29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

zinkpasta

Aktiv medlem
Tänkt som framdäck. Vilka finns? Låt oss skapa en lista! (Eller, hjälp mig hitta vettiga däck som inte väger som bildäck / är gjorda för fordon som går på e / ..)

Tänker mig rätt kralliga saker, t. ex. kvalar Maxxis DHR2 (i Exo, enl nedan) in men tvekar ang Bontrager XR4 (29x2.4) för mitt ändamål (eller typ av cykling, eller känslan.. nåt är det) .. hade älskat om det funkade då det ju väger ~800g. Men äh, har ni bra förslag så är det välkommet även om jag nästan vägrar tro att det finns nåt sub-900g som håller måttet. Dissector kvalar inte heller in förresten, det är ett (trevligt) bakdäck enligt mig, och Troy. Eller.. kanske?

Arketypen/favoriten är föregående utgåva av Schwalbe Magic Mary (29x2.35", Snakeskin Addix Soft), men liksom alla Schwalbes däck har de valt att skicka med jättemycket gummi för den dyra pengen. Tyvärr har jag inte lyckats hitta ett restlager av föregående version, isåfall hade jag köpt upp det givetvis.

Nog svamlat, min* hittills korta lista följer:
- Maxxis Minion DHR II 29 x 2,40 WT 3C MaxxTerra TR EXO (länk), 968g enl r2-vågen (spec: 955g). [alt. MaxxGrip, +40g]
- Vittoria Mazza Enduro + Trail (länk), 950g enl tillverkare.
- Specialized Butcher Grid Trail T9 29x2.3, 975g enl tillverkare, och mäter ~2.4"?
- E13 TRS Race 29x2.35" (länk), 985g enl tillverkare.
- Continental Der Baron Protection Apex 29x2.4", 989g vägt av Joppe_k
- Kenda Hellkat Pro ATC 29x2.4, ~900-930g vägd av zinkpasta samt Stoffee.

* nu utökad med förslag från övriga också.. [edit: uppdaterad igen 220531]

Kanske då:
- Maxxis Dissector 29 x 2,40 WT 3C MaxxTerra TR EXO (länk), 870g enl tillverkare.
- Maxxis DHF 29x2.3 i lämplig casing (exakt vikt ej uppkollad) ..dock smalare profil då.
- Maxxis DHR 29x2.3 i lämplig casing (exakt vikt ej uppkollad) ..dock smalare profil då.

Diskvalificerade:
- Maxxis Minion DHF 29 x 2,40 WT 3C MaxxTerra TR EXO (>1000g enl både min och R2s vägningar)
- Maxxis DHR2 EXO+ (>1000g)
*- Maxxis Shorty 29x2.4 3C EXO MaxxTerra, 994g enl spec, 967g enl R2 men trögt o inte tillräckligt allround.

Ej kollat upp tillräckligt om än men jag är försiktigt skeptisk (av olika anlednigar):
- Onza Porcupine, 860g men inte tillräckligt aggrressiv profil?
- Maxxis High Roller 2 2,5" EXO WT 3C, 930g enl ChJ [vad enl Maxxis??], men inte tillräckligt aggrressiv profil? Eller för aggressiv profil. Fortsättning följer. :-)
- Schwalbe Nobby Nic 29x2.4 Super Ground, Soft, 900g enl spec (SpeedGrip ~890g enl spec vägt till 958g)
- Continental Trail King Protection Apex, 930g enl spec, för sladdrigt?
- Tioga Edge 22, 980g enl spec.
- Wolfpack Enduro
- Specialized Purgatory Grid T7, 810~g i 29*2.3

Sen då?

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Maxxis dhf 2,5 köpte jag och fick hem idag.
Tänkte ha dem både bak och fram.

" EXO Protection, TR
Rubber compound: 3C MaxxTerra
Carcass: 60 TPI"

Har inte testat än men jag tror de blir bra.
990g enl. tillverkaren.

Kompisen hade ett sånt nytt på bak idag och han var helnöjd i eftermiddagens ösregn.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hmm, dessvärre måste jag tyvärr diskvalificera det; jag gillar det egentligen, men mitt (i specen du nämner) väger 1025g och även R2.s vägningar trillar in (en bra bit) över 1000g.

1653675311536.png

hermannjoh

Aktiv medlem
Specialized Butcher Grid Trail T9 29x2.3 är 975g enligt tillverkaren
Edit; har inte vikt på mitt däck men det står på 2.4" på 30 id fälg

Senast ändrad:

ChJ

Aktiv medlem
Tänkt som framdäck. Vilka finns? Låt oss skapa en lista! (Eller, hjälp mig hitta vettiga däck som inte väger som bildäck / är gjorda för fordon som går på e / ..)

