28":s hjul på din MTB

monster2

Ny medlem
28" på MTB???

Är det någon som provat på att sätta 28":s fälj på en MTB
Var idag hos en cykelhandlare och han sa att det gick,
att man bara köpte ett lägre däck, så får man en helt
ok cykel med nya egenskapet att cykla asfalt med.

Är det någon av er som gjort detta? Vad är erta tankar om detta
tilltag?

Jag har själv en Scott Scale 40 med skivbroms och XT växlar
så något problem med bromsen har jag inte.

Senast redigerad av en moderator:
Tjena Monster!

Det går alldeles utmärkt att köra 28" på MTB:n. Själv har jag ett par 28" med lvg-däck som jag använder mig av otroligt mycket. Vissa perioder vill man sitta på MTB:n mest hela tiden och då passar det perfekt.
Det blir verkligen en rolig känsla i cykeln och på något vis så känns det OK att köra lite grusväg trots bredden på däcken.
Jag tycker att de passar utmärkt även på vårkanten då det fortfarande är en del snö och is ute. Det smärtar nog i många att ta ut racern i slasket.

De hjul jag använder mig av är ett par standard mavic 28" disc. D>e heter corss disc eller nått liknande. Dock ej så lätta, men för träning spelar det inte någon större roll.

Annars är det bara att bygga ett par egna. Vill man så kör man med Cykelcross däck så har man lite mer grepp. De passar i ramen/gaffeln på alla cyklar så vitt jag vet.

Ha det fint och lycka till.

Ciao/ Emil

www.emillindgren.com

Använder du fälgbroms får du lite problem, med större fälgar hamnar bromsytan längre från centrum. Vet inte om det går att flytta beläggen högt nog upp..

Det beror väl rätt mycket på hur långa kedjestag du har. En 26" fälg är 559mm i diameter, en 28" är 622mm. Alltså 63mm skillnad i diameter dvs. 31,5mm skillnad i radie. Räkna lite på hur mycket mindre radien blir på dina däck, blir skillnaden 31,5mm eller mindre är det bara att tuta och köra, är det mer så får du ta och prova så det passar. En sak att tänka på är att racernav är 130mm breda bak, MTB-nav är 135mm breda...

ett par shimano WH-R550 funkar utmärkt på min pendlare..

pendlaren002.jpg ht=480

Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon på Happy äger denna MTB med 28" hjul som
> jag är så avundsjuk på:

En vild gissning: Matss?

Orv skrev:
Någon på Happy äger denna MTB med 28" hjul som jag är så avundsjuk på:
-----------------------------------------------------------------------

Japp! och den funkar fint. Den dubblar som vintercykel med 26" hjul och dubbdäck plus skärm. Just nu är det dock 28"*32 Nokia Rollster med skärmar som sitter på i väntan på riktig vinter. Dom största däck jag har fått i var 28*37. Dom 28*32 som sitter på nu har större diameter än 26*1,9" Ritchey semislicks. Jag har vanlig mtb utväxling nu men byter nog till mer landsvägsanpassad när dom här är slut.

/Mats

mattel skrev:
> ett par shimano WH-R550 funkar utmärkt på min
> pendlare..
>
>

Hur bromsar man ?

Roger A skrev:
> Hur bromsar man ?

tro det eller ej, men det sitter ett par biltema u-bromsar på (för 29:90 paret).

Jag har byggt en klockren cykel för vinterdistans-passen av en mtb-ram och 28 " cykelcrossfälgar. Som din cykelhandlare säger så går det bra då med lägre däck. Jag kör med Continetals cykelcrossdäck, perfekt!

Dock måste man ha skivbroms, fälgbroms funkar dåligt. Jag köpte Shimanos enklare mekaniska, fick inte tag i Avids. Mkt nöjd med cykeln, både rolig och bekväm att köra distans på. De lite kraftigare cykelcrossfälgarna gör dessutom att jag kan bränna ut i skogen om jag vill.

Enda problemet var att det krävdes en del hemmamek för att få plats med skärmar. Borr, extra stag, tång, popnitar, silvertejp.

