27.5+ 2020? Dött?

Foxis

Aktiv medlem
27.5+ 2020? Dött?
Tjena,

Dags för N+1. Vill helst köra FS 27.5+ men utbudet verkar riktigt skralt. Är helt grejen med plus dött, eller går merparten av AM/Enduro-29:orna att köra med 27.5+? Det står i så fall sällan specat, eller så är jag kass på att googla/läsa.

Tankar / tips? (Tänkt budget 25-35)
Tack! :)

27.5+ 2020? Dött?
Tycker nog att det finns en del 27,5 AM/Enduro att välja på.... prova att googla igen... trek remedy, focus sam är väl det som jag kommer att tänka på direkt. Annars har väl nukeproof något att välja på?

27.5+ 2020? Dött?
Beror lite på vad man menar med +...

2.8 - 3.0" bredd på 27.5"-däck är dött.
2.6" däremot som vissa lustigt nog också kallar för + är inte dött. I synnerhet inte för 29"-däck, där är det tvärtom nästan trendigt. (?)

#gubbgissar

27.5+ 2020? Dött?
Folk vill inte köra brett i skogen, eller vadå? Har aldrig fattat poängen med smala 29-or men jag är bevisligen i minoritet..
(Smalt < 2.6)

27.5+ 2020? Dött?
2,6 är inte ett dugg + varken upplevelsemässigt eller om man bara tittar på dem. Jag körde Rekon+ 2,8 på min 27,5-Enduro ickeboost så det lär garanterat gå att köra 27,5x2,8 eller 3,0 eller större på de flesta boost 29. Tycker plusdäcken är grymt bra i höstföre!

27.5+ 2020? Dött?
2,6 är inte ett dugg + varken upplevelsemässigt eller om man bara tittar på dem. Jag körde Rekon+ 2,8 på min 27,5-Enduro ickeboost så det lär garanterat gå att köra 27,5x2,8 eller 3,0 eller större på de flesta boost 29. Tycker plusdäcken är grymt bra i höstföre!
Håller med??
Enda gången jag kränger på +däcken är under slaskperioden, dvs höst/vår.
Dock så har jag gått från Rekon+ till DHF/DHR för bättre grepp.

27.5+ 2020? Dött?
Verkar vara helt hopplöst att läsa sig till maxbredd på däck som funkar i respektive ramar. Gafflar finns däremot ofta info på.
Tips på geometri-flexibla hojar förberedda för lite bredd?

27.5+ 2020? Dött?
Läge för en bild?
Cannondale Bad habit 1
27,5x3.0
Klart roligaste hoj jag haft ?
Körs även med 29x2.6 ?

Bilagor

• 108.jpg
    108.jpg
    1.3 MB · Besök: 355
Senast redigerad av en moderator:
27.5+ 2020? Dött?
så länge man inte kör 27,5 plus i en ram tänkt för 29 kan det iaf vara funkis. aka pedalislagsfest.

körde själv två säsonger på 29/3,0 på 40i fälgar. härligt på steniga fjällstigar, men den där riktiga harmonin ville inte infinna sig, för 40i är för smalt för 3,0. tyvärr. been there done that. man får köra med för hårt tryck för att få det där plus-sväljet. annars blir det burp och fladder.

nirvana infann sig istället när jag på samma 40i monterade 29/2,6. bara att bomba på. mycket mjukare känsla över stenkistor, och lättare klättringar. parallellkörde min 100 mm xc på rotiga stigar i lunsen jämfört med en full stache med 150-160 3,0 på tyvärr lite smalare fälgar jag tror 30 el 35. ingen tvekan vad som var snabbast och svalde bäst.

men sen har jag ju plussifierat även min gamla 26a med 40i-fälgar. hur skönt som helst. det finns knappt 2,6or att köpa, men det gör inget. efter lite högtrycksmisshandel och stökig användning sväller både conti mk2 2,4 och nobby nic 2,34 till 65 mm aka 2,6:) härlig rull och svälj. mycket glädje.

så måttlig plus eller vad det borde kallas är iaf bra för mig. med rätt fälg:)

27.5+ 2020? Dött?
Kör själv en cube stereo 150 27.5+ och trivs riktigt bra på den men söker nu nyare och fastnat lite för en rock machine sett det står 29/27.5+ på flera ramar men och mailat dit om hur breda däck den sväljer men inte något svar annat en att de skulle återkomma senare.