Tänker mig rätt kralliga saker, t. ex. kvalar Maxxis DHR2 (i Exo, enl nedan) in men tvekar ang Bontrager XR4 (29x2.4) för mitt ändamål (eller typ av cykling, eller känslan.. nåt är det) .. hade älskat om det funkade då det ju väger ~800g. Men äh, har ni bra förslag så är det välkommet även om jag nästan vägrar tro att det finns nåt sub-900g som håller måttet. Dissector kvalar inte heller in förresten, det är ett (trevligt) bakdäck enligt mig, och Troy. Eller.. kanske?

Arketypen/favoriten är föregående utgåva av Schwalbe Magic Mary (29x2.35", Snakeskin Addix Soft), men liksom alla Schwalbes däck har de valt att skicka med jättemycket gummi för den dyra pengen. Tyvärr har jag inte lyckats hitta ett restlager av föregående version, isåfall hade jag köpt upp det givetvis.

Nog svamlat, min hittills korta lista följer:
- Maxxis Minion DHR II 29 x 2,40 WT 3C MaxxTerra TR EXO (länk), 968g enl r2-vågen (spec: 955g). [alt. MaxxGrip, +40g]
- Vittoria Mazza Enduro + Trail (länk), 950g enl tillverkare.

Kanske då:
- Maxxis Dissector 29 x 2,40 WT 3C MaxxTerra TR EXO (länk), 870g enl tillverkare.

Sen då?
Mitt HR2 2,5" EXO WT 3C som kom med cykeln tyckte jag hade bra bett, 930g vägt, som av en händelse samma vikt som det Dissector jag ersatte det med för att få bättre rull.... tycker Dissector ger bra kompromiss av grepp/rull

Berk

Aktiv medlem
Mina Dissector 2.4 MaxxTerra och Dual väger både lite mer än 900 gram. Jag tycker att det är en trevligt framdäck. En DHR II har dock lite mer grepp och är också trevligt, väger 968,5 fram i 2.4 Exo MaxxTerra enligt R2-bike.

Specialized Butcher Grid Trail är riktigt greppigt. Väger lite mer än 1000 gram i 2,6", men kanske lite mindre i 2,3", som är 2,4" i verkligheten.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, jävla Schwalbe. Jag vill ha ordentligt grepp men kör inte sönder däck så vill inte dra runt onödig vikt.

Bara några gram som skiljer mellan super trail och super gravity när r2 har vägt också. Hur kan det vara så? Inte ens nya NN kommer i super ground tror jag.
Inte konstigt att alla nya hojar väger 16kg

erolwi

Aktiv medlem
DHR EXO+ väger in på 1,0 kg enligt R2, dock lite oklart om det är 120tpi eller nya 60tpi men ska ju bara skilja någon procent. Precis krängt på nya 60tpi på min hoj och känns mkt bra än så länge. Lite mer däck än vanliga EXO

jonte987

Aktiv medlem
Var ligger dissector i grepp om DHR är i närheten av mm? Tycker nog iofs mm är lite fetare än DHR. Har inte kört Forekaster men det det ska vara jämförbart med nn.

Jag är väl en kass målgrupp, som kör svart men långsamt...

Makten

Aktiv medlem
E13 TRSr 2,35" med Race-gummi väger strax under kilot vill jag minnas. Mycket trevligt däck (har dock bara provat mjukaste mopo-gummit som ligger precis över kilot), om man bortser från det lilla abret att det är ett helvete att få på och av fälgen.

Berk

Aktiv medlem
Var ligger dissector i grepp om DHR är i närheten av mm? Tycker nog iofs mm är lite fetare än DHR. Har inte kört Forekaster men det det ska vara jämförbart med nn.

Dissector har lite mindre grepp än DHR II, men mycket mer än Forekaster.

zinkpasta

Aktiv medlem
Gott, det verkar ju finnas några intressanta alternativ helt klart. ..Och kanske får ge mig på att testa Dissector fram nån dag, jag kör ett sånt i Exo+ bak för GBG-sommarstök (DHR2 i Exo+ för större berg samt kladdmånader), men borde klara mig med Exo fram.

jonte987

Aktiv medlem
Ok, inte konstigare än så .. tyckte bara det blir trångt när alla tre ska in mellan MM och NN på skalan

Berk

Aktiv medlem
Gott, det verkar ju finnas några intressanta alternativ helt klart. ..Och kanske får ge mig på att testa Dissector fram nån dag, jag kör ett sånt i Exo+ bak för GBG-sommarstök (DHR2 i Exo+ för större berg samt kladdmånader), men borde klara mig med Exo fram.