Stampe skrev:
> Mattel, dessa?

japp, precis såna som jag har. hade inte ork att leta upp ett par vettiga long reach-räserbromsar. de funkar men kräver lite mer fingerstyrka (och planering) än ett par skivbromsar. dock inga problem att låsa upp bakhjulet vid behov.

> Isf är vi tillbaka till Cantileverbromshandtag
> också väl?

precis. :)

hej

tack för alla svar, jag har skivbroms, (Nya LX), så då blir det lite lättare

jag undrar hur ni tänker rörande att ha en extra kassett sittade på det nya
hjul paret?

han i cykelverkstaden sa att det inte var så bra för då slet men dem lika så
att de fick bytas samtidigt. jag hade tänkt mig det allra enklaste att ha en
kassett på varje par så att det lätt går att byta utan att behöva böka med
ett kassettbyte när jag bara vill ut i skogen

Senast redigerad av en moderator:
Mavics speedcity är kanske något att satsa på? 135mm nav och skivbroms (centerlock iofs). Inte så gruvligt dyra heller. Håller de för storstadsslask och lite skogsturer?

MAV199_1.jpg

Japp. Det är de hjulen jag har.

Själklart sätter du en kasett på de hjulen också. Att ha 2 olika kasetter spelar ej någon roll. Så länge de är ungefär lika slitna.

Om du vill kan du även använda en racerkasett med jämnare steg. En smaksak.

MVH/ E

Jag köpte billiga hjul, har för mig att dom kostade under 800kr inklusiv frakt från tyskland, det var deorenav och Zac 2000 fälg. Jag letade lite på Ebay och hittade dessa till ett ok pris: <http://cgi.ebay.de/LRS-28-Shimano-XT-DT-Swiss-Zac-2000_W0QQitemZ300064657591QQihZ020QQcategoryZ77585QQcmdZViewItem> .

Jag har inte haft några problem med byte mellan olika hjul varken med kasett eller skivbromsarna. Jag kommer nog att byta kasett till racer när den gamla är slut och vevpartiet till ett med 28-38-48 utväxling.

/Mats

xet skrev:
> Någon som provat? Slipper man ju köpa nya och
> fina/dyra skivbromsar.

boe har provat och jag har ett par som ligger hemma. de ska funka finfint förutsatt att det inte sitter ett par skärmar på hojen, själva böjen går precis där skärmen sitter.. jag klurar fortfarande på en lösning för min pendlarhoj.

mattel skrev:
> jag klurar fortfarande på en lösning för min pendlarhoj.

Verkar simpelt att låta den där hästskon agera som skärmfäste också, bara att kapa skärmen där hästskon sitter och montera halvorna på hästskon med lämpliga plåtbitar...

Stampe skrev:
> Mattel, dessa?

japp, precis såna som jag har. hade inte ork att leta upp ett par vettiga long reach-räserbromsar. de funkar men kräver lite mer fingerstyrka (och planering) än ett par skivbromsar. dock inga problem att låsa upp bakhjulet vid behov.

> Isf är vi tillbaka till Cantileverbromshandtag
> också väl?

precis. :)

Ni menar att det funkar med ett par simpla biltemabromsar för 60 spänn för att kunna köra 700 hjul på t.ex vinterhojjen utan skivbromsfästen, de räcker alltså " ner till fälgen"??
Annars såg ju Maviclösningen bra ut..

/Örten

fattar inte riktigt det där med att racer har 130mm breda baknav och mtb 135mm
när jag tittat runt lite på nav och olika hjul så står det på flera ställen
att hjulet har bredden 130 även om det är ett mtb-hjul, är det fel eller?????

exempel nedan från cyclecomponents.com

Hjul/MTB / Skivbromshjul Artnr. SHWH010

Shimano, XT WH-M765, hjulset

3690 kr

Varumärke
Shimano

Leveranstid
4-9 vardagar

Frakt
Klass 3

Beställ
Välj antal:

Lägg i kundvagnen

Dimension: 26''
ISO diameter: 559mm
Fälg: Aluminium, Bredd: 23.3mm, Höjd: 20.5mm
Nav: Material Axel/Kropp: Stål/Aluminium
Body: Stål 8/9s
Inbyggnadsmått (nav): Fram: 100mm, Bak 130mm
Ekrar: Fram 24, bak 24st, reducerade i rostfritt stål, alu nipplar
Bromsskiva: Centerlock
Färg: Svart
Vikt: 1815g (Fram 822g bak 993g)
Övrigt: Levereras med snabbkopplingar

ser att ni har en stelgaffel fram, funkar det inte med en dämpgaffel?,
har en manitau elit black gaffel, med den där bågen över mellan gaffelbenen,

Skillnaden i mellan ett par 26x2.1 med grovt mönster kan väl inte vara sååå stor jmf ett par 622x35 slicks tex? Eller? Vad vinner man.. kanske 15 mm på radien?
Ger det en märkbar skillnad på cykelupplevelsen annat än att det ser lite mer "city" ut?

Jag åkte Vätternrundan för några år sedan på 622*25mm (och 50 klinga) på min MTB och många sa att det rullar mkt sämre än 700*23 men jag märkte inte att många rullade förbi mig nerför iallafall ;) men utseendet på en MTB med så "små" hjul är inte så snyggt.
Nu har jag skaffat Racer iallafall men ett par 700*35mm cykelcrossdäck på vinterhojjen skulle vara lite fräckt. Biltemas 60 spänns bromsar eller Mavic adaptrar skall införskaffas då jag har ett par 700 hjul liggandes.

/Örten

monster2 skrev:
> fattar inte riktigt det där med att racer har
> 130mm breda baknav och mtb 135mm
> när jag tittat runt lite på nav och olika hjul
> så står det på flera ställen
> att hjulet har bredden 130 även om det är ett
> mtb-hjul, är det fel eller?????
>
> Shimano, XT WH-M765, hjulset
> Inbyggnadsmått (nav): Fram: 100mm, Bak 130mm

Det där kan jag säga dig rätt säkert att det är fel, helt enkelt.

Håller på att fixa min gammel MTB, faktiskt likadan som Mattels tror jag(Kona fire monuntain 1996 om jag inte minns fel, mattel du kanske vet?). Har den inne på maskinvekstad där dom skall svetsa på ett skivfäste på ramen och så håller jag på att bygga eyy par hjul med LX centerlocknav, mavic open pro fälgar och DT competitionekrar. Däcken får bli ett par Schwalbe CX pro 32-622 vikbara. Kommer dock att köra med en Rockshox Judy SL ifrån 2000.
Kan bli en bra pedlare av den.

ser att ni har en stelgaffel fram, funkar det inte med en dämpgaffel?,
har en manitau elit black gaffel, med den där bågen över mellan gaffelbenen,
det ser ut att bli väldigt tajt,
att byta gafel varje gång man byter hjul (vill köra dämpat fram i alla fall i skogen) är ju heller inte så smidigt
vill att det bara skall vara att komma hem, öppna snabbkopplingarna, ta av hjulen
sätta dit de andra hjulen och vipps så kan jag cykla landsväg, på samma cykel
visst kan jag utrusta min andra mtb men 28" hjul men vill jag köra den nya cykeln
så vill jag

Hej.
Om Crescent Ultima var nå´n MTB i ordets rätta bemärkelse, bedömer inte jag. Har i alla fall gjort en "hybrid" av min gamla 97:a som jag tycker håller måttet:

Hjul: 28" Fir-fälgar ekrade på Dura Ace nav
Reglage: Gamla hederliga XTR
Vevparti: Fem-armat XTR 48-36-26
Kedja: Dura Ace
Bakväxel: "Felvänd" gammal XTR
Kasett: XT 11-32
Framgaffel: PAZZAZ 106
Bromsar: Campagnolo XENON

Alltsammans fungerar väldigt bra ihop och den gamla Ultima stålramen (Ritchey) är väldigt trevlig att "cruisa" med. Är övertygad att det ginge att cykla riktigt fort med den om föraren vore nå´n annan.

Skickar med lite bilder på "mästerverket".

Hälsningar:
Roland Abelsson

Bilagor

• Ultima 97 nr1.JPG
    Ultima 97 nr1.JPG
    129.1 KB · Besök: 42
  • PAZZAZ 106.JPG
    PAZZAZ 106.JPG
    117.8 KB · Besök: 39
  • XTR 5 arm 48-36.JPG
    XTR 5 arm 48-36.JPG
    138.1 KB · Besök: 37
  • XT 11-32 XTR felvänd.JPG
    XT 11-32 XTR felvänd.JPG
    146.6 KB · Besök: 43
  • XTR reglage.JPG
    XTR reglage.JPG
    130 KB · Besök: 41
  • Campa XENON.JPG
    Campa XENON.JPG
    115.3 KB · Besök: 44
Det finns en risk att det som ser ut som en bromsbrygga inte är det. En gång mailade jag Crescent/Cycleurope och frågade om man kunde smälla dit en racerbroms på en Ehwaz-ram - fick svaret att det inte var dimensionerat för att montera en broms. Det är nog mer tänkt att skruva fast stänkor där
Tro't den som vill.

Hej.
Hålet i "bromsbryggan" är säkerligen inte tänkt för en racerbroms, men i mina hastigheter tror jag säkert att det fungerar och håller ihop.
"Pinnarna" till V-bromsarna finns fortfarande kvar, men syns inte på bilderna.

Roland Abelsson

crescent: Häftig cykel, fungerar bromsar och reglage bra ihop? Har du något mått mellan drop-out och hålet där du satt i bromsen att dela med dig? Funderar om man kan göra likadant med min Bjarke. Behövs hålet göras något med annars eller bara att montera?

Hej cerro.

Helt säkert är det givetvis så, att "utväxlingen" i handtagen och hur långt viren dras vid bromsning o.dyl. inte är "kompatibelt" med racerbromsarna, enligt "instruktionsboken".
Men, för min egen del fungerar reglage och bromsar väldigt bra.

Hur det skulle vara att bromsa in från 60-70 km/h nedför nå´n alpbacke, vet inte jag, och kommer troligen inta att behöva ta reda på heller.

Om jag minns rätt fick jag nog "borra upp" hålet lite grand, och en bricka på insidan behövdes för att få det att nypa. Är inte orolig för att det skall brytas sönder. Det är ju stål.

Om Du gärna vill så skall jag försöka "leverera" ett exakt mått, enligt önskemål. ( skicka i så fall en E-post) Enklast tror jag trots allt, det är att "slänga i" ett gammalt racerhjul och prova. Som Du ser har jag behövt montera bromsbeläggen allra längst ned i "hävarmarna".

Om Bjark´en är ungefär samma årsmodell så kanske konstruktionerna är liknande.

Roland Abelsson

Jag blev lite inspirerad av denna tråden häromveckan och det resulterade i att jag skaffade ett par u-bromsar från Biltema (29,90) och satte på min Crescent Oden ram med 700 hjul. Blev jättebra, nu har jag även en racerhybrid (bra att ha..) till våren och inte bara en hoj utan bromsar till trainern.
Örten

Hej Örten.
Lägg in en bild på "projektet". Alltid lika spännande att få nya tips och uppslag till annorlunda lösningar.

Att cykla på nå´t som inte finns att köpa, eller inneha´s av någon annan, är spännande.

Roland Abelsson

Sorry att jag drar upp den här gammla tråden men jag får inte riktigt klarhet i det här med 130 och 135 mm bradd på baknaven.

Om man vill ha ett räserhjul med 130 mm bredd på en mtb ram (som antagligen då är anpassad för 135 mm nav) sätter man bara en liten bricka på var sida av navet då? Eller skruvar man helt enkelt åt så hårt att ramen böjss in lite (låter dumt men....)?

Hur har ni andra gjort?

Tillbaka
Topp