29” Däck för Vätternrundan.

mtb-lh

Medlem
Hej jag söker ett par lättrullande gatdäck till min 29” MTB är det någon som känner till en bra modell som skulle passa. Tanken är att jag ska använda min 29” cykel på Vätternrundan.
Min cykel är en Grand Canyon AL 8.9.
Jag har lite svårt att förstå skillnaden mellan 28” och 29” däck är det samma storlek på fälgen? Är det bara däcket som skiljer sig åt???

Continental GP4000S kanske?

skillnaden på 28" och 29" är bara däcken ja, så du kan slänga på vilket lvgdäck du vill om du byter slang :)

Som cerro säger är storleken på fälgen samma, så 622/700c/28"/29mm passar. Tänk dock på att bredden på fälgen begränsar hur mycket smalare däck du kan ha. Detta beror såklart på de specifika fälgarna/däcken, men för en uppfattning kan du kolla på http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html (tabellen nästan längst ner).

Om man inte vill gå ner så mycket i rullomkrets kan ju Schwalbe supermoto eller nåt annat stort slätt däck också vara en möjlighet.

Tack för svaren.
Min fälg klarar bara däckstryk upp till 4 bar vilket gör att utbudet av däck är mindre, detta innebär att jag inte kan ha Continental GP4000S på denna fälg.
Specialized Renegade ser ut att ha lite för grovt mönster men kan vara bara som ett universal däck.
Schwalbe supermoto tror jag blir lite för breda för VR.
Det är sant "Orwar" går jag ner däckstorlek så behöver jag kompensera för detta med högre utväxling.

Fälgarna som sitter på min cykeln är:
- DT SWISS X1800
Data:
- ETRTO: 622x19,5.
- MAX däckstorlek: 28" x 2,4".
- MAX däckstryk: 4 bar.

Jag har hittat ett 28" däck som verkar intressant Schwalbe Marathon Racer 30-622, tror ni att detta skulle fungera bra för Vätternrundan eller finns det bättre alternativ?

Kommer 4 bar:s gränsen vara ett problem?

Hur vore det med Big Apple då? Rullar skapligt och stor volym (lågt tryck). Kompis som kör med det på vinterträningshojen och det verkar funka bra till det mesta vägmässigt.

[edit] Schwalbe alltså.

Senast ändrad:
Lite trådkapning med en dum fråga från mig: Vad är det med en fälg som begränsar trycket? Jag har aldrig haft en tanke på detta tidigare...

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite trådkapning med en dum fråga från mig: Vad
> är det med en fälg som begränsar trycket? Jag
> har aldrig haft en tanke på detta tidigare...

Sidoväggarna dras isär av trycket. Fast draget i kanterna står i proportion till däckets tvärsnittslängd gånger trycket, så ett däck på 23 mm med 8 bar bör ge lägre drag än ett däck på 50 mm med 4 bar.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite trådkapning med en dum fråga från mig:
> Vad
> > är det med en fälg som begränsar trycket?
> Jag
> > har aldrig haft en tanke på detta tidigare...
>
> Sidoväggarna dras isär av trycket. Fast draget i
> kanterna står i proportion till däckets
> tvärsnittslängd gånger trycket, så ett däck
> på 23 mm med 8 bar bör ge lägre drag än ett
> däck på 50 mm med 4 bar.

Dragriktningen hjälper oss inte heller här. Fast personligen skulle jag dock ignorera däckstrycksrekommendationen om du har smalare däck. Fälgen lär hålla 25 mm däck med 6 kg eller så utan problem.

HåkanC brukar ju tipsa om den här när vi diskuterar däcksbredd och tryck: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf

Tillbaka
Topp