29" eller 27.5" till kort tjej?

Fredrikh

Ny medlem
Jag letar efter en mountainbike till min tjej som vill börja cykla i skogen, alltså ganska mycket nybörjare, men är väldigt kluven vad jag ska välja. Efter mycket letande har vi kommit fram till två intressanta modeller: Cube Access WLS 29 och Scott Contessa Scale 710. Scott kostar 10000 kr medans Cube ligger på 11000 kr. Cube har bättre komponenter och väger ett halvt kilo mindre än Scott. Hon är 165 cm lång och ligger på en small eller 15" i ramstorlek.

Nu är frågan: 29" eller 27.5" för en nybörjare?

Eftersom hon är ganska kort är jag rädd för att en 29" kommer att bli klumpig och svårkontrollerad då styret hamnar för högt upp. En 27.5" känns som en smidigare och mer balanserad cykel i skogen. På vägar och grusvägar kommer dock en 29" att erbjuda bättre komfort och mer upprätt sittställning.

Tacksam för lite tips!

27,5" är det nya svarta.. rekommenderas varmt. 29" lär fungera ändå men inte "lika bra". (T ex körde alla tjejer i världscupen förra året på 29").

27,5" är nästan samma som 26". Men min magkänsla säger ju att som säljarna sa till mig att 29" blir mer lugn över stock och sten medans 27,5 blir mer livlig. Min 29a har jag styret väldigt lågt på och får en väldigt bra lutning när jag cyklar. Men det bästa vore ju om hon testade dom själv och sedan gör ett utlåtande. Min tjej ska också köpa och hon har bestämt sig för 29" på grund utav bättre komfort.

"27,5" är nästan samma som 26"." Ja, fast ändå inte. :) Själv kör jag på en 26" och är 180 cm lång. Hon är 165 cm och borde passa bra på en 27.5". Dock svårt att hitta "lågprismärken" som säljer 27.5" idag, de verkar alla satsa fullt ut på 29ers även för tjejer.

Vi har försökt att få en provtur med bägge men har inte hittat någon butik som säljer Scott OCH Cube tillsammans. Antingen är det Scott, Trek och Specialized (lyxmärken) eller Cube, Rose, Focus mfl (lågprismärken). Bor i Dalarna kan tilläggas.

27,5 blir nog enligt mina knappa kunskaper som ett litet mellansteg som har egenskaper som en 26:a men lite mjukare över stubbar och sten =) Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag kan rekommendera trek varmt då jag tycker det har funkat bra för mig ;-)

Fredrikh skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom hon är ganska kort är jag rädd för
> att en 29" kommer att bli klumpig och
> svårkontrollerad då styret hamnar för högt
> upp. En 27.5" känns som en smidigare och mer
> balanserad cykel i skogen. På vägar och
> grusvägar kommer dock en 29" att erbjuda bättre
> komfort och mer upprätt sittställning.

Ett högre styre är inte per automatik lika med hög komfort. Det kan lika gärna innebära att hon sitter för tungt på sadeln och får för lite vikt på det så att cykeln blir ostadig. Sen är det faktiskt på grusväg hon har minst nytta av större hjul. Där finns det ändå inte så mycket ojämnheter de kan hjälpa till att rulla över.

Bäst är ju så klart om hon kan provcykla men jag gissar på att det är lättare att hitta en 27,5" som passar direkt utan att du behöver byta styrstam och pilla så mycket på sittställningen.

Vissa märken, ex Canyon (men jag vill minnas att det var något creddigt märke också), gör samma modell i 29" till alla storlekar över S och sedan S och XS med 27,5"-hjul. Det kan ju ge en fingervisning om att det inte är helt lätt att få till en balanserad och bra sittställning. Det finns säkert också men jag tror inte att alla 29:or i storlek 15" är det.

Hur/var ska ni cykla? För ren stigcykling utan krav på att köra jättefort på grusväg så finns OnOne 456 Evo eller 45650B i storlek 14" för runt 9k.

Rattnalle skrev:
> Ett högre styre är inte per automatik lika med
> hög komfort. Det kan lika gärna innebära att
> hon sitter för tungt på sadeln och får för
> lite vikt på det så att cykeln blir ostadig. Sen
> är det faktiskt på grusväg hon har minst nytta
> av större hjul. Där finns det ändå inte så
> mycket ojämnheter de kan hjälpa till att rulla
> över.
>

En grusväg består oftast av potthål eller tvättbrädor som en 29" kan utjämna ganska bra. Men det är främst användning i skogen jag tänker på.

