27 x 1 1/4

koskinen

Ny medlem
27 x 1 1/4
Tjena!
Jag har genom min svärfar lyckats förvärva en gammal (1967) Crescent racercykel i orginalskick.
Vilket verkligen betyder orginalskick, till och med däcken har den årgången.
Den har legat i koma sen 1968 ungefär, men nu är det dags för återupplivningsförsök.
Därför undrar jag om det är nån som har koll på racerdäck med dimensionen 27 x 1 1/4.
Var man kan få tag på dom på till (gärna) ett hyfsat pris.
Sen undrar jag om ni vet var man får tag på vita höljen till bromsvajrar.

Hare/K

27 x 1 1/4
27*1 1/4 är 32-630 ETRTO. Dessa är lite ovanliga, men inte jättesvårt att få tag i, och finns i alla fall från schwalbe och nokian. Billiga hittar du från tex spectra.

Vita höljen är också ovanligt, men inte omöjligt. Jag vet att det finns på bromma cykelservice utanför stockholm, men säkert på andra ställen också. åk runt och fråga?

27 x 1 1/4
Såg att du bor i Gävle, men har du vägarna förbi Sthlm så gå till Gamla Stans Cykel, dom har vita vajerhöljen, och säkert allt annat du kan tänkas behöva.

27 x 1 1/4
hej igen!
Tack för tipsen, Biltema lär det inte bli trots att det skulle bli en 110%:ig jämfört med dom däck som sitter på.
En annan fundering jag har är om man helt rått kan byta komponenter från orginal till ngt nyare, eller om man ska försöka rusta upp de grejor man har.

27 x 1 1/4
Jag hade försökt lägga ner så lite pengar på den som möjligt. Dels för att cykeln är snyggare i orginalskick, dels för att oavsett hur mycket pengar du lägger på den så kommer en ny cykel vara bättre/roligare att cykla på, och dels för att du riskerar att stöta på nåt som är trasigt/skadat som inte går att ersätta. Redan frikransar börjar bli svåra att få tag i nåt annat än 14-28 tex. Förutsatt att det är en vanlig gängad frikrans, ska tilläggas. Är det nåt annat så kommer du åka på att byta nav när drivlinan är sliten, eftersom 630-hjul inte finns att köpa (mig veterligen), och då finns det inte speciellt spännande kvaliteer på frikransnav.

27 x 1 1/4
Jag har definitivt inte tänkt bygga om den till Fixie eller SS.
Till salu är den absolut inte, det är inte varje dag man hittar en världsmästarcykel.
Dock är jag lite osäker på hur alla komponenter fungerar efter 40 år i en friggebod.

27 x 1 1/4
Koskinen: Jag tycker du ska försöka att inom rimliga gränser renovera originalkomponenterna, av teknikhistoriska skäl. Fullständigt hopplösa fall kan man dock med någorlunda rent teknikhistorikerpuritansamvete byta ut tycker jag. Nytt baknav för att det kanske visar sig helt omöjligt att få tag i kransar längre är ett sådant OK byte, tycker jag.

Lycka till - jag blir så glad varje gång jag ser riktigt gamla järn, det må vara cyklar, bilar, lok, hissar, tvättmaskiner eller vad som helst, som med eller utan varsam modernisering och nutidsanpassning fortfarande är i drift!

/Janne

Tillbaka
Topp