27.5+ 2020? Dött?
Slår ett slag för Scott Genius som tar upp till 27,5/2,8 och 29/2,6. Har båda hjulstorlekarna och tycker att det är väldigt trevligt att kunna välja beroende på humör och väglag. Men trenden för rena 27,5+ hojar ser helt klart nedgående ut. Tråkigt nog.

27.5+ 2020? Dött?
Kompabilitet med plusdäck är om inte ett krav så iaf ett starkt önskemål även på nästa cykel. Förbättringen när de kommer på under höst och vinter är avsevärd, och då kör jag ändå 2.6or (nåja) på mina 29or. Grepp över rötter, bärighet på snö och grepp på is blir mycket bättre. Men tyvärr görs ju inte cyklar med oss entusiaster i åtanke.

27.5+ 2020? Dött?
de flesta 29or som tar 2.5'' tar nog minst 2,8 på 27.5. Det som eventuellt är intressant är flipchip för att fixa höjden.

precis se till att hojen har flipchip så kan du köra den i high med plushjulen, ev övergaffla 10mm med.

kör min Ragley Big Wig med 27,5x2.8 bak å 29x2.6 fram. Passar perfa på HT. Man vänjer sig vid lågt bb också, Ragleyn har 65 i bb drop så bb höjden är knappt 31cm med nuvarande setup. Att jmf med min Santa cruz TB3 med 29” och 130 gaffel som ligger på 34 cm (osaggad) i low setting.

plushjul är skönt på rotmattor å stök i måttlig fart, sjukt mkt grepp, börjar det gå rejält fort å hopp mm tycker jag de blir lite svajiga, för mjuka däcksidor. Tycker de gör sig bättre på HT än FS. Se till att ha två uppsättningar hjul tycker jag.

27.5+ 2020? Dött?
Jepp. Plusdäck är givet på en HT om man har ambitionen att ta sig fram någorlunda snabbt bland rotmattor och klipphällar. Har man inte det kan man ju lika gärna cykla helstelt med så smala och snabbrullande däck som möjligt. Inget fel i det.

OT nu, men verkar inte plusdäckens död vara något överdriven? En hel del cyklar (åtminstone 27.5), säljs med 2.6or som ju åtminstone börjar nosa vid plus size. 2.8 lär få plats i de flesta av dessa ramar. Inga problem att hitta däck hos vilken webshop som helst heller. 3" verkar däremot helt ute ja.

27.5+ 2020? Dött?
Fälgen skiljer väl 19mm och jag tror inte ett sumpigt 2.8 är mycket högre än ett välpumpat 2.35

när det gäller hjulens bidrag är det inte ytterdiametern som avgör om du får pedalislag i en stenkista, utan hur djupt däcket bottnar.

folk runt mig som gjort 29/27,5+ konverteringen är missnöjda just med detta.

när du optimerar en cykel för stök genom fetare däck vill du ha högre vevhushöjd och inte lägre.

27.5+ 2020? Dött?
när det gäller hjulens bidrag är det inte ytterdiametern som avgör om du får pedalislag i en stenkista, utan hur djupt däcket bottnar.

folk runt mig som gjort 29/27,5+ konverteringen är missnöjda just med detta.

när du optimerar en cykel för stök genom fetare däck vill du ha högre vevhushöjd och inte lägre.
Ja, det är det jag säger. Jag har dessutom provat själv och det gick bra med anständigt tryck men när man började sänka till modernt tryck så blev det lite väl lågt. Detta på ht. På fs är jag inte intresserad av lågt tryck men är lite sugen att testa mulet.

27.5+ 2020? Dött?
javisst! ville bara förtydliga lite vad det innebär i praktiken. och att förlora typ 19mm i de facto vevhushöjd i det stök man önskar det vore tvärtom är en mer än avsevärd skillnad.

att industrin och diverse förståsigpåare kunde omfamna den här verksamheten är en gåta.

tror det verkligen varit till skada för 27.5+ -konceptet.

Tillbaka
Topp