Ja, jag ska också köpa Exo+ till bak nästa gång. Bra att Exo+ är 60 TPI nuförtiden.

UprightCitizen

Aktiv medlem

Forekaster är helt ok bak till dissector tycker jag. Har mycket mindre grepp men rullar bra. Mer åt XC-hållet.

Emil777

Aktiv medlem
Hmm, dessvärre måste jag tyvärr diskvalificera det; jag gillar det egentligen, men mitt (i specen du nämner) väger 1025g och även R2.s vägningar trillar in (en bra bit) över 1000g.

Visa bilaga 557837
Du är seriös med vikten ser jag...
Bra!

Men att Maxxis inte kan väga sina egna däck mer noggrant? Eller är det toleranser i tillverkningen?

Ja ja, däcken fick iaf bra betyg under eftermiddagens ösregniga enduro-tur.

Berk

Aktiv medlem
Har trivts bra med forekaster bak matchat med dhr 2 fram

Ja, det har jag också kört den på min Downcountry som höstkombo. Jag var riktigt nöjd då, men det var innan jag körde mycket i terräng som Hellas. Ny vill jag har en greppigar och tuffar bakdäck. På snällare stig är det dock helt ok.

jonte987

Aktiv medlem
Om det är i närheten av gamla nn så tyckte jag det var helt ok om man inte behöver ordentlig bromsgrepp.

Bak finns att välja på men riktigt bra grepp fram under 1200 gram verkar svårt.
Möjligt att DHR duger men visuellt inger det inte samma förtroende som MM.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Ja, det har jag också kört den på min Downcountry som höstkombo. Jag var riktigt nöjd då, men det var innan jag körde mycket i terräng som Hellas. Ny vill jag har en greppigar och tuffar bakdäck. På snällare stig är det dock helt ok.
Kör det i hellas, men sommartid. Visserligen är mönstret glest och gjort för blött, men inte tillräckligt djupt för lite lera i högre hastighet. Funkar däremot bra när det är fint väder i barrskogen.

Berk

Aktiv medlem
Kör det i hellas, men sommartid. Visserligen är mönstret glest och gjort för blött, men inte tillräckligt djupt för lite lera i högre hastighet. Funkar däremot bra när det är fint väder i barrskogen.

Ja, mönstret är ok när det är torrt, som det oftast är i Stockholm. Men stommen är riktigt tunn. Jag föredrar klart Rekon över Forekaster som bakdäck. Lite tuffare och lite mer grepp och tror inte att den rullar sämre. Rekön väger bara lite mer.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Ja, mönstret är ok när det är torrt, som det oftast är i Stockholm. Men stommen är riktigt tunn. Jag föredrar klart Rekon över Forekaster som bakdäck. Lite tuffare och lite mer grepp och tror inte att den rullar sämre. Rekön väger bara lite mer.
Ja dom är inte så kaxiga på det viset. Man tycker det oftast funkar. Dom är tåligare än man kan tro, enligt min erfarenhet

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Maxxis Shorty 29x2.4 3C EXO MaxxTerra
994 g enligt tillverkare
967 g enligt r2

Jag tänker att då Assegai inte rensar lera så kan jag lika gärna prova Shorty. Tanken är att prova det kommande vinter också då rötterna är så såphala att mitt "go to vinterdäck" (Dhr II i dual) ändå inte biter.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
DHR EXO+ väger in på 1,0 kg enligt R2, dock lite oklart om det är 120tpi eller nya 60tpi men ska ju bara skilja någon procent. Precis krängt på nya 60tpi på min hoj och känns mkt bra än så länge. Lite mer däck än vanliga EXO
Deras vägde in på 1008 g, jag har ett som väger in på 1090 g. Mitt är 60 tpi ska tilläggas
Edit: och r2 anger att de har 120 tpi

glitch

Aktiv medlem
Om du märker skillnad på 950g och 1000 g givet samma gummi och mönster på däck är jag impad, speciellt på ett framdäck. Det är bara gilla läget att däck överlag blivit tyngre men jag tror inte vi cyklar långsammare för det.
I övrigt har jag inte mycket vettigt att tillägga, harvar fortfarande runt på mina Eliminator fram, respektive Ground Control. Spesh däcken håller väldigt bra och sen är det flera cyklar som ska rastas så man hinner ju aldrig slita ut framdäcken 😂

jonte987

Aktiv medlem
Jo, men 1250g känns onödigt även om det säkert går det också
Om det stämmer att det är gummit inte skydd så kanske det finns en uppsida. Det kanske det finns i alla fall men inte som jag begriper...

