29” eller 27,5” till kort dam?

Purchaser

Aktiv medlem
Hallå!

Min sambo har blivit lite intresserad av cykel vilket jag aldrig trodde skulle hända. Men inför cykelköp är jag lite kluven på hur man ska tänka.

Hon är endast 155 cm så frågan är ska man köra på 29” eller 27,5” och är det fördelar med en ”dammodell” eller kan det kvitta? Gissar att det ju bör röra sig om strl kring S eller kanske till och med XS om det finns!?

Tips tages tacksamt emot! Budget är ganska låg då vi vill utröna hur mycket hon faktiskt cyklar men runt 7 000 kanske och främst inriktat emot XC skulle jag säga.

Vi valde 27,5" till min fru för fem år sen. Då var 27,5" dock inte på vägen ut. Urval av däck är fortfarande bra nu. Jag valde också 27,5" till min son.

Nu skulle jag till 155 cm välja 29" till XC och 27,5" till enduro. Jag har inte funderat på val av stigcykel. T.ex. Canyon Neuron är fortfarande 27,5" i XS.

EDIT: glömde att skriva att min fru är 156 cm.

Senast ändrad:
Trek marlin är rätt fin. Finns från 26'' men minns inte vilka hjul small har.

Min dotter har haft 29'' sen hon var 150cm. Inga problem för xc tycker jag.

Framför allt breda xc fälgar finns knappt för 27.5. 25mm eller tunga enduro fälgar är inget problem. Har för mig att nån däck kombo var ett problem också.

Jag tror innerbenslängd är viktig här, var på jakt efter en MTB för min 160 cm vän med 70 cm innerbenslängd för några år sen och det var vädigt svårt att hitta en passande cykel. Det blev en Giant Liv damspecifik MTB till slut.

Min fru är 1.60 och är nöjd med sin trek Marlin i storlek s med 27.5 hjul.
Trek Marlin går att hitta ganska billigt beg.

Förra sommaren hyrde vi cyklar i Idre (någon Scott minns inte vilken. Då körde hon en 29 i storlek s som också fungerade bra.

Vet inte hur denna står sig mot marlin?
Sen finns det alltid white xc på xxl

Min fru överraskade mig på liknande sätt så jag köpte henne en white mtb som XXL reade ut. Hon är 165cm. Valet föll på 27.5" som jag tänker är mer lättmanövrerat än 29" när man ska lära sig och aldrig cyklat i skogen på det sättet tidigare. Fastnar intresset kan man ju uppgradera framöver.

Tillbaka
Topp