29" eller 27.5" till kort tjej?
Jag letar efter en mountainbike till min tjej som vill börja cykla i skogen, alltså ganska mycket nybörjare, men är väldigt kluven vad jag ska välja. Efter mycket letande har vi kommit fram till två intressanta modeller: Cube Access WLS 29 och Scott Contessa Scale 710. Scott kostar 10000 kr medans Cube ligger på 11000 kr. Cube har bättre komponenter och väger ett halvt kilo mindre än Scott. Hon är 165 cm lång och ligger på en small eller 15" i ramstorlek.
Nu är frågan: 29" eller 27.5" för en nybörjare?
Eftersom hon är ganska kort är jag rädd för att en 29" kommer att bli klumpig och svårkontrollerad då styret hamnar för högt upp. En 27.5" känns som en smidigare och mer balanserad cykel i skogen. På vägar och grusvägar kommer dock en 29" att erbjuda bättre komfort och mer upprätt sittställning.
Tacksam för lite tips!
Nu är frågan: 29" eller 27.5" för en nybörjare?
Eftersom hon är ganska kort är jag rädd för att en 29" kommer att bli klumpig och svårkontrollerad då styret hamnar för högt upp. En 27.5" känns som en smidigare och mer balanserad cykel i skogen. På vägar och grusvägar kommer dock en 29" att erbjuda bättre komfort och mer upprätt sittställning.
Tacksam för lite tips!