Berk

Aktiv medlem
Ok, inte konstigare än så .. tyckte bara det blir trångt när alla tre ska in mellan MM och NN på skalan
Forekaster har mindre grepp än NN, framförallt än nya NN.

Jag har själva bara kört NN från PaceStar seklet.
Såg just att tyska Bike magazin ger 8 poäng för grepp och sidogrep till Forekaster i 2.6 MaxxSpeed och 7 poäng till gmala NN i 2.35 SpeedGrip (Schwalbes gummiblandningar är relativt hårda). Så Forekaster och gamla NN verkar vara likvärdiga däck, också för skydd, om dom har samma bredde.

Nya NN har dock grövre mönster och tuffare stomme. Skulle kunna vara en kandidat för framdäck under 1000 gram i 29x2.4 Super Ground, Soft. Schwalbe speccar 900 gram. I SpeedGrip mäter R2-Bike 958 gram medan Schwalbe säger 890 gram.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har själva bara kört NN från PaceStar seklet.
Såg just att tyska Bike magazin ger 8 poäng för grepp och sidogrep till Forekaster i 2.6 MaxxSpeed och 7 poäng till gmala NN i 2.35 SpeedGrip (Schwalbes gummiblandningar är relativt hårda). Så Forekaster och gamla NN verkar vara likvärdiga däck, också för skydd, om dom har samma bredde.

Nya NN har dock grövre mönster och tuffare stomme. Skulle kunna vara en kandidat för framdäck under 1000 gram i 29x2.4 Super Ground, Soft. Schwalbe speccar 900 gram. I SpeedGrip mäter R2-Bike 958 gram medan Schwalbe säger 890 gram.
Ja, hade också läst de gamla var likvärdiga.

Har NN kommit i super ground nu då? Tror inte det fanns första året. Jag får försöka hitta ett NN att klämma på.

Det är MM i super ground jag behöver - eller ett hjulpar till. Jag borde väl först testa ett tungt däck i park och se vad jag missar.
Nästa fråga i så fall varför gravity och trail MM väger lika mycket enligt R2.

Sanning är att jag knappt kör trail längre utan mest grön xc med barn och park så hade funkat med downhill däck. Fast barnen blir snabbare och snabbare för varje år....

Joppe_k

Aktiv medlem
Vidare har Conti deras nya framspecifika Kryptotal Fr. Ska enligt dem väga in på 1040 g i deras "trail casing". Har inte kunnat känna på det i verkligheten dock så vågar inte säga om det är bra.

Edit: Ser att även deras Trail King Protection Apex ska väga under 1000 g.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Vidare har Conti deras nya framspecifika Kryptotal Fr. Ska enligt dem väga in på 1040 g i deras "trail casing". Har inte kunnat känna på det i verkligheten dock så vågar inte säga om det är bra.

Edit: Ser att även deras Trail King Protection Apex ska väga under 1000 g.
Ser feta ut på bild.

Har hillbilly varit uppe? Lite väl mycket för allround och den här gamla testen jämför med shorty

Butcher är kanske rimligare

zinkpasta

Aktiv medlem
Om du märker skillnad på 950g och 1000 g givet samma gummi och mönster på däck är jag impad, speciellt på ett framdäck.
Så är det troligtvis ja, men man får ju lägga avgränsningen nånstans, och jag har rätt bra koll på däcken som ligger strax över 1000g (DHF mfl), så var intresserad av att veta om det kan finnas några lättare som är värda att testa, och det verkar det ju faktiskt göra.

Frågan är om Kenda, Hutchinsson eller nåt annat märke kan ha nåt kul också. Får kolla lite senare. Michelins nya har jag för mig är för tunga.

jonte987

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Ja, hade också läst de gamla var likvärdiga.

Har NN kommit i super ground nu då? Tror inte det fanns första året. Jag får försöka hitta ett NN att klämma på.

NN fanns i Super Ground från början.

Det är MM i super ground jag behöver - eller ett hjulpar till. Jag borde väl först testa ett tungt däck i park och se vad jag missar.
Nästa fråga i så fall varför gravity och trail MM väger lika mycket enligt R2.

Förstår att MM inte finns i Super Ground. Problemet är mer att alla Schwalbe däck har blivit för tunga.

Sanning är att jag knappt kör trail längre utan mest grön xc med barn och park så hade funkat med downhill däck. Fast barnen blir snabbare och snabbare för varje år....

