27,5 vs 29 tum FS trail mtb

hammrstrm

Medlem
Är på jakt efter en ny mtb och har hela tiden tänkt 29" (det är det jag haft senast)

Men nu slog tanken mig att, varför snöa in sig på 29"?

därför undrar jag fall det är någon som gått från 29" till 27,5 och hur man upplevt det? är det stor skillnad? nervösare? roligare? cykeln jag tänkt på är b.la Cube Stereo 140 27,5 och jag cyklar i stockholmsområdet, typ hellas. jag är 186cm och mellan L/XL om vilket kanske spelar in i de större storlekarna..

Vad är era åsikter och reflektioner.

Guaruska

Aktiv medlem
Tjena. Jag började med en HT i 29. När jag köpte en FS blev d 27,5 av bara farten. Jag e 168 cm. E jättenöjd över att ha köpt en fs i 27,5. Känns mycket lekfullare o jag tycker jag har bra kontroll. HTn har jag kvar. Valet av hoj beror på terrängen.

hammrstrm

Medlem
Tjena. Jag började med en HT i 29. När jag köpte en FS blev d 27,5 av bara farten. Jag e 168 cm. E jättenöjd över att ha köpt en fs i 27,5. Känns mycket lekfullare o jag tycker jag har bra kontroll. HTn har jag kvar. Valet av hoj beror på terrängen.
Okej, körde 27,5 för ca 5-6 år sedan men efter det har det varit 29, tänkte bara så det inte "känns så som en 26" ser ut" haha om du förstår vad jag menar. speciellt eftersom jag är och nosar på XL strl.

Guaruska

Aktiv medlem
Jo, hehe, du e lite större. Om d ser litet ut får nog längre pojkar än mjg yttra sig om. För mig var lekfullheten i cykel me mindre hjul en positiv upplevelse, särskilt då en enduro. Min 29a e en Sentier så den e mer riktad mot d stökiga hållet än en xc.
Jag e inte en fullfjädrad mtb-åkare, ska tilläggas. Skulle jag cykla mer o bli skickligare så kanske jag kommer snegla på fs i 29, men d lär inte ske på ett tag iaf.

jonte987

Aktiv medlem
För XC i större storlek än s så är det nog bara 29 som gäller. För stökcyklar däremot så är 27.5 i alla fall bak het igen/fortfarande

manneblask

Aktiv medlem
Jag är 175ish cm och kör en 29" Ibis Ripmo. Jag hade faktiskt gärna haft 27,5" bak, mest för att jag ofta buzzar röven i bakhjulet. Det kan ju ha med dålig teknik/åkstil att göra också då jag inte upplevde det lika ofta på min förra 29" eller att hojen så sjukt kort sadelrör/standover att man mycket enklare kommer ännu längre ner på hojen.

27,5" kommer definitivt fortsätta tillverkas (om man är rädd för att något ska bli utdaterat), allt beror ju lite på vad man är ute efter. Jag tycker dock geometri generellt gör mer än hjulstorleken.

Maakus

Aktiv medlem
Har ju precis blivit med 29":are då min 27,5" gick av.
De 29:or jag har testat har jag inte riktigt gillat.
De har känts tungstyrda osv, men det upplever jag inte riktigt med min nya 29:a.

Båda är väldigt lika i geometrin, 510 vs 515, 63,5 grader gaffelvinkel på båda, 425 vs 430 i kedjestag osv osv.
Nya 29":an är tyngre, men det är pga att jag har en billig drivlina :P

Precis som @manneblask skriver.
Tror att det mesta handlar om geometri (och visst ett 27,5 hjul väger mindre än ett 29", så det gör ju sitt).

Topp