info om däck ala 26". Har kollat till min
> vanliga till-o-från jobbet cykel om det fanns 622
> däck med dubb. Det är halt även i Skåne... Jag har
> hittat på cyclecomponents men de var 2" breda och
> med mycket mönster. Jag får knappt in 622x42
> slicks i skärmarna. Finns det smalare dubbdäck att
> tillgå i 622 storlek?!? Nån som sett?
det är antingen Nikia W240-däcken du är ute efter (enklast från Cyclecomponents) eller t ex Shwalbe Snowstud (120 dubb, 27 euro @ bikecomponents.de, men frakten + avgifter gör det olönsamt köp - vet av erfarenhet)

Senast redigerad av en moderator:
26" Pendlardäck
the_TnT skrev:
> Jag vill ha sådana här slicks:

wow, vad är det för några?

26" Pendlardäck
Ritchey Innovader körde jag ett tag i skogen. Funkar faktiskt bra till det även om dom inte klarar allt för löst material eftersom mönstret är väldigt...grunt. Du gjorde nog ett bra val Carl!

26" Pendlardäck
Mårten skrev:
> Ritchey Innovader körde jag ett tag i skogen.
> Funkar faktiskt bra till det även om dom inte
> klarar allt för löst material eftersom mönstret är
> väldigt...grunt. Du gjorde nog ett bra val Carl!

Tackar tackar. : )

I skogen alltså. Tja, jag tyckte iofs att den angivna rotationsriktningen var lite skum, precis fel jämfört med vad man kan tro av mönstret, fast det ger nog bra bromsbett. Jag tror de passar fint just till vintercykling så får jag se om jag vill ha helt jättesläta sen till sommaren.

Pssst. Jag har gjort en mycket diskret annons på min profil också, bara för att förvarna. : )

26" Pendlardäck
Köpte Conti Sport Contact 1,6" på Sportex. 189 pengar per styck inkl Conti slang och ett års punkagaranti. Känns prisvärt och dom ser iaf lättrullade ut...

26" Pendlardäck
Körde S-Contact hela vår, sommar och hösten ända in i november vill jag minnas. FUnkade kalasbra även när det är blött och jäkligt ute. Inte en endaste punktering och rullar riktigt bra. Trots avsaknaden av mönster så var de riktigt mummiga. Skulle lätt köpa såna igen och komplettera med ett par rejäla vintersulor för resten av året.

/C

Tillbaka
Topp