> Hur/var ska ni cykla? För ren stigcykling utan
> krav på att köra jättefort på grusväg så
> finns OnOne 456 Evo eller 45650B i storlek 14"
> för runt 9k.

Inte väldans teknisk terräng eller downhill utan mer vanliga svenska stigar i gles tallskog (Rörbäcksnäs?). Vi tänker åka några turer i fjällen med eventuell packning också. Det är just kontrollen jag tänker på eftersom hon är nybörjare så är det viktigt att cykeln har bra balans. Hon är inte jättestark i armarna heller så den får inte bli för tungjobbad.

Tack för tips!

Rattnalle skrev:
> finns OnOne 456 Evo eller 45650B i storlek 14"
> för runt 9k.

Kan tillägga att hon är ganska kräsen vad gäller färgen. ;-P Orange, rosa och grönt går totalt bort. Färger som funkar är främst vitt och svart. Hon gillar turkos + vitt bäst.

Större hjul gör nog cykeln mer lättcyklad. Hon rullar lättare över hinder och risken är mindre att hon fastnar.

Sen, ja, visst, det snackas en massa om att mindre cyklister ska ha mindre hjul men titta på våra riktigt duktiga mtb-damer: De flesta rullar på 29or, även de korta (t.ex. min sambo som är lika lång som din tjej)

Fulkinesen skrev:
> Större hjul gör nog cykeln mer lättcyklad. Hon
> rullar lättare över hinder och risken är mindre
> att hon fastnar.
>
> Sen, ja, visst, det snackas en massa om att mindre
> cyklister ska ha mindre hjul men titta på våra
> riktigt duktiga mtb-damer: De flesta rullar på
> 29or, även de korta (t.ex. min sambo som är lika
> lång som din tjej)

De duktiga har helt andra möjligheter att skruva ihop cyklarna exakt rätt för deras kroppslängd till skillnad från om man vill hitta något färdigt i butik som passar direkt. Men visst går det.

29" är ju förresten inte trendigt längre ändå ;)

Turkos och svart?
CBOO45650BDEO_P1.jpg

Men om planen verkligen bara är att cykla släta stigar i tallskog är den nog lite överbyggd. I fjällen gör den sig nog desto bättre i så fall.

Det går ju att vrida det åt två håll. En lätt och snabbt byggd cykel kommer att vara lättare att trampa fram men kan upplevas som nervösare om hon väl får upp farten lite, i synnerhet nedför. En något stabilare byggd cykel (typ OnOne) är lite trögare att få igång men blir stadigare ju fortare det går, typ.

Fulkinesen skrev:
> Större hjul gör nog cykeln mer lättcyklad. Hon
> rullar lättare över hinder och risken är mindre
> att hon fastnar.
>

Hur menar du då? Enligt mig blir det sämre balans eftersom tyngdpunkten hamnar högre. Den kommer att vara segare i accelerationen också och kräver mer ben/arm-styrka.

> Sen, ja, visst, det snackas en massa om att mindre
> cyklister ska ha mindre hjul men titta på våra
> riktigt duktiga mtb-damer: De flesta rullar på
> 29or, även de korta (t.ex. min sambo som är lika
> lång som din tjej)

Hon är ingen elitidrottare om man säger så! :) Att eliten åker snabbare på 29:or beror nog på att de kan hantera cykeln i stökig terräng och orkar trampa på över hindren.

Fredrikh skrev:

>
> Vi har försökt att få en provtur med bägge men
> har inte hittat någon butik som säljer Scott OCH
> Cube tillsammans. Antingen är det Scott, Trek och
> Specialized (lyxmärken) eller Cube, Rose, Focus
> mfl (lågprismärken). Bor i Dalarna kan
> tilläggas.

Sportson i Falun säljer då både Scott och Cube iaf...

Rattnalle skrev:
> Turkos och svart?
> http://www.on-one.co.uk/imgs/products/oo/950_const
> W/CBOO45650BDEO_P1.jpg
>

Den finns inte i vitt? :) Det gula blir nog en no-go för henne.. :)

> Det går ju att vrida det åt två håll. En lätt
> och snabbt byggd cykel kommer att vara lättare
> att trampa fram men kan upplevas som nervösare om
> hon väl får upp farten lite, i synnerhet
> nedför. En något stabilare byggd cykel (typ
> OnOne) är lite trögare att få igång men blir
> stadigare ju fortare det går, typ.

Toppfart är inget som prioriteras, speciellt inte utför. Hon kommer aldrig att våga åka snabbare än 40 km/h antagligen. Balans och kontroll i lägre farter är viktigare än högfartsegenskaper enligt mig.

