26’ till 27,5?

26’ till 27,5?
Finns nån som kan mäta ett 27,5 hjul ink däck (med specad höjd) vad jag behöver fritt i ram bak och gaffel fram?
Är på vippen bygga om en 26,5 MTB till 27,5 hjul, men oklart om måtten i ram är tillräckliga.
Cykeln är en GT Backwoods.
Har ingen i kompiskrets som har 27,5 hjul och ingen cykelhandel heller.

26’ till 27,5?
Finns nån som kan mäta ett 27,5 hjul ink däck (med specad höjd) vad jag behöver fritt i ram bak och gaffel fram?
Är på vippen bygga om en 26,5 MTB till 27,5 hjul, men oklart om måtten i ram är tillräckliga.
Cykeln är en GT Backwoods.
Har ingen i kompiskrets som har 27,5 hjul och ingen cykelhandel heller.

Du behöver 584 mm plus däck på minst 30 mm.
Sätt en 622-fälg i dropouten och kolla - då kommer du ganska nära 584 plus ett hyggligt standarddäck på kanske 37-42 mm bredd.

Tror jag såhär snabbt ur minnet.

26’ till 27,5?
26" Framgaffel brukar inte va någon höjdare att köra 27.5 då hjulet kan gå fritt men vid komprimering av gaffeln så kan hjulet ta i övre bryggan/kronan.

26’ till 27,5?
Har den skivbroms? Med fälgbroms går det int
Jag kom på en lösning!:
Jag gör en rektangulär pappmall som motsvarar radien på ett 27,5 inkl däck. Tejpar fast pappmallen på en penna som sätts i axel både fram och bak. Gör att jag kan snurra pappmallen motsvarande ett hjul och se var det ev hugger i på både djup och bredd. Detta gör att jag kan se om jag behöver gå ned i däckbredd.
Återkommer med bild ikväll när operationen är genomförd!

26’ till 27,5?
Jag kom på en lösning!:
Jag gör en rektangulär pappmall som motsvarar radien på ett 27,5 inkl däck. Tejpar fast pappmallen på en penna som sätts i axel både fram och bak. Gör att jag kan snurra pappmallen motsvarande ett hjul och se var det ev hugger i på både djup och bredd. Detta gör att jag kan se om jag behöver gå ned i däckbredd.
Återkommer med bild ikväll när operationen är genomförd!

Det är inte så enkelt ... Baktrianglen böjer lite och därför behövs lite mer marginal än bara några mm för gegga.

Om du vill lägga upp bilder som visar nuvarande hjul med däck vid kedje och sadelstagen kan vi kanske ger rekommendationer.

26’ till 27,5?
Det är inte så enkelt ... Baktrianglen böjer lite och därför behövs lite mer marginal än bara några mm för gegga.

Om du vill lägga upp bilder som visar nuvarande hjul med däck vid kedje och sadelstagen kan vi kanske ger rekommendationer.
Jo, har tänkt att det ska vara mer mån än några mm. Helt rätt. Har inga hjul till ramen än (varken 26 eller 27,5). Men börjar testa med mallen. Återkommer.

1674208682117.png

26’ till 27,5?
Gaffeln bör det inte vara några problem med, jag har 29 tums hjul på en 26 tums stel gaffel utan några som helst problem...
Min baktriangel är så pass trång att jag fick dra bort alla "gjutnabbarna" från 2,25 tums däcken så att ramen inte blir skadad..

Tillbaka
Topp