Jag har motsätt problemet. Jag gillade redan stökigaste stigar och jag har blivit snabbare. Sonen tycker också om stök och har också blivit snabbare. Tvekade lite innan byta av bakdäck från NN till Racing Ralph på sons cyklen till våren. Igår fick har ett stor rev in sin RR. En tjock salami fixade det, men det tåg tid och mycket vätska på hällen. Han behöver ett tuffare bakdäck.

MagerValp

Aktiv medlem
Roade mig med att hämta ner data på alla Maxxisdäck:

jonte987

Aktiv medlem
NN fanns i Super Ground från början.

Förstår att MM inte finns i Super Ground. Problemet är mer att alla Schwalbe däck har blivit för tunga.

Jag har motsätt problemet. Jag gillade redan stökigaste stigar och jag har blivit snabbare. Sonen tycker också om stök och har också blivit snabbare. Tvekade lite innan byta av bakdäck från NN till Racing Ralph på sons cyklen till våren. Igår fick har ett stor rev in sin RR. En tjock salami fixade det, men det tåg tid och mycket vätska på hällen. Han behöver ett tuffare bakdäck.
Jag är fortfarande snabbare än barnen och i stök väldigt mycket så. Jag är inte lika kass i stök som jag är platt + jag kör en enduro.

Jag har insett att jag inte hinner cykla själv nu när barnen börjar cykla på riktigt och föredrar fin-skogen.
Jag måste nog ta fram 26an och cykla från huset om det ska bli någon träning i år.

Laan84

Aktiv medlem
Jag är fortfarande snabbare än barnen och i stök väldigt mycket så. Jag är inte lika kass i stök som jag är platt + jag kör en enduro.

Jag har insett att jag inte hinner cykla själv nu när barnen börjar cykla på riktigt och föredrar fin-skogen.
Jag måste nog ta fram 26an och cykla från huset om det ska bli någon träning i år.
Jag hänger också mycket med barnen i relativt snäll terräng mestadels nu, så jag går till racing ray och ralph på test nu under sommaren. Tänkte utmana mig själv lite på det hållet.. 😁

jonte987

Aktiv medlem
Jag hänger också mycket med barnen i relativt snäll terräng mestadels nu, så jag går till racing ray och ralph på test nu under sommaren. Tänkte utmana mig själv lite på det hållet.. 😁
Jag tänker att jag köper ett hjulpar för xc som jag kan ha hemma och frun kan ha på semester. Börjar bli svårt för henne att hänga med den äldsta på mina astunga 27.5 med mm/HD i 2.8'' som jag lurat på henne....

Berk

Aktiv medlem
Jag tänker att jag köper ett hjulpar för xc som jag kan ha hemma och frun kan ha på semester. Börjar bli svårt för henne att hänga med den äldsta på mina astunga 27.5 med mm/HD i 2.8'' som jag lurat på henne....

Också där har vi motsätta problemet. Bytte bakdäcken på frus cyklen från (gamla) Purgatory till (gamla) Ground Control till våren och bytte till tubeless. Nu klagar hon att hon saknar grepp. Det var dock en av de få dagarna att stigarna var lite fuktiga i Stockholm. Hoppar att jag inte behöver ännu en däck till.

jonte987

Aktiv medlem
Också där har vi motsätta problemet. Bytte bakdäcken på frus cyklen från (gamla) Purgatory till (gamla) Ground Control till våren och bytte till tubeless. Nu klagar hon att hon saknar grepp. Det var dock en av de få dagarna att stigarna var lite fuktiga i Stockholm. Hoppar att jag inte behöver ännu en däck till.
Första gången i Isaberg körde hon min cyclepro ultralute med gamla renegade. Tänkte inte på att byta däck så det blev lite problem i blöta spår.
Nu är hon nöjd med greppet men det är ju tungt när alla andra utom jag har xc däck och xc cyklar

Stoffee

Ny medlem
Så är det troligtvis ja, men man får ju lägga avgränsningen nånstans, och jag har rätt bra koll på däcken som ligger strax över 1000g (DHF mfl), så var intresserad av att veta om det kan finnas några lättare som är värda att testa, och det verkar det ju faktiskt göra.

Frågan är om Kenda, Hutchinsson eller nåt annat märke kan ha nåt kul också. Får kolla lite senare. Michelins nya har jag för mig är för tunga.

Jag har kört kenda hellkat Pro med gott resultat som väger strax över 900g. Av de två jag haft vädge det ena typ 900g och det andra 930g

glitch

Aktiv medlem

ska du nu vara annorlunda är drt självklara valet Tioga Edge 22 :)

Topp