Fredrikh skrev:
> Fulkinesen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Större hjul gör nog cykeln mer lättcyklad.
> Hon
> > rullar lättare över hinder och risken är
> mindre
> > att hon fastnar.
> >
>
> Hur menar du då? Enligt mig blir det sämre
> balans eftersom tyngdpunkten hamnar högre. Den
> kommer att vara segare i accelerationen också och
> kräver mer ben/arm-styrka.

Både en heldämpad cykel och en storhjuling hjälper dem som har sämre teknik mer än de med bra teknik. Med storhjuling så har du mindre risk att fastna på en rot eller en sten och därmed göra en over-the-bar. Segare i acc? Hehe, hur stor skillnad tror du att det är? Om de vore så mycket segare så skulle ingen cykla på dem. Det är inte så att du måste ha tränat cykling i flera år innan du orkar dra runt ett 29-er-hjul :)

>
>
> > Sen, ja, visst, det snackas en massa om att
> mindre
> > cyklister ska ha mindre hjul men titta på
> våra
> > riktigt duktiga mtb-damer: De flesta rullar på
> > 29or, även de korta (t.ex. min sambo som är
> lika
> > lång som din tjej)
>
> Hon är ingen elitidrottare om man säger så! :)
> Att eliten åker snabbare på 29:or beror nog på
> att de kan hantera cykeln i stökig terräng och
> orkar trampa på över hindren.

Som jag skriver ovan: Stora hjul hjälper amatören mer än de hjälper de duktiga. De som är duktiga har redan skickligheten att svänga runt hindren där amatören behöver de stora hjulen som hjälper henne att rulla över hindret istället.

Fredrikh skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Turkos och svart?
> >
> http://www.on-one.co.uk/imgs/products/oo/950_const
>
> > W/CBOO45650BDEO_P1.jpg
> >
>
> Den finns inte i vitt? :) Det gula blir nog en
> no-go för henne.. :)

Det gula är på bara på däcken. Det går väl att måla över med svart spritpenna i värsta fall ;)

> > Det går ju att vrida det åt två håll. En
> lätt
> > och snabbt byggd cykel kommer att vara lättare
> > att trampa fram men kan upplevas som nervösare
> om
> > hon väl får upp farten lite, i synnerhet
> > nedför. En något stabilare byggd cykel (typ
> > OnOne) är lite trögare att få igång men
> blir
> > stadigare ju fortare det går, typ.
>
> Toppfart är inget som prioriteras, speciellt inte
> utför. Hon kommer aldrig att våga åka snabbare
> än 40 km/h antagligen. Balans och kontroll i
> lägre farter är viktigare än
> högfartsegenskaper enligt mig.

Jag menade inte 40 knyck med hög fart. Där jag cyklar normalt är allt över 10-15 rätt hög fart och jag har nog aldrig haft ett snitt över 8-9km/h på en hel tur. Men resonemanget att en lite överbyggd cykel kommer att kännas stabilare till priset av att den blir mer tungcyklad allt annat lika håller ändå. Avvägningen får man göra utifrån var man cyklar och vad som räknas som överbyggt för den terrängen.

Ang. hjulstorlekar så hänvisar jag till en utmärkt serie bloggar som går igenom väldigt handfast hur stora skillnaderna faktiskt är och vad de innebär. Sen tillför den individuella cykelns geometri skillnader som är betydligt större än hjulstorlekens. En XC-cykel förbli en XC-cykel oavsett hjulstorlek.

http://bansheebikes.blogspot.se/2013/10/wheel-size-facts-part-1-dimensions.html
http://bansheebikes.blogspot.se/2013/10/wheel-size-facts-part-2-rollover-factors.html
http://bansheebikes.blogspot.se/2013/11/wheel-size-facts-part-3-contact-patch.html

Om man sammanfattar det hela så är det cykeln hon vill ha som är:
525004-accesswlssl29bluewhite.jpg

Men jag tycker att geometrin inte riktigt funkar för henne utan ska istället titta på:
234195_65602_tif_zoom_1.jpg

Kan tänkas att att en 29" fungerar bra då den rullar över hinder lättare och har upprätt sittställning. Men jag gissar att den lägre geometrin och styrstammen gör Scott Contessa Scale till en mer kontrollerbar och balanserad cykel.

Jag är nog böjd att hålla med. Min sambo är 163 lång och hennes 26:a är väldigt proportionelig. Men den första kan du säkert få att få ordning på genom att ta bort spacern, vända styrstammen och köpa ett styre med negativ rise.

Men undersök tipset du fick ovan om en handlare som sålde både Cube och Scott i Falun. Att hon får provcykla är ändå det överlägset bästa sättet att ta reda på vad som funkar.

