27.5” vs 29”

Rassemouse

Aktiv medlem
27.5” vs 29”
Då jag tycker att sökfunktionen på formger fungerar så där och inte hittar det jag söker så kommer här ännu en tråd om hjulstorlek.
Jag har hittills enbart cyklat på 26” förutom nån enstaka meter då jag testat nån 29”. Har då tyckt att dom känns stora och klumpiga. Så ni som testat, var är fördelarna/nackdelarna med 27,5” vs 29”?

manneblask

Aktiv medlem
27.5” vs 29”
För mig personligen så tog det ett tag att vänja sig med 29". Ser egentligen bara fördelar mot 27,5". Men beror ju lite på vad man är ute efter. Köp en hoj som klarar båda? 🙂

manneblask

Aktiv medlem
27.5” vs 29”
Du måste nog titta specifikt för vad ramen är designad för, såhär i huvudet så vet jag t.ex. att tidigare Spez Stumpjumper, Scott Genius var designade för detta (finns nog flera). Det kan säkerligen fungera med en ram som inte uttryckligen är designad för båda om man räknar på lite nuffror hur geometrin förändras. Att hitta en gaffel som klarar både och är inga problem.

ambientzz

Aktiv medlem
27.5” vs 29”
Jag tycker personligen inte att det är så stor skillnad. Jag gick själv från Mega TR med 27,5 till en Reactor med 29. Den största skillnaden är när du ska sälja den och ingen vill köpa en ocyklingsbar 27,5:a ;). Det borgar dock för möjlighet att själv göra bra affärer vid inköp på begmarknaden. Det är även lurigt att jämför med en 26" då den troligtvis har en äldre geometri. Kombon längre, slackare, lägre och 29" kommer bidra till att den känns mindre lekfull i vissa situationer. Nu när jag, under vintern, är tillbaka på en hopplöst omodern xc-ht-26a så är det påtagligt hur mycket smidigare den är vid vissa situationer som t.ex. lågfartstrixande. Dock är den inget jag skulle vilja ha nedför i brant bök och stök.

Berk

Aktiv medlem
27.5” vs 29”
Som ambientzz säger, skillnader är inte stor. Men större hjul rullar klart mycket bättre i stök. Min son gick otroligt mycket bättre när han bytte från 20" till 24". Nu är han 127 cm och har just bytt till 26", som går ännu bättre. Till stök skulle jag rekommendera 29". 32" skulle också vara intressant att prova, men det finns inte många och ingen bra däck. Om underlaget är slätt är mindre hjul bra om man vill har en mer lekfull cykel.

Rassemouse

Aktiv medlem
27.5” vs 29”
Det är en ht jag planerar att köpa. Antingen vitus sentier, ragley mmmbop eller eventuellt nukeproof scout comp (men den är i dyraste laget vad budgeten tillåter) alla tre finns som både 27,5 och 29 så därav som jag funderar på storleken. Eller förresten så kanske inte mmmbopen finns i 29”

VanGarg

Aktiv medlem
27.5” vs 29”
Gillar du stora däck?
Om inte -> 29
Om ja, och monstertrucking -> 29+
Om ja, och teknisk långsam cykling alt lekfullhet prioriteras -> 27.5x2.8
Om du vi ha lite allt möjligt ink kompromisser-> 29x2.6

ambientzz

Aktiv medlem
27.5” vs 29”
Det är en ht jag planerar att köpa. Antingen vitus sentier, ragley mmmbop eller eventuellt nukeproof scout comp (men den är i dyraste laget vad budgeten tillåter) alla tre finns som både 27,5 och 29 så därav som jag funderar på storleken. Eller förresten så kanske inte mmmbopen finns i 29”
Kolla in
Han har bra reviews på diverse HTs.

LarsM

Aktiv medlem
27.5” vs 29”
Jag gillar om det får plats plusdäck (2,6 - 2,8").
Får det plats 27,5+ brukar det funka med 29or också (eventuellt lite smalare).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer