28 tums mountainbike

• Trådstartare Trådstartare pn
  • Start datum Start datum

pn

Medlem
28 tums mountainbike
Jag tänker skaffa en pendlarhoj, men vill ändå ha en cykel av mountainbiketyp fast med 28" hjul och skivbroms. Skivbroms är ett måste och hjulen kan en bekant bygga.

Jag är 195 cm lång och vill ha en så stor ram som möjligt. Typ 23" eller helst 60 cm. Jag har kikat på blocket och ebay.de, men inte hittat något vettigt.

Har ni några tips på vilken ram man kan använda?

28 tums mountainbike
Nu för tiden finns det ett begrepp som kallas för 29er som är MTB's med ramar gjorda för 28" hjul fast med MTB-däck, därav namnet.
Och det finns typ hur många modeller som helst nu. Alla märken har minst en modell (nästan).

Edit: Ofta är dock geometrin på dessa hojar inte lämpade för pendling, som du ser på min här nedan

IMG_4062.jpg

Senast redigerad av en moderator:
28 tums mountainbike
Så fort det blir mtb kallas 28" däcken plötsligt 29", leta eftr 29" så kommer du hitta massor av alternativ. Båda har 700c fälgar :-) T
Edit: Johan A han långt för, så kan det gå när man svarar i flera trådar samtidigt :-/ T

28 tums mountainbike
Har funderat på att sätta ett par 28" hjul på min gamla helstela mtb för att bygga en fulcross. Problemet är att bromsarmarna(cantilever) inte räcker "ut" till fälgarna, finns det bromsar med längre armar som skulle funka?

28 tums mountainbike
Jon skrev:
-------------------------------------------------------
> Har funderat på att sätta ett par 28" hjul på
> min gamla helstela mtb för att bygga en fulcross.
> Problemet är att bromsarmarna(cantilever) inte
> räcker "ut" till fälgarna, finns det bromsar med
> längre armar som skulle funka?

Det finns adapter som flyttar ut bromsen. Vet dock ej var eller vad det heter, men lite tid på CRC borde lösa ditt problem.

28 tums mountainbike
på tal om Dr Dew... Är det någon som vet om det finns tillräckligt med plats för ett par rediga 29" knotterdäck så den kan bli xc?

28 tums mountainbike
Dewil skrev:
> på tal om Dr Dew... Är det någon som vet om det
> finns tillräckligt med plats för ett par rediga
> 29" knotterdäck så den kan bli xc?

Varför inte en Kona Unit? Iofs singlespeed men har växelöra om man skulle vilja slänga på växlar:
http://www.konaworld.com/09_unit_sg.cfm

T2K9_UNIT.jpg

Sitter 2,1" däck på den från fabrik. Nån som vet om man får plats med 2,4" på den? Är ruskigt sugen på den själv nämligen... :)

28 tums mountainbike
Jag har en Dr. Dew från 2005, och jag är riktigt, riktigt nöjd med den. Det har suttit 47 mm däck på den, men då blev det för trångt med stänkskärm fram tyvärr. Bak gick det bra. Jag är 188 lång och köpte en 58 cm ram, men kom efteråt på att jag gillar stora ramar, och hade nu gärna haft en 60 istället faktiskt. Kona Sutra är ju annars ett i mina ögon fullvärdigt alternativ.

28 tums mountainbike
Oggler skrev:
> Kan ingen rekommendera en bra 29er i aluminium?
> Varför ska alla 29er vara i stål....?

Det är för att 29er är så sjuuuukt alternativt :-)

Orbea Lanza 29, om du inte vill ha för feta däck och tycker om flex (jag har en), On-One Scandal heter väl en annan, Niner har några, Kona har minst en och Gary Fisher har en hel dröse. Du kan säkert hitta tio gånger fler 29er i aluminium om du vill. Kadens testade 29ers i somras.

28 tums mountainbike
Jo det är klart att det finns massa alu-29ers. Jag är ju dock lite dumsnål, det kanske har att göra med att jag är lite osäker på om 29er är något att satsa på. Jag har sneglar mkt på scandal-ramen. På chainreaction så rear dom ju också ut en Viper-ram billigt som attan. Problemet är bara att varken Chainreaction eller Viper kan förse mig med information om mått på ramen mm. Jag har varit på dom i flera månader ang detta. Mkt frustrerande. Den finns ju där, ett "klick" bort, bara att beställa. men jag vill ju inte köpa grisen i säcken.

28 tums mountainbike
Johan T skrev:

>
> Det finns adapter som flyttar ut bromsen. Vet dock
> ej var eller vad det heter, men lite tid på CRC
> borde lösa ditt problem.

Tack för tipset jag hittade en sån här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=33432 den funkar nog, men jag hade tänkt mig bromsarmar som har längre avstånd mellan fästhål och bromsklots.

28 tums mountainbike
Jon skrev:
>... men jag hade tänkt mig
> bromsarmar som har längre avstånd mellan
> fästhål och bromsklots.

Tror inte att det finns, eftersom det skulle ställa till det med hur mycket vajer reglagen behöver dra. Det skulle alltså inte fungera med normala bromsreglage.

28 tums mountainbike
Intressant!

Jag är lång och tung och är ute efter en rejäl mountainbike, fast med 28" hjul. Jag har trampat av 2 st lättvikts alu-ramar hittils. Just nu använder jag en Trek 8500. Kanoncykel med stadig ram (som dessutom har livstidsgaranti!), men den har bara 26" hjul... 28" hjul och en större ram vore mumma. Ska kolla upp både scotten och nishikin.

Någon som vet något om hur ramarna håller på nishikis hybrider?

28 tums mountainbike
Oggler skrev:
> Kan ingen rekommendera en bra 29er i aluminium?
> Varför ska alla 29er vara i stål....?

Scandal har nämnts tidigare. Niner EMD9 är mitt eget val. Byggde ihop den våren 2007. Supernöjd med den.
P1010052s.JPG ht=544

~K

28 tums mountainbike
Finnen skrev:
> Jon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >... men jag hade tänkt mig
> > bromsarmar som har längre avstånd mellan
> > fästhål och bromsklots.
>
>
> Tror inte att det finns, eftersom det skulle
> ställa till det med hur mycket vajer reglagen
> behöver dra. Det skulle alltså inte fungera med
> normala bromsreglage.

OK, men om man tänker sig frogleggs till CX, borde inte dom kunna funka med normal draglängd på wiren? Eventuellt får jag slöjda till egna bromsarmar på jobbet för att få ihop det :-)

28 tums mountainbike
Jag får för mig att stål håller bättre också. Det flexar lite, men inte är det någon stor skillnad om man cyklar på asfalt.

10 kg låter ju riktigt bra. Undrar om dom gör dom ramarna i 23" storlek.

28 tums mountainbike
10 kg låter lätt för en XC kittad 29er i stål. Det låter lätt även för att vara en i aluminium. Det är väl inte en SS vi pratar om?

Tillbaka
Topp