Belse skrev:

> Sportson i Falun säljer då både Scott och Cube
> iaf...

Perfekt, såg att Cykel & Fjäll har en Contessa Scale 710 hemma som man kanske kan jämföra med.. Tackar!

Min sambo är 165 cm och har en 29er.

Hon sitter bekvämt och allt sånt, men hon upplever det som att hon har en barncykel. Och det ser lite ut så också. (I den meningen att små barn ofta får en lite för stor cykel eftersom de växer i den ganska fort). Storleks- och geometrimässigt är den inte för stor, det är bara de stora hjulen som gör att det ser ut så.

Hon skulle nog välja en 26 eller 27,5 idag för att cykeln skulle kännas mer proportionerlig.

Gjorde en jämförelse för att se den geometriska skillnaden på 29" och 27.5":
bike.jpg

Sportson i Falun säljer inte Cube, inte via hemsidan iallafall..

jofahjalm skrev:
> Jag fattar inte vad du har försökt markera ut
> eller vad det skulle säga.

Inte jag heller. Dessutom verkar du utgå från att cyklarna på bilderna är i samma storlek.

Är hon 165 är det bara att köra 29"

Ju mer osäker och oerfaren man är desto mer fördel ger det.

Min fru på 167 körde en Trek Cali 29 i S men hade lika gärna kunnat ha en medium. Hon har haft 26" innan men blev helsåld på 29" även om hon tyckte den såg lite rolig ut. Tyvärr är cykeln såld pga studiestart men jag skulle köpa henne samma igen; ingen tvekan.

geov2.jpg

Jag hade kollat på dessa grejer. Instegshöjden så att hon kan stå fritt över cykeln. Reach ger hur lång cykeln är och mäts ovanför vevpartiet till styrhuvudets topp. Det är den parametern som är viktig och som senare inte går att justera. Stack ger på motsvarande sätt hur hög cykeln är. Den ska också mätas från vevlagerhöjden, men jag orkar inte göra om min otroligt fina bild. Gaffelvinkel är värd att slå ett öka på och det är måttet trail som avgör hur fort cykeln styr.

Det kommer bli svårt att återanpassa sig till arbetslivets fasor och förpliktelser efter de här dagarna...

Senast ändrad:
Man skulle också kunna resonera som så att första cykeln blir läropengar oavsett och fastnar hon så vet hon till nästa gång vad hon vill ha. Så exakt rätt kommer det inte att bli den här gången oavsett vad det blir.

Fredrikh skrev:

>
>
> Sportson i Falun säljer inte Cube, inte via
> hemsidan iallafall..

Nä, kanske inte på hemsidan, men i affären så gör dom då det.

Rattnalle skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Jag fattar inte vad du har försökt markera ut
> > eller vad det skulle säga.
>
> Inte jag heller. Dessutom verkar du utgå från
> att cyklarna på bilderna är i samma storlek.

Jag försökte markera ut var trampor och pedaler hamnar i förhållande till sadeln. :)

Rattnalle skrev:
> Man skulle också kunna resonera som så att
> första cykeln blir läropengar oavsett och
> fastnar hon så vet hon till nästa gång vad hon
> vill ha. Så exakt rätt kommer det inte att bli
> den här gången oavsett vad det blir.

Nja, denna cykel kommer nog att användas i många år framöver är det tänkt.

jofahjalm skrev:
> >
> Jag hade kollat på dessa grejer. Instegshöjden
> så att hon kan stå fritt över cykeln. Reach ger
> hur lång cykeln är och mäts ovanför vevpartiet
> till styrhuvudets topp. Det är den parametern som
> är viktig och som senare inte går att justera.
> Stack ger på motsvarande sätt hur hög cykeln
> är. Den ska också mätas från vevlagerhöjden,
> men jag orkar inte göra om min otroligt fina
> bild. Gaffelvinkel är värd att slå ett öka på
> och det är måttet trail som avgör hur fort
> cykeln styr.
>

Tack, nu blev jag lite klokare.

> Det kommer bli svårt att återanpassa sig till
> arbetslivets fasor och förpliktelser efter de
> här dagarna...

;P

Fredrikh skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Man skulle också kunna resonera som så att
> > första cykeln blir läropengar oavsett och
> > fastnar hon så vet hon till nästa gång vad
> hon
> > vill ha. Så exakt rätt kommer det inte att
> bli
> > den här gången oavsett vad det blir.
>
> Nja, denna cykel kommer nog att användas i många
> år framöver är det tänkt.

Jo det brukar låta så ;)

Tillbaka
Topp